Debat

Tidligere direktør for Dansk Luftfart: Krigen i Ukraine er en alvorlig udfordring for luftfarten

Luftfarten er langt fra kommet på fode efter coronakrisen, og de omfattende lukninger af luftrummet giver udsigt til vanskelige tider. Men sanktionerne på luftfarten er prisen værd, når Putin kaster Europa ud i en krig, skriver Michael Svane.

Vi befinder os følgelig i en situation, som påvirker betydelige dele af luftfarten i Europa, skriver Michael Svane.
Vi befinder os følgelig i en situation, som påvirker betydelige dele af luftfarten i Europa, skriver Michael Svane.Foto: Hans Søndergård/Ritzau Scanpix
Michael Svane
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ruslands invasion af Ukraine har bragt krig og ødelæggelse ind i den europæiske virkelighed. Hvad ingen af os for kort tid siden havde troet muligt, er nu en tragisk realitet.

Ruslands helt uacceptable og uansvarlige adfærd skaber en sikkerhedspolitisk særdeles farlig situation som har kastet Europa og verden ud i krig og konfrontationer. Ingen går ramt forbi. Det gælder også den civile luftfart.

Det er velkendt, at luftfarten ikke flyver i luftrum over krigszoner. Lukning af luftrum kender vi også i tilfælde af terrorhandlinger som 11. september og naturkatastrofer som vulkanudbrud.

Jeg mindes ikke, at vi i nyere tid har haft så omfattende lukninger af luftrummet. EU og en række andre vestlige lande, herunder Canada har lukket deres luftrum for fly med tilknytning til Rusland. Danmark har også lukket vores luftrum, herunder også luftrummet over navnlig Grønland. I skrivende stund har Rusland gjort gengæld og spærret det russiske luftrum for fly fra de vestlige lande.  Det russiske modsvar omfatter for øjeblikket knapt 40 lande, herunder Danmark.

Vi befinder os følgelig i en situation, som påvirker betydelige dele af luftfarten i Europa. Mest mærkbar er rutetrafikken mellem EU og Asien.

Læs også

Vil Rusland opsige overflyvningsaftalen med Danmark?

Det er oplagt, at konsekvenserne af den massive lukning af luftrum vil stå og falde med, hvor længe krigshandlingerne i Ukraine står på. Det er værd at bemærke, at spærringen for russiske fly er en integreret del af de økonomiske sanktioner, som den russiske aggression er blevet mødt med. Derfor kan disse sanktioner blive længerevarende afhængig af udviklingen på slagmarken.

Jeg mindes ikke, at vi i nyere tid har haft så omfattende lukninger af luftrummet

Michael Svane
Fhv. direktør, Dansk Luftfart

De umiddelbare konsekvenser for dansk og europæisk luftfart er, at et antal ruter til og fra Rusland er blevet suspenderet, men også ruter, der passerer over russisk luftrum, er blevet indstillet. For nogle ruters vedkommende er flyvetiden blevet forlænget som følge af omlægninger af ruten. Både SAS og ikke mindst Finnair mærker konsekvenserne, men hidtil dog ikke i et voldsomt omfang.

Det som bliver interessant at følge, det er om der sker en yderligere optrapning fra russisk side. De skandinaviske lande, herunder Danmark, har en overflyvningsaftale med Rusland. Aftalen mellem Danmark og Rusland er tilbage fra 1956 og den har ad flere omgange været genstand for politiske drøftelser – også i de senere år. Et scenario kunne være, at Rusland opsiger aftalen, ligesom Rusland kan ”skrue op” for prisen for at benytte det russiske luftrum.

Tiden vil vise, hvor længe ”krigen i luften” vil være en realitet.

For den civile luftfart er den umiddelbare konsekvens nok størst i forhold til rejselysten. Efter to års kamp mod covid-19, som har skabt den største krise i luftfarten siden Anden Verdenskrig, så står og falder en genrejsning af dansk og europæisk luftfart med om man kan få folk til at rejse på ny. Luftfarten er langt fra kommet på fode, og derfor er krigen i Ukraine en alvorlig udfordring for luftfarten i store dele af verden. Det gælder også dansk og skandinavisk luftfart.

Trods udsigten til vanskelige tider for luftfarten, så er det efter min opfattelse ”prisen værd”. Vi kan ikke tillade Putin og Rusland at kaste Europa ud i en krig. Vi må møde de russiske overgreb med beslutsomhed og sætte hårdt mod hårdt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

Vladimir Putin

Præsident, Rusland
jurist (Sankt Petersborgs Statsuniversitet)

0:000:00