svarer 
Karsten Lauritzen

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Karsten Lauritzen, om kommentar til AutoBranchen Danmark's plancher anvendt ved foretræde den 25. april 2019

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 223, Spørgsmål 3
Ministeren bedes kommentere AutoBranchen Danmark's plancher anvendt ved foretræde for udvalget den 25. april 2019, jf. L 223 - bilag 6.

Svar fra onsdag den 1. maj 2019
De anvendte plancher ved AutoBranchens foretræde for Skatteudvalget vedrører konkrete virksomhedsoplysninger om selskabet Engros Biler Danmark A/S.

Heraf fremgår det, at Aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet af 2. april 2019 vil øge omkostningerne til eksport med 2.320 kr. pr. bil, hvilket vil betyde en meromkostning for Engros Biler Danmark A/S på ca. 8 mio. kr. årligt. Dertil kommer et likviditetstab som følge af længere frist for udbetaling af eksportgodtgørelse.

Som skatteminister har jeg efter reglerne i skatteforvaltningsloven ikke lov til at gå ind i konkrete sager, og jeg kan derfor heller ikke kommentere på de fremlagte oplysninger om aftalens betydning for Engros Biler Danmark A/S, men jeg kan udtale mig generelt om baggrunden for aftalen.

Det er desværre konstateret ved Rigsrevisionens undersøgelse af eksportområdet og Skatteministeriets egen evaluering af området, at der er et generelt problem med regelefterlevelsen for en stor del af virksomhederne, der eksporterer brugte køretøjer.

Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) indgik derfor aftale med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om bl.a. at afskaffe selvanmelderordningen på eksportområdet.

Det er således blevet anset for nødvendigt at gennemføre en række tiltag på eksportområdet – til trods for de konsekvenser, det vil have for de berørte erhverv og deres kunder – for at imødegå de konstaterede udfordringer med manglende regelefterlevelse.

Beslutningen om at indføre et omkostningsdækkende gebyr på ca. 1.900 kr. ved eksport af brugte køretøjer og et omkostningsdækkende gebyr på ca. 20 kr. pr. toldsyn udmøntes imidlertid ikke ved dette lovforslag.

0:000:00