svarer 
Karsten Lauritzen

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Karsten Lauritzen, om kommentar til henvendelsen af 11/1-19 fra Ernst & Young P/S om fortolkning af bestemmelser om afståelses- og beskatningstidspunkt

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 114, Spørgsmål 9
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 11/1-19 fra Ernst & Young P/S om fortolkning af bestemmelser om afståelses- og beskatningstidspunkt, jf. L 114 - bilag 8?

Svar fra onsdag den 16. januar 2019
Ernst & Young anmoder om en kommentar til to problemstillinger i forhold til den del af lovforslaget, der omhandler investeringsinstitutter.

1.

For det første påpeges, at den foreslåede ændring af aktieavancebeskatningslovens § 33, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 23, om virkningstidspunktet, hvor et udenlandsk investeringsinstitut skifter skattemæssig status, er uklart formuleret. Dette er illustreret med et eksempel.

Kommentar Det har med den foreslåedes formulering været hensigten, at virkningstidspunktet for den ændrede skattemæssige status skal være den 1. januar i året efter det år, hvor den handling, som indebærer, at investeringsinstituttet skifter skattemæssige status, er indtrådt. Det vil i forhold til det fremlagte eksempel sige, at statusskiftet skal anses for at være sket med virkning fra den 1. januar 2020. Der vil blive stillet et ændringsforslag, således at formuleringen vedrørende virkningstidspunktet bliver klarere.

2.

For det andet peges på, at investorer i investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, der skifter status til investeringsselskaber omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19, behandles forskelligt, alt efter om de har investeret i et dansk eller et udenlandsk investeringsinstitut med minimumsbeskatning. Begrundelsen er, at det danske investeringsinstitut med minimumsbeskatning ved et sådant statusskift anses for at have afstået dets aktiver og passiver, mens dette ikke er tilfældet, hvor det er et udenlandsk investeringsinstitut med minimumsbeskatning, der skifter status.

På den baggrund foreslås det, at der indføres en regel om, at et udenlandsk investeringsinstitut med minimumsbeskatning, der skifter skattemæssig status til et investeringsselskab omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19, på tilsvarende vis skal anses for at have afstået dets aktiver og passiver som følge af statusskiftet.

Kommentar Reguleringen af de skattemæssige konsekvenser for danske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, der måtte skifte skattemæssig status, beror på, at institutterne er omfattet af dansk skattepligt. Udenlandske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning er derimod ikke som sådan omfattet af dansk skattepligt, hvorfor de danske skatteregler helt naturligt ikke indeholder en regulering af eventuelle skattemæssige konsekvenser for det udenlandske institut som sådan. Den gældende regulering er i tråd med den generelle behandling af udenlandske selskaber mv., hvorfor den foreslåede ændring ikke findes relevant.

0:000:00