Opsamling: Hvad er løsningen i chromebook-sagen?

Hvad er den kort- og langsigtede løsning i brugen af digitalt undervisningsmateriale i skolesystemet? Det har Altinget Digital spurgt centrale aktører i skolesystemet, samt eksperter inden for IT-sikkerhed og databehandling om. Få overblik over alle indlæggene her.

De digitale løsninger er kommet for at blive i undervisningen. Men chromebook-sagen har stillet spørgsmålstegn ved, hvordan de kan bruges på dataetisk forsvarlig vis. 
De digitale løsninger er kommet for at blive i undervisningen. Men chromebook-sagen har stillet spørgsmålstegn ved, hvordan de kan bruges på dataetisk forsvarlig vis. Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix
Simon Solkær Lassen

Helsingør Kommune kom i august under lup, fordi de har inviteret Google og deres markedsføringsstrategi med ind i undervisningslokalet. Sagen bliver i øjeblikket undersøgt af Datatilsynet, og mange kommuner sidder i samme situation og venter på undersøgelsens udfald.

Spørgsmålet er, hvad den kort- og langsigtede løsning er i brugen af digitalt undervisningsmateriale i skolesystemet, hvis Datatilsynet konkluderer, at kommunerne skal droppe Google-løsninger til undervisningsbrug?

Det har Altinget Digital sat fokus på i en temadebat med debatindlæg fra centrale aktører i skolesystemet, samt eksperter inden for IT-sikkerhed og databehandling. 

Vi giver her et overblik over debattørernes indlæg og hovedbudskaber i debatten om digitalt undervisningsmateriales fremtid i skolesystemet:

Johan Busse Regeringens digitaliseringsstrategis høje fart gør, at vi fastholder blikket på den korte bane og ikke tager os tid til at reflektere over den lange. Det bliver en kæmpe regning at omlægge folkeskolernes it, men når den skal betales, har vi mulighed for at tænke dataetisk fra start af, skriver Johan Busse, formand for dataetisk råd. 

Læs indlægget her.

Kim Stensdal En praktisk virkelighed melder sig, hvor der er et behov for løsninger, der bare fungerer ude på skolerne. Det er derfor en forsimpling at sige, at skolerne skal droppe Google, indtil der er et bedre alternativ, skriver Kim Stensdal, chef i Dansk IT.

Læs indlægget her.

Christian Damsgaard Jensen "Kommunerne pantsætter børnenes data mod en umiddelbar økonomisk gevinst". Hvis det er billigere at bruge Google-løsninger i de danske skoler, er det, fordi de betaler med børnenes data, skriver Christian Damsgaard Jensen, lektor i it-sikkerhed, der vurderer, at der også er et nationalsikkerheds-spørgsmål gemt i problematikken. 

0:000:00