Folkeskolelærere: Tak for "tilliden", Henrik Dahl! 

REPLIK: To folkeskolærere har svært ved at genkende virkeligheden i Henrik Dahls kommentar om Zenia Stampe og skolernes nationale tests.

I forbindelse med kommentaren "Zenia dumper i debat" (4.12.), skrevet af Henrik Dahl (LA), har Altinget modtaget flere replikker til Dahls indlæg. Vi bringer her to (red.)

--------

Af Per Arnoldi
Folkeskolelærer

Hvad er dit ærinde Henrik Dahl? Vil du korrekse Zenia Stampe for manglende redelighed, så sørg for selv at have styr på fakta. (I Folkeskolen kan du ikke dumpe. Vi afholder prøver og tests - ikke eksaminer).

Vil du forsvare testene, vil jeg anbefale dig at være bedre inde i stoffet.

Nationale tests har ved flere lejligheder vist sig at være ikke-valide. Testresultaterne afspejler i meget ringe grad det reelle billede af elevernes kunnen, og grundet offentlighedens krav om stadig bedre testresultater bliver der i stadig højere grad undervist med det formål at klare testene godt - fremfor et bredere, mere korrekt syn på, hvad læringen i Folkeskolen bør indeholde.

Du ville blive seriøst chokeret, hvis du virkelig så, hvor mange ressourcer og hvor mange lønkroner der bliver hældt ud med badevandet på den konto. Det er minimalt, hvad de nationale tests giver os lærere af fremadrettede værktøjer til optimering af undervisningen.

Du vælger sikkert at affeje mine påstande som nejhats-retorik, og det står dig frit for at sige og mene hvad du vil, men jeg vil give dig det råd at grave et par spadestik dybere omkring de nationale tests, før du forsvarer dem alt for meget. Det er også dine skattekroner, der bliver spildt.

Alternativt må du meget gerne vende tilbage med præcise anvisninger i forhold til hvor na,tionale tests hjælper eleverne, som du postulerer i dit indlæg.

Jeg er helt enig i dine argumenter for at teste, men de nationale tests giver os bare ikke de redskaber, du efterlyser. Der ligger helt andre værktøjer tilgængelige, som gør det job meget bedre - problemet for jer politikere er blot, at de tests ikke er egnede til massebearbejdning af data, og som de politiske vinde blæser p.t., tror I, at statistik og npm er den eneste rigtige vej frem. Der kan jeg betro dig Henrik Dahl, at der tager I fejl - men det vil i nok først opdage om fem-ti år, når produktet at jeres tankegange forlader Folkeskolen.

Slutteligt vil jeg ikke undlade at kommentere dit argument om at nationale tests er med til at sikre, at "forældre ikke bliver snydt af deres barns skole". Til det kan jeg som skolelærer blot sige tak for tilliden! Det er sgu et trist udgangspunkt for et samarbejde, at tro Folkeskolen vil "snyde", medmindre den bliver kontrolleret. Jeg ved ikke, Henrik Dahl, om bemærkningen blot er et udtryk for din egen moral, men for mit eget og mine kollegers vedkommende kan jeg fortælle dig, at vi lærere har en helt naturlig ambition om at levere den bedst mulige undervisning, og give vores elever de bedst mulige rammer. Det er også drevet af den ambition, at jeg ulejliger mig med at svare på dit indlæg.

Ja….tonen er lidt spids, men det er alvorlige sager at debattere. Vores holdning til tests, undervisning og folkeskolen generelt er med til at præge det danske samfund langt ud i fremtiden. Derfor bekymrer det mig at læse Henrik Dahls indlæg. Jeg får en mistanke om, at enten fortæller vi lærere ikke tydeligt nok, hvordan virkeligheden omkring den National test er, eller også tror politikerne ikke på os.

---------------


Af Lynne Gilberg

Folkeskolelærer

Kære Henrik Dahl

Der er mange måder, at give børn realitetssans på, men nationale tests er ikke en af dem.

Du skriver i din kommentar (4.12.), at de nationale tests har mange formål - et af dem er at give eleverne realitetssans. Desuden skriver du, at det bl.a. er skolens opgave at give børnene denne realitetssans i en kærlig atmosfære. 

Jeg har hvert år elever, der græder og er nervøse i ugevis op til de nationale tests, fordi de ikke forstår ordene, eller fordi testen er meget lang. Mine ordblinde børn er helt på herrens mark, når de skal lave de famøse tre ord, ved at sætte tre streger. Og det på trods af, at jeg i den grad forsøger at tage brodden af ved at sige, at det kun er et øjebliksbillede, at jeg bruger mange andre ting i det daglige, til at vurdere deres niveau, og at de ikke skal bekymre sig om resultatet.

