Debat

EVA: Mangel på feedback fra undervisere kan løses de studerende imellem

Undervisere på danske universiteter bør forholde sig til, hvordan de kan klæde de studerende bedre på til at kunne give hinanden feedback, skriver Camilla Thorgaard.

Mange studerende oplever ikke at få tilstrækkelig feedback på deres uddannelser, skriver Camilla Thorgaard. 
Mange studerende oplever ikke at få tilstrækkelig feedback på deres uddannelser, skriver Camilla Thorgaard. Foto: Mathias Bojesen/Ritzau Scanpix
Camilla Thorgaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Studerende på landets videregående uddannelser efterspørger mere feedback fra deres undervisere.

Hver tredje nye studerende oplever ikke at få tilstrækkelig feedback, og danske studerende vurderer deres undervisere dårligere i forhold til feedback end studerende i de andre nordiske lande.

Det er problematisk, når vi samtidig ved, at feedback, motivation og læringsudbytte hænger tæt sammen.

Men realiteterne på landets uddannelsesinstitutioner kan få både undervisere og studerende til at slå opgivende ud med armene.

Temadebat

Ny temadebat: Er undervisere på danske universiteter for dårlige til at give deres studerende feedback?

I Danmark vurderer de studerende deres undervisere dårligere i forhold til feedback sammenlignet med de andre nordiske lande.

Derfor stiller Altinget Forskning i en ny temadebat spørgsmålstegn ved, hvordan vi kan forbedre feedbackkulturen.

Om Altingets temadebatter:
Vi bringer kun indlæg, der udelukkende er skrevet til Altinget.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Vil du deltage i debatten om feedback? Skriv til [email protected].

 

For hvordan kan der skrues op for feedbacken, når tiden til at mødes underviser og studerende imellem er knap? Her kan feedback studerende imellem – også kaldet peer feedback - være en vigtig løsning.

Udvikler sociale kompetencer
Forskning viser nemlig, at peerfeedback er en effektiv måde at styrke de studerendes læring. De studerende kan lære noget af at få feedback fra andre studerende. Og ’magien’ ved peerfeedback er, at de studerende ikke bare lærer noget af at modtage den, men – og måske endda i endnu højere grad – lærer noget af at give den.

Når den studerende skal forholde sig til andres arbejde, kan hun for eksempel blive opmærksom på forbedringspotentialer eller fejl i sit eget arbejde. At give og modtage feedback udvikler også den studerendes sociale og kommunikative kompetencer. Noget der kan bruges i både studie- og arbejdsliv.

At give og modtage feedback udvikler også den studerendes sociale og kommunikative kompetencer. 

Camilla Thorgaard
Områdechef, Danmarks Evalueringsinstitut

Når peerfeedback supplerer undervisernes feedback, kan der skrues op for den samlede mængde af feedback inden for de eksisterende rammer. Peerfeedback kan relativt nemt og fleksibelt integreres i undervisningen og i de arbejdsformer, der allerede er på mange videregående uddannelser.

Tal fra EVA viser, at 61 procent af de studerende i Danmark oplever, at deres undervisere er gode til at skabe rammer for faglige diskussioner mellem de studerende, og 37 procent af de studerende, oplever, at deres undervisere ofte eller altid sørger for, at de studerende forholder sig til hinandens øvelser eller opgaver. Faglige drøftelser blandt de studerende fylder altså allerede meget, samtidig med at der er potentiale for at kvalificere disse drøftelser ved at styrke arbejdet med peerfeedback. 

Systematisk tilgang
Peerfeedbacken kan styrkes ved at uddannelserne forholder sig mere bevidst og systematisk til peerfeedback. Underviserne bør forholde sig til, hvordan de kan klæde de studerende på til at kunne give hinanden feedback, eksempelvis ved at udvikle gode faglige kriterier og overveje hvilke kontekster og sammenhænge, peerfeedbacken bedst sker i og skabe rammerne for, at det kan ske.

Peerfeedbacken kan styrkes ved at uddannelserne forholder sig mere bevidst og systematisk til peerfeedback.

Camilla Thorgaard
Områdechef, Danmarks Evalueringsinstitut

Underviserne bør også forholde sig til, hvordan de kvalitetssikrer den peerfeedback, de studerende giver hinanden. Endelig bør uddannelserne sikre, at underviserne samarbejder med hinanden på tværs af kurser og fag, så det at give og modtage peerfeedback bliver set som noget de studerende lærer over tid i løbet af deres studie på tværs af fag. Feedback er noget de studerende skal øve sig på og være involveret i at udvikle og forbedre. 

Et styrket fokus på feedback imellem studerende vil være indsatsen værd. Mere og kvalificeret peerfeedback vil både imødekomme behovet for mere feedback og skabe bedre faglige relationer mellem de studerende og mellem de studerende og underviserne.

Styrket brug af peerfeedback vil dermed kunne bidrage med det, der er målet med al feedback, nemlig styrket læring og faglighed. Til gavn for både studerende, uddannelser og samfundet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Camilla Thorgaard

Områdechef, videregående uddannelse og voksen- og efteruddannelse, EVA
cand.scient.soc. (Københavns Uni, 2005), fhv. chefkonsulent, Danmarks Evalueringsinstitut

0:000:00