Kommentar af 
David Trads

David Trads: Lad os lære af tiden med corona – ud med bilerne!

KOMMENTAR: Når vi nu lige har haft fornøjelsen af at opleve, hvor skønne vores byer er uden alle de biler, som larmer, fylder og forurener i ekstrem grad, så lad os dog tage ved lære af det.

Lad os nu lægge en plan for, hvordan vi får bilerne ud af byen, skriver David Trads, der er irriteret over den tilbagevendende bilos.
Lad os nu lægge en plan for, hvordan vi får bilerne ud af byen, skriver David Trads, der er irriteret over den tilbagevendende bilos.Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix
David Trads

Journalist, forfatter, kommentator, foredragsholder

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er særligt én ting under den langsomme genåbning af samfundet, som virkelig, virkelig irriterer mig:

Alle de forbandede biler, som larmer, fylder og sviner, er kommet tilbage!

For hvor har det været skønt at opleve København – og er jeg sikker på, at det samme gælder Aarhus, Odense, Aalborg – nærmest befriet for biler. Man kunne høre fuglene synge; man kunne se børn på rulleskøjter på vejene; og, ja, man kunne trække vejret uden at indånde giftig bilos.

Alle, der bestemmer, siger hele tiden, at den hverdag, vi vender tilbage til post-corona, ikke bliver den samme som den, vi kendte. Vi skal, lyder formaningerne, fastholde social distance, vi må ikke samles i store grupper, vi må ikke hoste på hinanden.

Fakta
David Trads (født 1967) er journalist, skribent og debattør samt tidligere folketingskandidat for Socialdemokratiet og forhenværende udviklingsdirektør i Metro International. 

Kommentaren er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Man kunne høre fuglene synge; man kunne se børn på rulleskøjter på vejene; og, ja, man kunne trække vejret uden at indånde giftig bilos.

David Trads

Så langt, så godt, men hvorfor pokker gælder det kun os mennesker?

Hvorfor må bilerne godt fylde hver en centimeter af de spor, de kører på? Hvorfor må parkerede biler godt forsamle sig klos op ad hinanden og fylde en tredjedel (!) af byens veje? Hvorfor må bilerne forurene så meget, at alene den forurening koster flere menneskeliv end virussen?

Lad os lægge en plan for, hvordan vi kan få (de fleste) biler ud af byen.

David Trads

Hvor ville jeg ønske, at politikerne, når nu de skal planlægge både den akutte genåbning efter coronalockdown og den bredere grønne omstilling for at nedbringe vores CO2-udslip, tænkte virkeligt stort – og begyndte med at få bilerne ud af byerne.

Den alt, alt for store koncentration af biler i vores store byer, er til gene for alle. Ikke bare alle os, der kun sjældent kører i bil, men cykler, tager bus og tog, men bestemt også for dem, som spilder uendeligt meget tid på at sidde fast i trafikken. Her er fire argumenter:

1. Volumen: Virkeligheden er, at der hele tiden kommer flere og større biler i hele landet, også i storbyerne. Biltrafikken er vokset med 20 procent de forløbne 15 år. Bilerne bliver større, ikke mindre. De få nye el- og hybridbiler kan slet ikke følge med.

2. Pladsen: Hovedstaden er måske den by i verden, hvor flest cykler på arbejde. Flere cykler end kører i bil! Alligevel optager bilerne tre-fire gange så meget plads på vejene. 95 procent af tiden – ja, 95 procent – holder bilerne endda bare stille og fylder.

3. Larmen: Bilerne kører så meget inde i vores byer, at det støjniveau, de forårsager, matcher larmen fra en motorvej. Ja, det dokumenterer målinger fra Miljøstyrelsen. Motorcykler og sportsvogne i Ferrari-klassen larmer som kampfly.

4. Forureningen: Alene i København anslås det, at mere end 500 hvert år dør alene som følge af den bilos, der skamløst forurener byen. Det er dobbelt så mange som coronavirus. De kvælstoffer, som udledes, er også med til at smadre natur og dyreliv.

Når vi nu lige har haft fornøjelsen af at opleve, hvor skønne vores byer er uden alle de biler, som larmer, fylder og forurener i ekstrem grad, så lad os dog tage ved lære af det: Lad os lægge en plan for, hvordan vi kan få (de fleste) biler ud af byen:

Men, kan jeg allerede høre skeptikere sige, hvordan i alverden skal vi så kunne fungere?
Tja, det begynder med en vision – en vision om byer, som har mindre larm, mere plads og mindre forurening: Sæt menneskene før bilerne!

Og derefter handler det om at være konkret, når der skal udarbejdes en plan for omstilling – og åbent og ærligt diskutere, hvordan vi helst vil have, at vores byer skal være, og hvordan vi når til de mål:

Fjern nogle af de enorme mængder af arealer, der i dag bruges til passiv parkering af biler. Brug i stedet pladsen til små, grønne arealer, hvor børn kan lege, og hvor familier kan hygge sig. Se på Vesterbro, som har lavet masser af forsøg.

Byg – naturligvis – den betalingsring omkring København (og andre større byer), som gør det uattraktivt at køre ind i byen. Øg registreringsafgiften dramatisk for større biler. Gør parkeringstilladelser mange gange dyrere. Luk langt flere veje for unødvendig trafik.
Og – selvsagt – bliv ved med at forbedre den kollektive trafik, så det bliver så attraktivt og nemt som muligt at vælge at cykle, tage bussen, toget, bruge delebiler og den slags.

Nu har vi lige oplevet, hvor skønt det var. Lad os lægge en plan for, at vores byer permanent bliver uden al den larm, uden al den plads og uden al det svineri fra bilerne.

-----

David Trads (født 1967) er journalist, skribent og debattør samt tidligere folketingskandidat for Socialdemokratiet og forhenværende udviklingsdirektør i Metro International. Kommentaren er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

David Trads

Journalist, forfatter og kommentarskribent
journalist (DJH 1994)

0:000:00