David Trads: Ole Birk Olesen forcerede notat om Kattegatbro - men det blev opdaget

KOMMENTAR: Transportministeren står afklædt tilbage, efter at Radio24syv har afsløret, at han har forsøgt at vride armen om på Vejdirektoratet og et konsulentfirma for at få en Kattegatbro til at se billig og attraktiv ud.

Det er en ydmygende afklædning af transportminister Ole Birk Olesen (LA), som Radio24syv i dag tirsdag leverer – for ministeren står i den grad forpjusket tilbage efter afsløringer af, hvordan hans ministerium bestilte et fup-notat for at skabe optimisme om en mulig Kattegatbro.

Først den korte version:

Ole Birk Olesen, håbløst upopulær minister, ville så gerne på banen med et udspil, der viste fremdrift, og hans ministerium vred derfor armen rundt på Vejdirektoratet og et konsulentfirma for at få dem til at lave et regnestykke, der vupti fik broen til at se billig og attraktiv ud.

Da ministeren 21. marts i år tonede frem i TV Avisen med den opsigtsvækkende nyhed om, at den faste Kattegatforbindelse, som ellers var lagt på køl, pludselig kunne stå færdig i 2030, nævnte han, at det var nye beregninger, der gav projektet "et ordentligt skud realisme".

Problemet er bare, at det regnestykke, som blev strikket sammen på få dage – fra 2. marts til 8. marts i år – simpelthen er så, ja, tilfældigt og uredeligt, at det ligner ren fup og politisk pres på embedsmænd for at levere den konklusion, som ministeren ønsker.

Derfor skal vi nu til den længere version:

2. marts skriver Transportministeriet en mail til direktionen i Vejdirektoratet, der hører under ministeriet. Heri står der:

"Vejdirektoratet bedes udarbejde et 1-2 siders notat om de økonomiske perspektiver i en ren vejforbindelse over Kattegat. Notatet skal tilgå ministeren … Henset til nedenstående korte tidsfrist skal perspektivet i første omgang være det muliges kunst på baggrund af eksisterende viden … Frist til Transportministeriet: Torsdag den 8. marts 2018."

Altså fem dage til at genregne prisen på et milliardprojekt, som hidtil havde bestået af såvel en bil- som en togforbindelse. Nøgleordene er "det muliges kunst". Ikke just et Djøf-udtryk.

Samme dag – altså 2. marts – skriver en specialkonsulent i Vejdirektoratet til Niras, som er det konsulenthus, som tidligere har regnet på broen. Han nævner indledningsvis, at der er nogen usikkerhed med projektet, når nu togdelen skal tages ud, men skriver så:

"Vi har ’kun’ brug for et groft skøn, vi har kun en uge til selv at svare, så det må være i orden. Et procentsats (for eksempel omkring 20 procent billigere) vil være helt fin."

Nøgleordene er her "et groft skønt" og "helt fin". Igen ikke just standard for ministeriel præcision.

Få dage efter svarer Niras-konsulenterne så Vejdirektoratet – og de understreger, at de har "vurderet (sagen) på et overordnet niveau" ved hjælp af ti år gamle tal til en kombineret tog- og vejbro og så simpelthen trukket togdelen fra.

Nøgleordene her er "overordnet niveau" og "vurderet". Igen: Ikke just embedsmandsjargon på papir.

Vejdirektoratet skriver tilbage til Niras, at beregningerne har medført "nogle løftede øjenbryn i systemet", og at de er nervøse for, at det hele er "et skud i tågen". Vejdirektoratet meddeler ministeriet, da tallene oversendes, at "der er tale om et overordnet skøn, som er forbundet med endog meget stor usikkerhed".

Nøgleordene er her "skud i tågen", "løftede øjenbryn", "overordnet skøn" og "meget stor usikkerhed". Normalt ikke den slags ord, der står i et professionelt apparats indstilling til en minister.

