Debat

Ida Auken om disruption: Vi skal gå amok i uddannelse

DEBAT: Vejen til en klog digitalisering går gennem uddannelse. Derfor vil Radikale blandt andet indføre en uddannelseskonto og sætte fokus på digital læring i folkeskolen, skriver Ida Auken.

Foto: Katja Holm/Altinget
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ida Auken (R)
It-ordfører

Da Disruptionrådet blev lanceret, fnisede folk lidt i krogene. For hvis de to personer med titlen ’iværksætter’ skulle formaste sig til at få en ny ”disruptiv” idé, skulle de syv personer med CEO-titler nok sørge for at bevare status quo.

Kunne de klassiske ronkedorer fra fagbevægelse og erhvervsliv, som ALTID er med i den slags råd og udvalg overhovedet producere noget innovativt?

Kritikken ramte forbi i mine ører. For sammensætningen af medlemmer har også noget smukt over sig. Det vidner om, at Danmark ikke er bange for fremtiden.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

I andre lande modsætter det bestående sig altid det forandrende. Hvad enten det er lovgivning, der favoriserer gamle virksomheder, eller bunker af roer, der bliver dumpet i et fransk vejkryds, fordi landmændene er utilfredse med reformer.

Men i Danmark er de etablerede virksomheder og organisationer ikke bange for fremtiden. De omfavner og tæmmer udviklingen, som for eksempel den nyligt indgåede overenskomst mellem den digitale rengøringsportal Hilfr og fagbevægelsen 3F.

Danmark skal gå foran og vise vejen til en klog digitalisering, hvor vi sørger for, at vores værdier styrer teknologiudviklingen. Det kan vi kun, hvis arbejdsgivere, arbejdstagere og den helt almindelige borger er med.

Ida Auken (R)
It-ordfører

Danmark skal gå foran og vise vejen til en klog digitalisering, hvor vi sørger for, at vores værdier styrer teknologiudviklingen. Det kan vi kun, hvis arbejdsgivere, arbejdstagere og den helt almindelige borger er med. Disruptionrådets største succes er faktisk, at hele samfundet er repræsenteret.

Uddannelse er svaret
Men hvad har rådet bidraget med indtil videre? På hjemmesiden kan man læse, at de har holdt nogle møder. Faktisk hele seks møder. Rundt i hele Danmark. Og endda livestreamet på Facebook.

Resultaterne lader vente på sig, men der er stadig tid. Så lad mig give rådet et godt råd med på vejen.

Disruptionrådet tager nogle store spørgsmål op. Det første svar er overraskende enkelt: Uddannelse. Når verden forandrer sig, skal vores kompetencer følge med. Radikale Venstres vision er, at alle kan uddanne sig – hele vejen igennem livet. Vores mission er, at danskernes evner følger med, når virkeligheden forandrer sig.

Konkret har vi tre anbefalinger:

For det første ønsker vi at indføre en personlig uddannelseskonto. Med uddannelseskontoen sparer du og din arbejdsgiver op til uddannelse.

Uddannelseskontoen giver danskerne mulighed for at gøre drømme til virkelighed. Og med uddannelseskontoen undgår danskerne at gå ned i løn, mens de videreuddanner sig.

Vi skal død og pine droppe idéen om, at uddannelse kun sker i starten af vores liv. Sådan sikrer vi, at danskerne succesfuldt kan hoppe til nye sektorer, hvor jobs opstår.

For det andet ønsker vi at give mere magt til a-kasserne. Bliver du ramt af ledighed i dag, skal du til ensartede møder både i a-kassen og på jobcentret. Men det er a-kassen, som kender deres medlemmer i forvejen. Det er a-kasserne, som kender fagområderne allerbedst.

Radikale Venstre ønsker derfor, at a-kasserne skal have det fulde ansvar for den ledige de første seks måneder. På den måde kan a-kasserne skræddersy et forløb med efteruddannelse og pege de ledige i retningen af job bagefter.

For det tredje skal der fokus på, hvad børnene lærer i folkeskolen. Informatik bør på skoleskemaet, så børnene får både digitale brugerevner, digitale skaberevner og digital kritisk tænkning. Men der skal også være fokus på dannelsen, så vi udvikler hele og selvstændigt tænkende mennesker med mange typer viden i bagagen.

Derfor er der ingen grund til at gøre det digitale til de kreative fags modsætning. Det er både nyttigt og godt, at børn lærer at sy på maskine, bruge værktøj til at skabe noget selv og lærer at male og tegne. Det er til gengæld forkert at gå længere ned ad det vildspor, der handler om test og målstyret læring.

Vi skal også give vores virksomheder adgang til idéer udefra. Hvorfor sætter Folketinget barrierer op for veluddannet, udenlandsk arbejdskraft?

Danmark er et lille land, og den rigtige medarbejder skal nogle gange findes uden for Europas grænser. Vi skal give større fradrag til forskning og udvikling i små og mellemstore virksomheder. Og vi skal satse massivt på forskning.

God arbejdslyst.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ida Auken

MF (S), fhv. miljøminister (SF)
cand.theol. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00