David Trads: Ole Birk Olesen forcerede notat om Kattegatbro - men det blev opdaget

KOMMENTAR: Transportministeren står afklædt tilbage, efter at Radio24syv har afsløret, at han har forsøgt at vride armen om på Vejdirektoratet og et konsulentfirma for at få en Kattegatbro til at se billig og attraktiv ud.

Det er en ydmygende afklædning af transportminister Ole Birk Olesen (LA), som Radio24syv i dag tirsdag leverer – for ministeren står i den grad forpjusket tilbage efter afsløringer af, hvordan hans ministerium bestilte et fup-notat for at skabe optimisme om en mulig Kattegatbro.

Først den korte version:

Ole Birk Olesen, håbløst upopulær minister, ville så gerne på banen med et udspil, der viste fremdrift, og hans ministerium vred derfor armen rundt på Vejdirektoratet og et konsulentfirma for at få dem til at lave et regnestykke, der vupti fik broen til at se billig og attraktiv ud.

Da ministeren 21. marts i år tonede frem i TV Avisen med den opsigtsvækkende nyhed om, at den faste Kattegatforbindelse, som ellers var lagt på køl, pludselig kunne stå færdig i 2030, nævnte han, at det var nye beregninger, der gav projektet "et ordentligt skud realisme".

Problemet er bare, at det regnestykke, som blev strikket sammen på få dage – fra 2. marts til 8. marts i år – simpelthen er så, ja, tilfældigt og uredeligt, at det ligner ren fup og politisk pres på embedsmænd for at levere den konklusion, som ministeren ønsker.

Derfor skal vi nu til den længere version:

2. marts skriver Transportministeriet en mail til direktionen i Vejdirektoratet, der hører under ministeriet. Heri står der:

"Vejdirektoratet bedes udarbejde et 1-2 siders notat om de økonomiske perspektiver i en ren vejforbindelse over Kattegat. Notatet skal tilgå ministeren … Henset til nedenstående korte tidsfrist skal perspektivet i første omgang være det muliges kunst på baggrund af eksisterende viden … Frist til Transportministeriet: Torsdag den 8. marts 2018."

Altså fem dage til at genregne prisen på et milliardprojekt, som hidtil havde bestået af såvel en bil- som en togforbindelse. Nøgleordene er "det muliges kunst". Ikke just et Djøf-udtryk.

Samme dag – altså 2. marts – skriver en specialkonsulent i Vejdirektoratet til Niras, som er det konsulenthus, som tidligere har regnet på broen. Han nævner indledningsvis, at der er nogen usikkerhed med projektet, når nu togdelen skal tages ud, men skriver så:

"Vi har ’kun’ brug for et groft skøn, vi har kun en uge til selv at svare, så det må være i orden. Et procentsats (for eksempel omkring 20 procent billigere) vil være helt fin."

Nøgleordene er her "et groft skønt" og "helt fin". Igen ikke just standard for ministeriel præcision.

Få dage efter svarer Niras-konsulenterne så Vejdirektoratet – og de understreger, at de har "vurderet (sagen) på et overordnet niveau" ved hjælp af ti år gamle tal til en kombineret tog- og vejbro og så simpelthen trukket togdelen fra.

Nøgleordene her er "overordnet niveau" og "vurderet". Igen: Ikke just embedsmandsjargon på papir.

Vejdirektoratet skriver tilbage til Niras, at beregningerne har medført "nogle løftede øjenbryn i systemet", og at de er nervøse for, at det hele er "et skud i tågen". Vejdirektoratet meddeler ministeriet, da tallene oversendes, at "der er tale om et overordnet skøn, som er forbundet med endog meget stor usikkerhed".

Nøgleordene er her "skud i tågen", "løftede øjenbryn", "overordnet skøn" og "meget stor usikkerhed". Normalt ikke den slags ord, der står i et professionelt apparats indstilling til en minister.

Ole Birk Olesen, der i parentes bemærket er valgt i Aarhus, hvortil broen skal gå, blæser imidlertid på alle indvendingerne og forklarer som sagt i TV Avisen 21. marts , at de beregninger, som ellers er kaldt et "skud i tågen", "et groft skøn" forbundet med "endog meget stor usikkerhed" og "løftede øjenbryn i systemet", simpelthen giver ham "et ordentligt skud realisme".

I Radio24syv kunne man i dag tirsdag høre Andreas Egense, afdelingschef i Vejdirektoratet, lægge afstand til sin politiske chef, da han om ’beregningerne’ af Kattegatforbindelsen forklarer:

"Det ville nødvendigvis være et meget, meget groft skøn … Selvfølgelig har det ikke været et seriøst eller en grundig vurdering af, hvad det vil koste at bygge en Kattegatforbindelse, når man nu kun har fem dage til det."

Det har embedsmanden unægtelig ret i. Sagen er jo, at det, som Ole Birk Olesen stod og sagde på landsdækkende tv, var udtryk for fup og fidus. Det er nok også årsagen til, at ministeren i dag tirsdag ikke har tid til at kommentere de pinlige afsløringer.

------------

David Trads er skribent, Altinget m.fl., studievært, Radio24Syv, fhv. udviklingsdirektør, Metro International. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Forrige artikel Majbritt M. Nielsen: LA's Majbritt M. Nielsen: LA's "hemmelige" debat går imod liberal grundlære Næste artikel Fl. Chr. Nielsen: Ungdomsoprørets joker blev til snæversynets profet Fl. Chr. Nielsen: Ungdomsoprørets joker blev til snæversynets profet
Brexit-panik er udsat, men ikke aflyst

Brexit-panik er udsat, men ikke aflyst

TOPMØDE: 29. marts er ikke længere Brexit-dag. EU’s regeringschefer har givet briterne lidt mere tid til at bestemme sig for, hvordan de vil forlade EU-klubben.