Ole Birk Olesen, der i parentes bemærket er valgt i Aarhus, hvortil broen skal gå, blæser imidlertid på alle indvendingerne og forklarer som sagt i TV Avisen 21. marts , at de beregninger, som ellers er kaldt et "skud i tågen", "et groft skøn" forbundet med "endog meget stor usikkerhed" og "løftede øjenbryn i systemet", simpelthen giver ham "et ordentligt skud realisme".

I Radio24syv kunne man i dag tirsdag høre Andreas Egense, afdelingschef i Vejdirektoratet, lægge afstand til sin politiske chef, da han om ’beregningerne’ af Kattegatforbindelsen forklarer:

"Det ville nødvendigvis være et meget, meget groft skøn … Selvfølgelig har det ikke været et seriøst eller en grundig vurdering af, hvad det vil koste at bygge en Kattegatforbindelse, når man nu kun har fem dage til det."

Det har embedsmanden unægtelig ret i. Sagen er jo, at det, som Ole Birk Olesen stod og sagde på landsdækkende tv, var udtryk for fup og fidus. Det er nok også årsagen til, at ministeren i dag tirsdag ikke har tid til at kommentere de pinlige afsløringer.

------------

David Trads er skribent, Altinget m.fl., studievært, Radio24Syv, fhv. udviklingsdirektør, Metro International. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Forrige artikel Majbritt M. Nielsen: LA's Majbritt M. Nielsen: LA's "hemmelige" debat går imod liberal grundlære Næste artikel Fl. Chr. Nielsen: Ungdomsoprørets joker blev til snæversynets profet Fl. Chr. Nielsen: Ungdomsoprørets joker blev til snæversynets profet
  • Anmeld

    Claus Sønderkøge · Socialistisk økonom

    Tallene er under alle omstændigheder ukvalificerede

    Det kan vist være ligegyldigt hvilke tal de kommer frem til. Danske forskere synes uden interesse for eller viden om hvad fremtiden for person og varetransport vil bringe.

    Skal man have viden om området vil det sikkert være fornuftigt at henvende sig til Belt- and Road Initiative. Kineserne plejer at gøre tingene effektivt, til prisen og billigt. Så om ruten skal være til Aarhus eller Frederikshavn bør sikkert stå åben og forhandles med Stockholm og Helsingfors.

  • Anmeld

    Kim Kaos

    Serviet

    Man skal sgu være ualmindelig naiv hvis man tro på en beregning der er strikket sammen på et par dage og nedfældet på bagsiden af en serviet.

  • Anmeld

    Arne Lund

    Mikrofonholderne stod parate

    De dertil indrettede medier, de blå trafikordførere, erhvervsfolk mv. - alle jublede, da Ole Birk oplod sin røst. Her var der ikke ét kritisk ord, alle havde julelys i øjnene, og enhver form for kritik blev fejet af bordet.
    Så når Ole Birk atter står afklædt som den tomme skal han er, så husk lige alle medløberne - og de er mange..

  • Anmeld

    J. Jensen

    Det var ikke andet end stemmefiskeri

    Ingen ved sine fulde fem kunne for alvor fæstne lid til fup Oles nye broberegning. Men noget skulle der forsøg for at sikre ham opbakning nok, så han kan blive genvalgt, når der om nogle måneder bliver udskrevet et nyvalg.

