Debat

Dansk Erhverv: Et forbud mod vandscootere løser intet

DEBAT: Totalforbud mod vandscootere er ikke vejen frem, det er højere bøder, flere ressourcer til politiet og krav til registrering og lovpligtige ansvarsforsikringer, skriver Danske Tursejlere og Dansk Erhverv.

Foto: THOMAS SJØRUP/ SCANPIX
Mikkel Bødker Olesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Leif Nielsen og Jesper Højte Stenbæk
Henholdsvis forretningsfører i Danske Tursejlere og fagchef for transport og infrastruktur Dansk Erhverv.

De tragiske dødsfald i Københavns Havn har helt naturligt bragt vandscootere på den politiske dagsorden. Den adfærd, vi var vidne til fra en gruppe personer, og som endte så tragisk, var hensynsløs og ulovlig.

Danske Tursejlere og Dansk Erhverv har fulgt hændelsen tæt og har fuld forståelse for, at der bliver råbt på handling for at forhindre ulykker i fremtiden, men det er vigtigt, at der er omtanke bag de handlinger, der nu skal tages.

Totalforbud er ikke vejen frem
Et totalforbud mod vandscootere, som flere har forlangt, er i modstrid med EU-reglerne og problematisk for det store flertal af vandscooterejere, som opfører sig ordentligt. Vejen frem er i stedet at håndhæve de nuværende regler og sætte hårdere ind med sanktioner, når reglerne brydes.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Der er allerede et totalforbud imod at sejle vandscootere i Københavns Havn. Vi kommer aldrig til at kunne forhindre folk i bryde loven, hvis de ønsker det eller blot er ligeglade.

Effektivere håndhævelse af loven og flere ressourcer til politiet 
Hvad vi derimod kan gøre, er at have en effektiv håndhævelse af reglerne, der både kan varetage den præventive indsats og sætte hårdt ind imod de folk, der vælger at bryde loven. En hurtigtsejlende enhed fra politiet er den oplagte kandidat til at udføre denne opgave. Det kræver ekstra ressourcer til politiet, der har travlt nok i forvejen.

Vejen frem er i stedet at håndhæve de nuværende regler og sætte hårdere ind med sanktioner, når reglerne brydes.

Leif Nielsen og Jesper Højte Stenbæk

For at sikre den maksimale effekt af håndhævelsen bør der fastsættes høje bøder for lovovertrædelser. Disse bøder skal uddeles til den faktiske fører af vandscooteren, ikke ejeren, da det vil virke stærkere og få folk til at tænke sig bedre om, inden de begiver sig ud på en vandscooter.

Derudover kan et krav om registrering og lovpligtig ansvarsforsikring være et effektivt virkemiddel. Når et fartøj er registreret med tydelig identifikation, vil det blive meget sværere at være anonym lovbryder, og politiet vil få det nemmere, når de skal behandle en anmeldelse eller selv overværer en lovovertrædelse.

En lovpligtig ansvarsforsikring vil naturligvis ikke i sig selv forhindre ulykker, men vil sikre, at der i det mindste er penge til de personer, der har lidt skade på grund af en vandscooterulykke.

Vi skal generelt ulykker til søs til livs, og det kan gøres hurtigt og inden for gældende lovgivning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef, Transport og Infrastruktur, Dansk Erhverv
cand.merc.jur. (Aalborg Uni. 1997)

0:000:00