Studenterforkvinde: Vi uddanner fremtidens velfærdspersonale uden praktisk erfaring

DEBAT: Det seneste års nedlukninger har markant forandret hverdagen på professionsuddannelserne. Mange har mistet store dele af deres praktik og praksisundervisning. Den eneste løsning er genåbning, skriver Sofie F. Villadsen.

Det praksisnære er et vigtigt element for professionsuddannelserne. Derfor er det afgørende, at campus snart genåbner for de studerende, skriver Sofie F. Villadsen. 
Det praksisnære er et vigtigt element for professionsuddannelserne. Derfor er det afgørende, at campus snart genåbner for de studerende, skriver Sofie F. Villadsen. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Vi frygter et stort frafald på baggrund af det seneste års nedlukninger og forringelse af kvaliteten på vores uddannelser. Derfor er en hjælpepakke til studerende en nødvendighed, og den skal være med til at sikre, at vi vores faglige niveau kan leve op til det arbejdsmarked, der snart venter os.

På professionsuddannelserne er koblingen mellem teori og praksis afgørende. Vi er praksisnære. Og vi er praksisnære i den forstand, at ikke blot er gennem vores praktik vi stifter bekendtskab til arbejdsmarkedet.

Vi gør det i lige så høj grad gennem vores undervisning og i dagligdagen på studiet. Begge disse parametre har været yderst udfordrede det sidste år, hvor mange har mistet store dele af deres praktik, og endnu flere har mistet store dele af deres praksisundervisning.

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00