Debat

Folkeskolelærere: Tak for "tilliden", Henrik Dahl! 

REPLIK: To folkeskolærere har svært ved at genkende virkeligheden i Henrik Dahls kommentar om Zenia Stampe og skolernes nationale tests.

Jeg har hvert år elever, der græder og er nervøse i ugevis op til de nationale tests, skriver Lynne Gilberg.
Jeg har hvert år elever, der græder og er nervøse i ugevis op til de nationale tests, skriver Lynne Gilberg.Foto: Polfoto/Jonas Pryner Andersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I forbindelse med kommentaren "Zenia dumper i debat" (4.12.), skrevet af Henrik Dahl (LA), har Altinget modtaget flere replikker til Dahls indlæg. Vi bringer her to (red.)

--------

Af Per Arnoldi
Folkeskolelærer

Hvad er dit ærinde Henrik Dahl? Vil du korrekse Zenia Stampe for manglende redelighed, så sørg for selv at have styr på fakta. (I Folkeskolen kan du ikke dumpe. Vi afholder prøver og tests - ikke eksaminer).

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Du kan kommentere indlægget i bunden – vi opfordrer til en konstruktiv og ordentlig tone i debatten.
Debatindlæg kan sendes til: [email protected]
Søren J. Damm, debatredaktør.

Jeg vil give dig det råd at grave et par spadestik dybere omkring de nationale tests, før du forsvarer dem alt for meget.

Per Arnoldi
Folkeskolelærer

Vil du forsvare testene, vil jeg anbefale dig at være bedre inde i stoffet.

Nationale tests har ved flere lejligheder vist sig at være ikke-valide. Testresultaterne afspejler i meget ringe grad det reelle billede af elevernes kunnen, og grundet offentlighedens krav om stadig bedre testresultater bliver der i stadig højere grad undervist med det formål at klare testene godt - fremfor et bredere, mere korrekt syn på, hvad læringen i Folkeskolen bør indeholde.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Jeg kan som lærer forsikre dig om, at de nationale tests på ingen måde understøtter en kærlig atmosfære.

Lynne Gilberg
Folkeskolelærer

Du ville blive seriøst chokeret, hvis du virkelig så, hvor mange ressourcer og hvor mange lønkroner der bliver hældt ud med badevandet på den konto. Det er minimalt, hvad de nationale tests giver os lærere af fremadrettede værktøjer til optimering af undervisningen.

Du vælger sikkert at affeje mine påstande som nejhats-retorik, og det står dig frit for at sige og mene hvad du vil, men jeg vil give dig det råd at grave et par spadestik dybere omkring de nationale tests, før du forsvarer dem alt for meget. Det er også dine skattekroner, der bliver spildt.

Alternativt må du meget gerne vende tilbage med præcise anvisninger i forhold til hvor na,tionale tests hjælper eleverne, som du postulerer i dit indlæg.

Jeg er helt enig i dine argumenter for at teste, men de nationale tests giver os bare ikke de redskaber, du efterlyser. Der ligger helt andre værktøjer tilgængelige, som gør det job meget bedre - problemet for jer politikere er blot, at de tests ikke er egnede til massebearbejdning af data, og som de politiske vinde blæser p.t., tror I, at statistik og npm er den eneste rigtige vej frem. Der kan jeg betro dig Henrik Dahl, at der tager I fejl - men det vil i nok først opdage om fem-ti år, når produktet at jeres tankegange forlader Folkeskolen.

Slutteligt vil jeg ikke undlade at kommentere dit argument om at nationale tests er med til at sikre, at "forældre ikke bliver snydt af deres barns skole". Til det kan jeg som skolelærer blot sige tak for tilliden! Det er sgu et trist udgangspunkt for et samarbejde, at tro Folkeskolen vil "snyde", medmindre den bliver kontrolleret. Jeg ved ikke, Henrik Dahl, om bemærkningen blot er et udtryk for din egen moral, men for mit eget og mine kollegers vedkommende kan jeg fortælle dig, at vi lærere har en helt naturlig ambition om at levere den bedst mulige undervisning, og give vores elever de bedst mulige rammer. Det er også drevet af den ambition, at jeg ulejliger mig med at svare på dit indlæg.

