Debat

K's generalsekretær: Politisk kampagne er i opbrud – derfor er vi på SoMe-turné

DEBAT: Politisk kampagne bliver mere og mere digital. Op til valget har flere af Konservatives ansatte derfor været på SoMe-turné for at optimere folketingskandidaternes indsats på de sociale medier, skriver Søren Vandsø, generalsekretær i Konservative.

Konservative er taget på SoMe-turné sammen med kommunikationsekspert Benjamin Rud Elberth, der skal hjælpe folketingskandidaterne med at føre kampagne på sociale medier. 
Konservative er taget på SoMe-turné sammen med kommunikationsekspert Benjamin Rud Elberth, der skal hjælpe folketingskandidaterne med at føre kampagne på sociale medier. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Søren Vandsø 
Generalsekretær i Det Konservative Folkeparti

En konservativ partiformand i kæmpeformat. Med et budskab om behovet for en ny klimalov.  

Sådan var to facader sidste og forrige uge beklædt på H.C. Andersens Boulevard i København, da et klassisk outdoor-banner af Søren Pape Poulsen skaleret op med forholdet 10:1 prydede en stor bygning.

Politisk kampagne under opbrud
Det er der såmænd ikke noget utraditionelt i. Tingene er da også på mange områder, som de var før valgkampen i 2015. Det Konservative Folkeparti er stadig grønt. Formanden hedder fortsat Pape. Vi bruger velkendte formidlingsteknikker. Alligevel har den politiske kampagne forandret sig for os.

Fakta
Partisekretærernes valgdebat
Er partierne klar til valgkampen? Det har Altinget spurgt folketingspartiernes partisekretærer (og tilsvarende) om. Hver uge bringer vi et indlæg fra ét af partierne, der sætter fokus på forberedelser og strategier op til valget. Følg med på Altinget: Christiansborg og bliv blandt andet klogere på, hvilke nye tendenser vi skal holde øje med, hvordan man forbereder en god valgkamp, hvilken rolle medierne spiller, og hvordan man vinder en dagsorden med sin kampagne.

Mød panelet her:
- Claus Richter, partisekretær i Venstre
- Jan Juul Christensen, partisekretær i Socialdemokratiet 
- Søren Vandsø, generalsekretær i Konservative
- Mikael Ballegaard Gotfredsen, direktør i Liberal Alliance
- Lars Beer Nielsen, s
ekretariatschef i Radikale Venstre
- Toke Lotz og Oliver Riel, kampagneledere i Alternativet
 
- Nils Brøgger Jakobsen, kampagneleder i SF
- Enhedslisten (deltager, men afsender ikke fundet endnu)

Sideløbende med det traditionelle spor er der i politiske kampager kommet et digitalt af slagsen, der vinder stadig mere frem. I dag må partier og vælgere navigere i, hvad der er blevet kaldt 'det hybride mediesystem' af forskere. Her menes, at klassiske og sociale medier sameksisterer.    

Op til dette valg har flere af vores ansatte derfor været på SoMe-turné. Hundredevis af kilometer er blevet tilbagelagt for at komme rundt i landet og sparre med vores 67 folketingskandidater om deres indsats på sociale medier. Pointer om posts, likes og reach er blevet udvekslet hen over kaffebordet.   

Vi har blandt andet hjulpet vores kandidater med at opnå bedre forståelse af Facebook-algoritmer, så de kan få deres budskaber længst muligt ud og diskutere politik med vælgerne.

Søren Vandsø
Generalsekretær i Konservative

Vi har blandt andet hjulpet vores kandidater med at opnå bedre forståelse af Facebook-algoritmer, så de kan få deres budskaber længst muligt ud og diskutere politik med vælgerne. For partier har det nemlig alle dage handlet om at være, hvor danskerne er, og det er i stigende grad på digitale platforme.

Med på turnéen har partiet haft nogle af landets fremmeste eksperter i politisk kommunikation på sociale medier, nemlig Benjamin Rud Elberth og hans bureau. Inden møder gik i gang, var hver enkelt af vores kandidaters SoMe-indsats blevet analyseret, så de kunne få personlig rådgivning. 

Så vidt jeg er orienteret, har ingen andre partier lavet tiltag i stil med vores. Det konstaterer jeg ikke for at uddele en omgang selvros. Men fordi SoMe-turnéen fint illustrerer, at den politiske kampagne er under opbrud. Den er blevet analog og digital. Den er blevet en kompleks og hybrid størrelse.

Pressen er stadig vigtig
Selv om vi nu har fået sociale medier at kommunikere på, står Det Konservative Folkeparti stadig til rådighed for pressen. Journalisterne skal kunne afkræve politikerne svar, så vælgerne kan sætte deres kryds på et oplyst grundlag. Vi gemmer os ikke bag de sociale medier for at undgå kritiske spørgsmål.

Vi bruger dem til at sikre vores budskabers gennemslag blandt vælgerne. Når vi lancerer et forslag om en ny klimalov, taler vi naturligvis med pressen. Men vi besvarer også chathenvendelser, producerer video og laver grafik til sociale medier for at gøre vores politik forståelig og sætte den til debat.  

For vi ønsker at være i dialog med vælgerne. Den offentlige samtale er blevet digital. Derfor er moderne partier også nødt til at bruge sociale medier. Dermed ikke sagt, at det er sidste gang, at en konservativ partiformand i stort format har været oppe at hænge på H.C. Andersens Boulevard.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Vandsø

Generalsekretær, Det Konservative Folkeparti
samfundsfag (Aalborg Uni. 1996)

0:000:00