Forsker kritiserer regeringen: Højere fart giver flere dræbte

NY REGERING: Trafikforsker går i rette med regeringens planer om at undersøge muligheden for at hæve hastighedsgrænsen på udvalgte motor- og landeveje.

Amalie Bjerre Christensen

Man kan ikke sætte farten op, uden at det vil koste liv.

Sådan lyder det fra trafikforsker ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann.

”Højere hastighed giver flere ulykker samt flere dræbte og kvæstede. Undersøgelser af den sikkerhedsmæssige effekt ved at hæve grænsen fra 110 til 130 km/t på halvdelen af motorvejene for år tilbage viste klart, at der kom flere ulykker,” siger han.

Læs også: Overblik: Her er det nye regeringsgrundlag

Udmeldingen kommer, efter den nye regering vil undersøge, om hastighedsgrænserne på flere vejstrækninger kan forhøjes til 120 eller 130 km/t på udvalgte motorvejsstrækninger og til 90 km/t på nogle landevejsstrækninger, hvis det kan ske trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Harry Lahrmann har svært ved at udpege landevejs- og motorvejsstrækninger i Danmark, hvor det vil være trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve hastighedsgrænsen.

”Vil man det bedste for trafiksikkerheden, skal man ikke sætte hastigheden op. Man skal tværtimod sætte den ned på de strækninger, hvor man satte den op dengang,” siger Harry Lahrmann.

Regeringen vil sikre bedre fremdrift
Med forslaget vil regeringen sikre bedre mobilitet i Danmark. Ifølge Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, vil det gavne både økonomien og ’samfundskagen’, at trafikanter kan køre hurtigere på udvalgte strækninger.

”Vi har brug for høj mobilitet, men vi har også et hensyn til trafiksikkerheden. Det er den rigtige balance, vi skal finde,” siger Kristian Pihl Lorentzen (V).

Læs også: Se billederne: Nye ministre, overdragelser og sjove gaver

Kristian Pihl Lorentzen kan ikke genkende billedet af flere ulykker som følge af, at man hævede farten på udvalgte motorvejsstrækninger. Tværtimod mindes han kun gode erfaringer, og derfor vil trekløverregeringen nu undersøge yderligere strækninger, hvor man bør kunne køre hurtigere:

”Motorveje er uhyre sikre, så det har vi ingen betænkeligheder ved. Det skal selvfølgelig ikke være strækninger, hvor der er nogen særlige forhold såsom motorvejsstrækninger uden nødspor.”

Ifølge Kristian Pihl Lorentzen vil der nu blive igangsat en undersøgelse af landets veje for at vurdere, hvor det giver bedst mening at tillade hurtigere kørsel.

Det har ikke været muligt at få en kommentar om regeringens planer fra den nye transportminister, Ole Birk Olesen (LA).

Læs hele artiklen på Altinget: transport (kræver abonnement). Tegn gratis prøveabonnement her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Harry Lahrmann

Lektor, Institut for Byggeri og Anlæg, Aalborg Universitet
cand.polyt. (DTU 1978)

Kristian Pihl Lorentzen

Stedfortrædende MF (V) for Mads Fuglede (16/4-24), næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)









0:000:00