DSB varsler billigere billetter og nye pendlertilbud

DSB vil kapre nye kunder og lokke de mange tusinder passagerer, der har forladt toget under coronapandemien, tilbage på perronen med lavere priser på de lange distancer og nye tilbud til pendlerne, siger DSB-direktør Flemming Jensen.
 

Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

I snart et år har covid-19 med skiftende intensitet påvirket danskernes færden, og for DSB har det betydet enorme tab i antallet af rejsende.

Derfor venter en stor opgave i at lokke passagererne tilbage på perronen, når samfundet i takt med faldende smittetal gradvist bliver genåbnet.

Her bliver prisen på togbilletten et helt centralt konkurrenceparameter for DSB, fortæller direktør Flemming Jensen.

"Vi er klar med en række kommercielle tiltag, som gør, at vi kan få kunderne tilbage. Jeg er helt overbevist om, at prisen bliver vigtig, især når vi taler landsdelstrafik," siger han. 

Der bliver ikke tale om generelle prisnedsættelser på standardbilletter, men et øget fokus på dynamisk prissættelse og et større udbud af de billige Orange-billeter, forklarer direktøren. 

Det ligger desuden fast, at gennemsnitsprisen på de lange rejser mellem landsdelene skal være lavere.

"Vi vil få flere af de prissensitive kunder ind i butikken. Men hvis man bare vil købe en standardbillet eller bruge sit rejsekort, når man rejser, så er det ikke der, at jeg ser at prisfaldet kommer," siger han.

Selskabets seneste årsrapport viser, at DSB i 2020 solgte omkring 120 millioner rejser mod 187 millioner i 2019. 

Under den hårde nedlukning i januar i år faldt passagertallet i den samlede kollektive trafik ifølge Transportministeriet med cirka to tredjedel i forhold til samme måned året før. 

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00