Jeg kan som lærer forsikre dig om, at de nationale tests på ingen måde understøtter en kærlig atmosfære. Børn helt ned til indskolingsalderen skal sidde med testen i mindst 40 min. - længere, hvis testen ikke bliver grøn. Det kan tage utrolig lang tid, for testen at blive grøn, hvis barnet skiftevis svarer rigtigt og forkert på spørgsmålene.

Du skriver, at det kun er de dygtigste børn, der får de sværeste spørgsmål. Det er simpelthen ikke rigtigt. Det kan godt være, at det er tænkt sådan, men testen starter på et højt niveau, og de børn, som har svært ved opgaverne skal derfor igennem mange, for dem svære spørgsmål, før testen stabiliserer sig til deres niveau.

Jeg kan som lærer ikke bruge testen til ret meget, for jeg kan ikke se den enkelte elevs resultater. Jeg kan kun bruge den til at danne et overblik over klassens samlede resultat, hvilket harmonerer dårligt med, at alle elever skal blive så dygtige, som de kan. Jeg kan ikke bruge den til at målrette undervisningen for den enkelte elev.

Som lærer spørger man sig selv, hvem man gennemfører testen for, og jeg kan desværre hverken sige for min skyld, for forældres eller for elevernes. Det efterlader ledelsen, kommunen og undervisningsministeriet.

Spørgsmålet er så, om det er rimeligt at give eleverne realitetssans for undervisningsministeriets skyld?

Om Zenia Stampe selv har været med til at indføre de nationale tests er for mig underordnet. Alle kan blive klogere på, hvad der fungerer, og jeg er glad for, at Zenia Stampe interesserer sig for denne problemstilling og har valgt at tage den op.

Angående forældres mulighed for ikke at blive snydt af skolen, er jeg dybt forundret over din tilgang til vores folkeskole. Skolegangen er et samarbejde mellem skole og hjem - ikke en fabrik, hvor skolen skal levere et vist antal 12-tals elever. Hvis forældre eller elever er utilfreds med skolen, så indgår de i en dialog - de kigger ikke på resultatet af de nationale tests.

Realitetssansen, du efterlyser, lever i bedste velgående. Jeg har ikke én elev, der vil være rockstjerne eller med på fodboldlandsholdet. De vil være ejendomsmæglere, mekanikere, jurister og frisører.

Forrige artikel S gør status: 2017 har været et år uden transportminister S gør status: 2017 har været et år uden transportminister Næste artikel Debat: Politisk tæft bør ikke gå hen og blive politisk spin i fåreklæder Debat: Politisk tæft bør ikke gå hen og blive politisk spin i fåreklæder
  • Anmeld

    Henning Wettendorff

    Dahls lærerhån

    I P1-diskussionen 30/11 lykkedes det endda Henrik Dahl at fyre denne stråmand af om lærerne, der ikke mener at Nationale Test kan bruges til ret meget pædagogisk:
    “hvis man har en pædagogik, hvor man tror det er voksenspørgsmål, selv om der faktisk er børn, der kan svare på dem, så er det klart at for den konkrete pædagog, der er de ikke særligt anvendelige.”
    https://www.dr.dk/radio/p1/p1-morgen/p1-morgen-2017-11-30

    Måske måtte man bare vente sig den form for hån fra Dahl, som i 2001 kaldte grundskolelærerens arbejde for "rutineservice" (i bogen "Det nye systemskifte" skrevet sammen med Lars Goldschmidt - og Christine Antorini).



  • Anmeld

    Christian Alnor · Rektor ved Middelfart Gymnasium og HF

    Nationale tests giver problemer i USA

    Jeg vil anbefale folk, der er interesseret i at vide hvad en stor satsning på nationale test kommer til at betyde, at læse Diane Ravitch's bog "The Death and Life of the Great American School System" (2010). Hun var selv oprindeligt med til at fostre planerne under Bush og Clinton i programmet "No child left behind", men udviklingen har vist hende, at der netop sker det, som Per Arnoldi advarer om: skolerne optimerer ift tests ved at fokusere på hvad der bliver testet i og ikke i at gøre eleverne klogere eller bedre. Massevis af ressourcer bliver brugt på at træne tests i stedet for at give eleverne undervisning, der fremmer deres forståelse. Offentliggørelsen af testresultater for hver skole fører til en udsultning af skoler med en socialt udfordret elevgruppe. Det bedste en skole kan gøre for at få bedre testresultater er at skifte sit elevgrundlag ud. Det er der flere eksempler på. Bogen er uhyre veldokumenteret. Og der anvises bedre veje til at skabe et godt skolesystem for alle. Så læs den, Henrik Dahl!
    Folkeskolens elever og det danske samfund har fortjent noget bedre end de nationale tests.

