Debat

SF-kampagneleder: Penge og likes kan ikke alene sikre kandidaterne succes

DEBAT: Uden en stærk fortælling får folketingskandidaterne svært ved at mobilisere valgkampsfrivillige og skabe sig en stærk organisation. Og det er vigtigt at forstå, at bag enhver stærk kandidat står en stærk organisation, skriver kampagneleder i SF.

Det er vigtigt for en kandidat, at vedkommende er troværdig i forhold til sin fortælling, mener Nils Brøgger. (Pressefoto)
Det er vigtigt for en kandidat, at vedkommende er troværdig i forhold til sin fortælling, mener Nils Brøgger. (Pressefoto)
Sofie Hvemon
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Nils Brøgger
Kampagneleder i SF

Under valgkampen kommer der til at være et enormt fokus på kandidaternes brug af sociale medier og deres budgetter til brug på de sociale medier.

Penge og likes kan dog langt fra alene sikre en kandidat succes ved det kommende valg.

Det afgørende er heldigvis stadig kandidatens evne til at skabe en stærk og visionær fortælling om sit politiske projekt og kandidatens evne til at opbygge en stærk kampagneorganisation omkring sig.

Fakta
Partisekretærernes valgdebat 
Er partierne klar til valgkampen? Det har Altinget spurgt folketingspartiernes partisekretærer eller tilsvarende om. Hver uge bringer vi et indlæg fra ét af partierne, der sætter fokus på forberedelser og strategier op til valget. Følg med på Altinget: christiansborg, og bliv blandt andet klogere på, hvilke nye tendenser vi skal holde øje med, hvordan man forbereder en god valgkamp, hvilken rolle medierne spiller, og hvordan man vinder en dagsorden med sin kampagne. 

Mød panelet her:
- Claus Richter, partisekretær i Venstre
- Jan Juul Christensen, partisekretær i Socialdemokratiet 
- Søren Vandsø, generalsekretær i Konservative
- Mikael Ballegaard Gotfredsen, direktør i Liberal Alliance
- Lars Beer Nielsen, sekretariatschef i Radikale Venstre
- Toke Lotz og Oliver Riel, kampagneledere i Alternativet 
- Nils Brøgger Jakobsen, kampagneleder i SF
- Enhedslisten 

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

En stærk fortælling er en fortælling, som er relevant i den politisk kontekst og for den pågældende målgruppe af vælgere. Desuden forudsætter det naturligvis, at kandidaten er troværdig i forhold til fortællingen.

En stærk organisation
Hvis ikke kandidaten har en stærk fortælling, vil kandidaten få meget dårlig valuta for valgkampsbudgettet og vil forventeligt kun kunne mønstre få frivillige til sin valgkamp og opnå få stemmer på valgdagen.

Hvis det er tydeligt, hvad kandidaten vil kæmpe for, er det motiverende for frivillige kræfter at melde sig under fanerne. 

Nils Brøgger
Kampagneleder i SF

Lidt populært kan man omskrive en forældet talemåde og sige, at ”bag enhver stærk kandidat står en stærk organisation”. En stærkt organisation er vigtig og giver kandidaten adgang til et stort netværk med mange ressourcer og mange ambassadører for kandidaten.

Også opbygningen af den stærke kampagneorganisation er dybt afhængig af, at kandidaten kan lave en stærk fortælling om sit kandidatur. Folk, der engagerer sig i politik, vil gerne gøre en forskel og vil gerne være del af et fællesskab, som gør en forskel.

Hvis det er tydeligt, hvad kandidaten vil kæmpe for, er det motiverende for frivillige kræfter at melde sig under fanerne. Jo bedre kandidaten kan sandsynliggøre realiseringen af kampagnens mål – jo stærkere vil kandidatens organisation vokse sig.

Fokus på mærkesager
Mange af de engagerede i valgkampen er ildsjæle, som i forvejen er engagerede i de lokale partiforeninger. Hvis en kandidat har en tydelig og stærk fortælling, vil vedkommende også kunne engagere folk, som ellers ikke er partipolitisk aktive, men er engageret i samme mærkesag, som kandidaten har fokus på.

Flere af de aktive i valgkampen i år vil være folk, som typisk ikke er aktive i partiforeninger, men engagerer sig, fordi de brænder for en konkret sag. Mange vil sætte fokus på sagen over vigtigheden af, hvilket parti den pågældende kandidat repræsenterer.

Dagens vælgere er mere enkeltsagsorienterede, og takket være sociale medier bliver deres interesser forstærket via deres engagement i de sociale mediers ekkokamre. Det betyder, at vælgeres interesseområder bliver bestyrket og i højere grad bliver enkeltsagsorienteret, end da deres medieforbrug i højere grad var præget af public service-medierne.

Partiforeningerne
På tværs af landet findes der over 1.000 lokale partiforeninger. Disse udgør en meget central del af det danske demokrati. Det er her, en stor del af partiernes politik udvikles, nye politikere udklækkes, og partiforeningerne faciliterer dialog med de folkevalgte, så Christiansborg føles tættere på.

Mange partiforeninger er dog i dag ressourcemæssigt pressede, og mange er båret af enkelte ildsjæle. Det danske demokrati skylder disse ildsjæle en stor tak. Det er dem, som uanset hvor stor en ’shitstorm’ deres parti er i, igen og igen påfører sig sit partis rygmærke og tager en tørn, når der er valg, men også laver benarbejdet mellem valgene.

Læs også

For mange partier er det svært at engagere medlemmer og opretholde et højt medlemstal. Det samme er i nogen grad gældende i SF, men takket være en prioriteret indsats har vi netop rundet 9.000 medlemmer og har det højeste medlemstal i over fire år.

Som partier er vi forpligtiget til at have et samarbejde med partiforeningerne, som giver dem gode eksistensvilkår og sikrer, at de har en central rolle at spille i partiets både politiske og organisatoriske udvikling. Hvis ikke det sker, vil vi som parti ikke kunne udvikle os, vores demokrati vil blive fattigere, og vores kandidater vil ikke kunne lave kampagner på samme niveau.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nils Brøgger Jakobsen

Kampagneleder, SF
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 2007)

0:000:00