  • Anmeld

    Ruddi Welzel · Udlært filosof

    Politikervrede

    Den herskende politikerlede truer med snart at løfte sig til politikervrede. Der bliver ikke tale vrede politikere - de har næsten ikke andre følelser end magtbegær. Der bliver derimod tale om en vred, ja, rasende befolkning, der ikke mere vil finde sig i inkompetence og korruption.
    Det lyder tragisk: det repræsentative demokrati er ved at spille fallit. Troen på, at bare vi får nogle andre politikere (fx Mette Frederiksen, Christine Antorini og Henrik Sass Larsen), så bliver alting godt igen, blegner. Hvad stiller vi op, alle os, der ikke kan styre sig selv?
    Der er et svagt håb, et lille lys for enden af tunnellen: det direkte demokrati. Det kræver et modent folk, der kan styre sig selv. Det kræver decentralisering og i sidste ende afskaffelse af staten.
    Men først og fremmest kræver det et folk, der efterhånden tror på, at det kan styre sig selv. Hvis vi ville, kunne vi få det, som vi vil have det, i morgen.
    (Allerede i 1500-tallet gjorde Michel de Montaignes bedste ven, Étienne de la Boëties, i et fremragende lille værk med titlen ’Frivillig Trældom’ opmærksom på, at ingen kan undertrykke et folk, der ikke vil undertrykkes. Så snart man undlader at adlyde undertrykkernes ordrer, smuldrer undertrykkelsen. Bevidsthedsrevolutionen er både nødvendig og tilstrækkelig for frigørelsen.)
    Vi har de politikere, vi fortjener. Men vi kan slippe for dem allerede i morgen, på en almindelig onsdag.
    Jeg er vidende om, at der findes læsere, der gang på gang har lyst til at melde mig til politiet eller andre autoriteter. Jeg tillader mig at tænke frit videre ...

  • Anmeld

    Niels Jensen

    Ikke just "Djøf-udtryk"

    Det er da rosværdigt, at embedsværket skriver forståeligt. Mere af den slags - tak. Og mindre af den forudsætning om magtsprog, der ligger gemt i artiklen. Vi skulle nødig frem til, at det er mistænkeligt i sig selv, når der skrives i "direkte tale".

  • Anmeld

    Christian X

    Private

    har tilbudt at bygge og drive en Kattegatforbindelse...

    Fordi det isoleret set er en rentabel forretning. En kreds af århusianske erhvervsinteresser har tilbudt at bygge den, fordi de vurderer, at de på sigt vil opnå større afledte gevinster end det, det koster at bygge den.

    Det sædvanlige fnidder tager længere tid, end det tager at bygge broen. Efterfølgende viser det sig altid, at broen var rentabel - i modsætning til andre ”feel good” projekter som togfond og den københavnske letbane.

    Væsentlig kortere vej og tid kan altid betale sig - også miljømæssigt.

  • Anmeld

    Morten Jensen

    Og hvad så? Vi kan jo aligevel andrig stole på at Ministrene siger sanheden.

    Vi kan jo aligevel andrig stole på at Ministrene siger sanheden. At de er folkets tjenere er vist en kende overdrevet...

  • Anmeld

    Thomas R.

    Det ville da også undre

    hvis Ole Birk Olesen ikke snød og løj, som resten af regeringen.
    @Ruddi Wenzel — fornuftige betragtninger, men desværre tror jeg ikke, at danskerne er hverken lede eller vrede. Borgerne har for længst opgivet hvert håb om, at systemet er retfærdigt. Det er snarere en form for apati. Nu gælder det bare om selv at få indflydelse, evt. via en interesseorganisation, og gøre sig gode venner med regeringspartierne. Folkemødet er vel et præmieeksempel på det.

  • Anmeld

    Ruddi Welzel · Udlært filosof

    Frihedens og retfærdighedens klenodier

    @Thomas R. Jeg tror aldrig, at mennesket opgiver sit behov for frihed og retfærdighed. Men i en periode kan det synke ned i apati, fordi det vægter sine ret ligegyldige materielle behov højere. Mennesket er p.t. bestukket og ligner mest af alt en stukket gris, der ikke hyler.
    Folkemødet er afgjort den største politiske narresut i Danmark, hvor hattedamer mødes med naivister og egoister - og sammen med nedladende politikere hylder vort tvivlsomme repræsentative demokrati, nærmest som en religion: Halleluja!
    Et ordentligt repræsentativt demokrati ville til enhver tid skånselsløst sammenligne sig selv med ideen om et højere og mere direkte demokrati. Konklusionen må blive, at en ordentlig politiker ville arbejde ihærdigt på at afskaffe sig selv.
    Da magt korrumperer, vil vi aldrig opleve en sådan politiker. Frihed og retfærdighed er folkets opgave. Disse klenodier kan ikke gives, men skal tages. Vi kan sådan set tage dem når som helst.