  • Anmeld

    I.R.Bertelsen · Borger, vælger og pens. lærer

    Ansvar og tillid

    GODT brølt, Per Arnoldi og Lynne Gillberg.
    Kan fuldstændigt tilslutte mig både Jeres synspunkter samt Jeres faglige indsigt og erfaringer.
    Forhåbentligt er den selektive hørelse slået fra og "lyt og lær" slået til hos Henrik Dahl.
    ....
    Hvis jeg skal have foretaget en rodbehandling hos tandlægen, så kender jeg til det forventede resultat, men kunne aldrig forestille mig at begynde at forklare tandlægen, hvordan han skal undersøge og arbejde. Til gengæld ville jeg interessere mig for, hvilke økonomiske ressourcer, jeg skal stille til rådighed for et godt resultat.
    På samme måde ville det være helt hen i vejret, hvis jeg vil forklare elektronikmekanikeren, hvordan han skal teste og reparere det elektriske system i min bil. Målet ville være et velfungerende system, og tidsforbruget og regningens størrelse for et vellykket resultat ville nødvendigvis interessere mig meget.
    I hvert fald kunne jeg aldrig finde på indledningsvis at forklare hverken tandlægen eller elektronikmekanikeren, at de var udygtige, at jeg vidste mere om deres fag og om, hvordan de skulle teste undersøge og arbejde for at nå målet, ville jeg aldrig gøre mig klog på.
    Jeg ville under ingen omstændigheder påstå, at de nok ville snyde mig og andre kunder..
    ....
    Så er spørgsmålet:
    ..HVORFOR i alverden tror nogle ledende politikere, at de ved mere end fagpersonerne om, hvordan man tester, evaluerer, underviser og udvikler børn i forskellige fag, i forskellige aldre og på forskellige niveauer?
    ..HVORDAN i alverden kan det være, at nogle ledende politikere ikke interesserer sig for regningen,...og for, hvilke økonomiske nødvendige ressourcer, der skal tilføres for at nå målet?
    ..HVORDAN kan det være, at nogle ledende politikere nedtaler og miskrediterer de medarbejdere, hvis arbejdsbetingelser de selv som ledere har ansvaret for?
    ..HVORFOR tør man ikke lytte til fagfolkenes anbefalinge, viden og indsigt?
    ....
    ..HVORFOR tror Henrik Dahl, at folkeskolens medarbejdere vil snyde forældrene?
    ....
    Er det kanske fordi man i diskussionen om folkeskolereformen og de nationale tests går i forsvar og mangler argumenter?
    Tja ! Et angreb kan jo være "det bedste forsvar".....?


  • Anmeld

    Jon Jacobsen

    Holdningsskift hos Henrik Dahl - næppe....

    Henrik Dahl lever jo af at have holdninger - til alt muligt. Samtidig repræsentant for parti der hylder "den stærkes ret" og regering og administration der tror på centralisering, "Big data" og bench-marking. Så i det perspektiv synes det nok ligegyldigt at de nationale test hverken gavner børnene, lærerne eller forældrene. Mistillid til fagpersoner er jo desværre udbredt i de samme cirkler. Det gælder fx sygehuspersonale, skatteforvaltninger, socialrådgivere, pædagoger som det gælder folkeskolen. Og igen har det selvfølgelig bl.a. noget at gøre med prioritering, bevillinger og penge. Og når der skal være penge til krigsførelse og skattelettelser, må de, pengene altså, findes andetsteds.
    Mistillid er åbenbart også et fremtrædende aspekt. Jeg har også en del bekendte i de nævnte faggrupper. Ingen af dem mistænker jeg for at gå på arbejde med hensigt om at gøre det dårligt, snyde eller under standard.

  • Anmeld

    Palle Lauridsen · Husmand

    Hån og latterliggørelse.

    Efter at have læst de to indlæg, og de fire kommentarer, blev jeg klar over, at I alle har gennemskuet Henrik Dahl’s syn på folkeskolen og dens lærere. Ud fra devisen: Hør mig, se mig, jeg ved bedre end alle I, og jeg prøver bare at leve op til LA’s stumme: ego,ego,ego!

  • Anmeld

    I.R.Bertelsen · Borger, vælger og pens. lærer.

    God topledelse og hensigtsmæssig styring?