Ja….tonen er lidt spids, men det er alvorlige sager at debattere. Vores holdning til tests, undervisning og folkeskolen generelt er med til at præge det danske samfund langt ud i fremtiden. Derfor bekymrer det mig at læse Henrik Dahls indlæg. Jeg får en mistanke om, at enten fortæller vi lærere ikke tydeligt nok, hvordan virkeligheden omkring den National test er, eller også tror politikerne ikke på os.

---------------


Af Lynne Gilberg

Folkeskolelærer

Kære Henrik Dahl

Der er mange måder, at give børn realitetssans på, men nationale tests er ikke en af dem.

Du skriver i din kommentar (4.12.), at de nationale tests har mange formål - et af dem er at give eleverne realitetssans. Desuden skriver du, at det bl.a. er skolens opgave at give børnene denne realitetssans i en kærlig atmosfære. 

Jeg har hvert år elever, der græder og er nervøse i ugevis op til de nationale tests, fordi de ikke forstår ordene, eller fordi testen er meget lang. Mine ordblinde børn er helt på herrens mark, når de skal lave de famøse tre ord, ved at sætte tre streger. Og det på trods af, at jeg i den grad forsøger at tage brodden af ved at sige, at det kun er et øjebliksbillede, at jeg bruger mange andre ting i det daglige, til at vurdere deres niveau, og at de ikke skal bekymre sig om resultatet.

Jeg kan som lærer forsikre dig om, at de nationale tests på ingen måde understøtter en kærlig atmosfære. Børn helt ned til indskolingsalderen skal sidde med testen i mindst 40 min. - længere, hvis testen ikke bliver grøn. Det kan tage utrolig lang tid, for testen at blive grøn, hvis barnet skiftevis svarer rigtigt og forkert på spørgsmålene.

Du skriver, at det kun er de dygtigste børn, der får de sværeste spørgsmål. Det er simpelthen ikke rigtigt. Det kan godt være, at det er tænkt sådan, men testen starter på et højt niveau, og de børn, som har svært ved opgaverne skal derfor igennem mange, for dem svære spørgsmål, før testen stabiliserer sig til deres niveau.

Jeg kan som lærer ikke bruge testen til ret meget, for jeg kan ikke se den enkelte elevs resultater. Jeg kan kun bruge den til at danne et overblik over klassens samlede resultat, hvilket harmonerer dårligt med, at alle elever skal blive så dygtige, som de kan. Jeg kan ikke bruge den til at målrette undervisningen for den enkelte elev.

Som lærer spørger man sig selv, hvem man gennemfører testen for, og jeg kan desværre hverken sige for min skyld, for forældres eller for elevernes. Det efterlader ledelsen, kommunen og undervisningsministeriet.

Spørgsmålet er så, om det er rimeligt at give eleverne realitetssans for undervisningsministeriets skyld?

Om Zenia Stampe selv har været med til at indføre de nationale tests er for mig underordnet. Alle kan blive klogere på, hvad der fungerer, og jeg er glad for, at Zenia Stampe interesserer sig for denne problemstilling og har valgt at tage den op.

Angående forældres mulighed for ikke at blive snydt af skolen, er jeg dybt forundret over din tilgang til vores folkeskole. Skolegangen er et samarbejde mellem skole og hjem - ikke en fabrik, hvor skolen skal levere et vist antal 12-tals elever. Hvis forældre eller elever er utilfreds med skolen, så indgår de i en dialog - de kigger ikke på resultatet af de nationale tests.

Realitetssansen, du efterlyser, lever i bedste velgående. Jeg har ikke én elev, der vil være rockstjerne eller med på fodboldlandsholdet. De vil være ejendomsmæglere, mekanikere, jurister og frisører.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Dahl

MF (LA), forfatter, foredragsholder
cand.scient.soc. (Københavns Uni. 1987), MA (Pennsylvania 1988), ph.d. (Handelshøjskolen i København 1993)

0:000:00