Debat

Forbrugslånsselskab: Bankerne føler sig truet af den digitale lånesucces

DEBAT: Finansforbundet sparker åbne døre ind, når de skriver, at der skal være gennemsigtighed omkring de digitale lån. Grundlæggende handler debatten om, at bankerne føler sig truet af den digitale udvikling, skriver Jacob Andersen.

De lån, Creamfinance og andre digitale udbydere tilbyder, er et eksempel på den digitale udvikling, vi ser overalt i vores samfund, skriver Jacob Andersen. (Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix)<br>
De lån, Creamfinance og andre digitale udbydere tilbyder, er et eksempel på den digitale udvikling, vi ser overalt i vores samfund, skriver Jacob Andersen. (Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix)
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jacob Andersen
Direktør for Creamfinance, der er medlem af Digitale Långivere

Jeg vil for en sjælden gangs skyld starte med at takke de bankansattes forbund, Finansforbundet. Tak, for at de i et debatindlæg her på Altinget  8. december anerkender, at "alle kan få brug for et forbrugslån".

Men takken stopper så også der. For i debatindlægget fra Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, og Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet, angriber de igen udbyderne i markedet med en række udokumenterede påstande.

Den første handler om, at der udbydes "uigennemsigtige lån uden ordentlig rådgivning og kreditvurdering."

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Påstanden bliver ikke dokumenteret. Måske fordi den hurtigt kan skydes ned. 

Vi og andre digitale långivere følger lovens og Forbrugsombudsmandens anvisninger for, hvordan lån skal udbydes, og der er sket klare forbedringer, siden en ny lov om skærpet regulering af forbrugslånsvirksomheder trådte i kraft 1. juli 2019. 

Det helt overordnede spørgsmål er derfor, om vi ønsker vi, at lånemarkedet skal følge med den digitale udvikling til gavn for forbrugeren. Eller ønsker vi status quo uden den øgede kundeservice og overskuelighed, som de digitale produkter kan tilbyde?

Jacob Andersen
Direktør for Creamfinance

Jeg ser heller ikke dokumentation for, at vi ikke yder ordentlig vejledning. Tværtimod kan man på Trustpilot konstatere, at vores kunder over en bred kam er godt tilfredse.

Sparker en åben døren ind
Budolfsen og Jelsøe vil have, at det skal være ”umisforståeligt klart og tydeligt, hvad lånet koster i kroner og ører”. 

Hvor er dokumentationen for, at det ikke allerede er sådan? Det står i loven, og går man ind på vores side, vivus.dk, zaplo.dk eller andre digitale långivere, ser man hurtigt, at den følges. Slutteligt taler Budolfsen og Jelsøe om mangel på ordentlig kreditvurdering. 

Igen udokumenteret og igen et område, hvor forbrugslånsselskaberne i høj grad har ændret praksis til det bedre som følge af loven fra 1. juli. Vi har ingen interesse i at låne til folk, der ikke kan betale tilbage. 

Vi har længe foreslået en etablering af et nationalt gældsoverblik, som skal give forbrugeren mere gennemsigtighed, give os bedre kreditvurderinger samt give et hurtigt og effektivt redskab til gældsrådgivere.

Derfor er det som at sparke en åben dør ind, når Finansforbundet taler om ovenstående. 

Man skal i stedet se debatten mellem udbydere af mindre kortfristede digitale forbrugslån og bankerne i et større perspektiv.

Et marked til gavn for forbrugerne
De lån, Creamfinance og andre digitale udbydere repræsenterer, er et eksempel på den digitale transformation, vi ser overalt i vores samfund. 

Services rykkes ind i den digitale verden og bringer nye muligheder for forbrugeren med sig. Typisk øger det tilgængeligheden, kundeservicen og gør det lettere at finde præcis det produkt, man ønsker.

Vi er de første, der for alvor har rykket lånemarkedet ind i den digitale verden. Tilbage står bankerne, der føler sig truet af denne disruption og forsøger at bekæmpe udviklingen. 

Det helt overordnede spørgsmål er derfor, om vi ønsker vi, at lånemarkedet skal følge med den digitale udvikling til gavn for forbrugeren. Eller ønsker vi status quo uden den øgede kundeservice og overskuelighed, som de digitale produkter kan tilbyde?

Vi anerkender, at den digitale transformation også bringer udfordringer med sig, især i begyndelsen, hvor alt er nyt. Men det er præcis derfor, vores brancheforening eksisterer.

Det er for at modne branchen, skabe klare retningslinjer og arbejde for ordentlig information til forbrugerne.

Læs også

Tilfredshed blandt kunder
Vi mener, det er udfordringen værd at udvikle branchen til fordel for forbrugeren i stedet for at afvikle den til fordel for et mere sort marked og monopol hos bankerne.

Vi er allerede på vej. For eksempel har udbydere af mindre kortfristede digitale forbrugslån ifølge Trustpilot en markant højere kundetilfredshed end bankerne. 

Ser man på kundehistorier på Trustpilot, gentager sætninger som "hurtig ekspedering", "ingen problemer" og "god service" sig i højere grad blandt udbydere under dem end blandt bankerne. Derimod gentager sætninger som ”ingen hjælp, når der er brug for det”, ”lang svartid” og ”dårlig kundeservice” sig i højere grad hos bankerne.

Det viser forskellen på, hvad digitale løsninger giver forbrugeren, og hvad de traditionelle bankers løsninger giver forbrugeren. 

Lad os derfor arbejde for at modne branchen for mindre kortfristede digitale forbrugslån, så forbrugeren både får de digitale fordele og et bedre overblik over lånemulighederne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00