    Ja, man må sig undre over, at mange af vores øverst ansvarlige politiske ledere miskrediterer og mistænkeliggør de medarbejdere, hvis arbejdsbetingelser, de selv har det fulde ansvar for. Er faktisk overbevist om, at de fleste danskere har tillid til, at medarbejderne i det offentlige, i skat, i sundheds-, social- og undervisningssektoren er ordentlige mennesker, der passer deres arbejde og gør deres bedste for at få tingene til at fungere....til trods for, at de i dagligdagen har alt for mange bolde i luften grundet de omfattende personalenedskæringer.... og vist også pga manglende muligheder for fortløbende efteruddannelse, hvilket er absolut nødvendigt i ethvert "firma", hvis driften og arbejdsmiljøet skal sikres en fortsat stabilitet og udvikling.
    I stor udstrækning handler det om exel-ark-ledelse fra toppen. Relevante exel-ark kan være formålstjenlige som redskaber, men er kun en del af det værktøj, der skal i anvendelse til god styring og ledelse.
    ....
    I hele denne diskussion kan jeg fristes til at efterlyse kommentarer og synsvinkler fra den tidligere undervisningsminister, Christine Antorini, der så ivrigt, måærettet og meget personligt igangsatte hele skolereformprojektet. Flyverskjul?
    Under alle omstændigheder er det vigtigt, at vi alle tænker os rigtigt godt om, når vi skal til valgurnerne igen.
    ....
    PS: I dag har Inger Støjbjerg med åbent sind foreslået, at flygtninge skal placeres isoleret på nogle af vores øde øer. Smittefare? Fængsler?
    Gad vide, hvordan man vil rekruttere medarbejdere til den meget alsidige opgave ? Men nå, diskussionen om menneskesyn er jo en helt anden diskussion.--- Eller....?

  • Anmeld

    KRKristensen

    Tak, fordi I tager til orde

    Dejligt, at I tager til genmæle over for de idiotiske nationale test.
    Mange tal for det (... jeg er ikke i folkeskolen, men andetsteds i uddannelsessystemet og - mor!).

  • Anmeld

    I.R.Bertelsen · Borger, vælger og pens. lærer

    Tillid og mistillid.

    Kære mor KRKristensen.
    Ja, som alderspensioneret klasselærer, læsevejleder, og leder af et støttecenter på en stor, tresporet forstadsskole bliver jeg også så glad, når opvakte, engagerede og involverede medarbejdere blander sig i debatten med deres erfaringer og faglighed.
    Belært af erfaringen de seneste år tror jeg desværre, at mistilliden fra politisk hold er meget fremherskende. Tænk, at man ikke har og evner at vise tillid til de medarbejdere, hvis arbejde og arbejdsforhold, man er ansvarlig for.
    **Dem, der for alvor har en mulighed for at 'råbe op' og blive hørt, er Jer forældre, I vil forhåbentligt blive hørt på Slotsholmen ?? Skolen og medarbejderne skal jo blot gøre, som der bliver sagt...overholde lovgivningen og tage testene.
    ....
    Selv priser vi os som bedsteforældre lykkelige for at hav børnebørn, der både klarer sig godt fagligt og socialt i deres skoler med nogle gode lærere.
    Tænk, hvis vi havde været så uheldige at have børnebørn, der pga indlæringsvanskeligheder eller sårbarhed på anden måde skulle udsættes for presset fra disse tests, der slet ikke har relevans for dagligdagen og udbyttet af den nærværende, daglige undervisning og trivsel.
    Der findes rigtigt meget godt og relevant testmateriale, som skolerne anvender eksempelvis i dansk og matematik, ligesom en uddannet lærer selvfølgelig har forskellige værktøjer, de anvender for at tilsikre, at de har alle med og på hvilket niveau. Som lærer evaluerer man faktisk mange gange dagligt: Forstod de det? Lykkedes det? Hvad skal du samle op i morgen? Hvordan vil du gøre det? Hvorfor har du ikke Peter med? Hvorfor bruger Sofie ikke sine gode evner? Hvad kan du / vi gøre? osv,...
    ....
    At igangsætte de meget omkostningsfulde og ressourcekrævende nationale tests, der ikke er anvendelige til at optimere undervisningen ... er direkte spild af undervisningsressourcer, og er en direkte underkendelse af skoleforvaltningernes, skoleledernes og lærernes kompetencer.
    INGEN af medarbejderne har på nogen måde tænkt tanken, at de vil snyde forældrene, som Henrik Dahl påstår. Hvorfor i alverden skulle man dog det ? Dialogen og samspillet mellem elev, lærer, kollegaer forældre foregår jo hele tiden i åbenhed med hinanden. Det er jo skolens nerve.
    Vh. I.R.Bertelsen