Rådmand: Danske byer er for små til roadpricing

DEBAT: Roadpricing er ikke relevant i Danmark, da danske byer er for små til, at trængselsproblemer bliver alvorlige. Det er derfor ikke nødvendigt at tage penge for at køre på vejene, skriver Bünyamin Simsek (V).

Af Bünyamin Simsek (V) 
Rådmand, Teknik og Miljø, Aarhus Kommune

Der er gået mere end seks år, siden daværende socialdemokratiske statsminister Helle Thorning Schmidt foreslog at indføre en betalingsring rundt om København.

Forslaget blev skudt ned, angiveligt fordi det var en dårlig idé. Og på trods af at der er gået flere år siden dengang, er det stadig en dårlig idé. Uanset om vi taler København, Aarhus eller andre store byer i Danmark.

Og derfor er det også en dårlig idé at indføre roadpricing, da hovedsigtet er det samme: Nemlig at pine flere penge ud af bilisterne.

Jeg er grundlæggende imod alle de former for ekstraskatter, som flere venstrefløjspolitikere fra tid til anden foreslår at pålægge bilisterne.

Danmark er i forvejen et af de lande i verden, hvor det er dyrest at købe en bil. Bilejerne betaler to en halv gange den almindelige købspris, som kendes i de fleste andre lande. Og der er bestemt ikke grund til at pålægge bilisterne yderligere udgifter.

Samtidig mener jeg ikke, at roadpricing overhovedet er relevant for byer i Danmark med den størrelse, de har. Jeg vil ikke afvise, at meget store byer rundt om i verden, der har svært ved at løse deres trængselsproblemer, kan være nødsaget til at skrue på andre instrumenter, men der er vi langt fra i Danmark.

Invester i trafikale løsninger
Roadpricing er en undskyldning for at ikke investere i de rette trafikale løsninger for alle trafikanter. Problemet i mange større kommuner er, at lokalpolitikerne ikke viser mod til at omprioritere for at lave de nødvendige investeringer.

Det er yderst belejligt for visse dele af venstrefløjen, som giver anledning til at fremsætte disse forslag om betalingsring, roadpricing og andet. 

Det giver samtidig ganske belejligt for disse partier politisk ro for flertallet i mange byråd, når der ikke skal flyttes om på prioriteringerne og opspares milliarder af kroner til de nødvendige investeringer i den kollektive trafik, cykelstier, veje med mere.

Men det er lige præcis dér, jeg mener, at kæden hopper af. For det er der, vi burde vise modet til at finde de nødvendige penge, der skal til for at få den rigtige trafikale infrastruktur i byerne.

Jeg kan forstå, at der tegner sig et flertal i borgerrepræsentationen i København for at afprøve roadpricing. Dette kræver imidlertid en godkendelse fra Christiansborg, og man kan da håbe, at et flertal af folketingspolitikere er mere fornuftige, end det ser ud til at være tilfældet blandt politikere i borgerrepræsentationen.

Mig bekendt er roadpricing et teoretisk system, som ikke fungerer nogen steder i verden på den måde, som nogle politikere forestiller sig det.

Altså hvor man betaler ekstra for at køre på bestemte strækninger, og hvor afgiften afhænger af, hvor langt man kører de pågældende steder.

Erfaringen viser, at udviklingen af nye elektroniske systemer ofte løber ind i uforudsete problemer, og udgifterne eksploderer langt ud over det rimelige.

Jeg mener derfor så absolut ikke, at vi i Danmark bør gå forrest i bestræbelserne på at få et system, vi ikke har brug for.

Forrige artikel Jens Rohde: Trods de vedholdende rygter om vores død lever Radikale i bedste velgående Jens Rohde: Trods de vedholdende rygter om vores død lever Radikale i bedste velgående Næste artikel SF om regnemodeller: Finansministeriet har et forklaringsproblem SF om regnemodeller: Finansministeriet har et forklaringsproblem
Et halvt år efter finansloven fremlægger regeringen klimaberegningerne

Et halvt år efter finansloven fremlægger regeringen klimaberegningerne

SAMRÅD: Regeringen løfter nu sløret for beregningerne bag finanslovens klimaeffekt. Det sker et halvt år efter, at aftalen blev indgået med politisk pres på for at få konkrete tal på bordet. Regeringen anerkender, at svaret har været usædvanligt længe undervejs.