  • Anmeld

    Bertel Johansen · Maskinmester

    Fint og troværdigt estimat

    Cavlingpris-kløende journalister kan altid finde en politiske "skandale," og David Trads kan altid finde anledning til at hoppe på "skandaletoget".

    Men ærlig talt: Baggrunden for omtalte økonomiske estimat var jo tidligere dyre gennemarbejdede estimater, der så blot skulle justeres for jernbanedelen.

    Og den øvelse burde sandt at sige ikke tage mere end én arbejdsdag for fagpersonerne i Vejdirektoratet. Og her fik de endda hele fem dage !

    Så hvad er problemet ? Især når vi ved, at uanset hvor mange dage der sættes af til sådanne beregninger ender det alligevel ALTID med et dyrere projekt !

    Så David Trad´s oppustede problem eksisterer ikke. Men alligevel: De nævnte journalister på radio 24/7 forventer nok alligevel at blive indstillet til en Cavlingpris for deres såkaldte "afsløring."

  • Anmeld

    Ole Rasmussen · DSMG

    Den nærmere undersøgelse forventes at være klar til december 2018.

    Det vil ikke overraske hvis prisen holder. Så til december må artikel forfatteren nok trække i land. https://www.trm.dk/da/nyheder/2018/kattegat-2203

    Hvis kineserne kommer og tilbyder en "pakke helhed med drift i 30 år" - så ændres dansk og nordisk transport og infrastruktur sektor. Måske er det det som mange lobbyister i sektoren frygter .... hvorfor også dele af den annonce afhængige presse løber med ...

  • Anmeld

    I.R.Bertelsen · Borger og vælger.

    Man må da forvente....

    ....at en ministers udmeldinger er i overensstemmelse med sandheden. Den virkelige sandhed.
    Men selvfølgelig. De sidste års erfaringer har åbenbart vist, at hverken Trafikministeren eller Udlændinge- og Integrationsministeren tager deres ministeransvar særligt alvorligt. Man bevæger sig på grænsen...og indimellem ud over grænsen af det forventelige og ansvarlige. Uden, at det får konsekvenser.
    At tænke sig,....at samme regering bruger så megen energi og arbejdskraft på at opfinde restriktioner og straffeforanstaltninger overfor udpegede mindretalsgrupper.
    Hvorfor kommer jeg nu til at tænke på "Hejserens nye Klæder" ? Er godt nok en gammel rad, men kan da godt finde på en spontan udmelding som den lille dreng i eventyret: "...Jamen han har jo ikke noget på...??"..
    Ak.
    Venter nu spændt på en god (sø)forklaring fra ministeren.

  • Anmeld

    Torben Johansen · Formand Næstved Erhvervsforening

    Troværdigheden på spil

    En sådan sag hvor "egne interesser" skal plejes styrker ikke troværdigheden til ministeren og beslutningstagerne. Det rammer os der gennem årtier, har stået på venteliste for at få gennemført projekter, som er en åbenlys nødvendighed for ikke at centrale landsdele ikke skal gå i stå.

  • Anmeld

    Claus Strøeh · Civilingeniør

    Femern forbindelsen

    er vedtaget på et tvivlsomt grundlag og kan kun øknomisk hænge sammen ved at fastholde betaling på Storebæltsbroen i al fremtid. Til gengæld sikrer Femern, som påpeget i Politiken, at Danmark gøres landfast med Tyskland, og det er jo nok den reelle begrundelse for det projekt. Nå men til pointen: vi har en fin og lang historik for vedtagelse af store projekter på et tvivlsomt grundlag, så hvorfor ikke fortsætte?

  • Anmeld

    Stefan G. Rasmussen · Fhv. MF & Luftkaptajn

    Fup eller Fakta?

    Kære David Trads, tak for din afdækning af Trafikministeriets metoder...
    Jeg formoder du kan se et mønster i dette, og kan på det kraftigste anbefale dig at kigge dybere ned i sagen omkring "Betalingsløsning" på den nye omfartsvej syd om Frederikssund... Jeg åbner gerne "arkivskabet" til en sådan afklaring...