Carsten Kissmeyer
 svarer 
Dan Jørgensen

Carsten Kissmeyer (V) spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Dan Jørgensen, om kommentarer til henvendelse af 8/5-20 fra Paw Rytter, Vrå

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 114, Spørgsmål 4
Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 8. maj 2020 fra Paw Rytter, jf. L 114 – bilag 9, og henunder oplyse, om den mekanisme, som Paw Rytter beskriver, er korrekt beskrevet.

Svar fra onsdag den 13. maj 2020
Med L 114 etableres en VE-bonusordning som erstatning for den tidligere køberetsordning, som samtidig nedlægges, da den ikke har fungeret efter hensigten.

VE-bonusordningen tildeler naboer i en afstand af 4-8 gange møllehøjden for vindmøller og i afstanden op til 200 meter fra et større solcelleanlæg en årlig VE-bonus tilsvarende en del af værdien af produktionen i det lokale VE-projekt. Det er VEanlægsejeren, der per 1. december hvert år udbetaler bonussen.

Værdien af bonussen beregnes som den gældende elpris ganget med den faktiske produktion fra VE-anlægget opgjort på mølleniveau. Det er derfor korrekt, at VEbonussens størrelse afhænger af markedsprisen for el.

Når man har antaget en ca. bonus på 5.000 kr./år. til naboerne til gennemsnitligt landvindmølleprojekt, så skyldes det, at der er taget udgangspunkt i Energistyrelsens årlige fremskrivning af elmarkedsprisen (spotprisen) for el produceret på landvindmøller, den såkaldte vindvægtede elspotpris.

Den teknologivægtede elmarkedspris for landvindmøller svinger i fremskrivningen mellem 28 og 31 øre/kWh og vurderes at være ca. 15 pct. lavere end den gennemsnitlige spotpris. Fremskrivningen er baseret på den forventede udvikling i elforbruget og en modelberegning af elproduktionen i Danmark og vores nabolande, og herunder også udveksling af el med nabolandene. I prisfremskrivningen er der også taget hensyn til land- og havmølleudbygning i forlængelse af energiaftalen fra 2018, ligesom at der forventes et stigende elforbrug i Danmark, bl.a. som følge af etableringen af datacentre.

Vurderingen af værdien af bonussen afhænger udover elmarkedsprisen også af den forventede elproduktion fra VE-anlægget. I beregningen af elproduktion er der Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet Holmens Kanal 20 1060 København K T: +45 3392 2809 E: [email protected] www.kefm.dk forudsat, at en landvindmølle gennemsnitligt producerer i 3.400 fuldlasttimer om året. Med disse forudsætninger udgør bonussen ca. 5.000 kr./år for et gennemsnitligt landvindmølleprojekt på 30 MW. For et gennemsnitligt solcelleprojekt på 30 MW udgør bonussen ca. 2.000 kr./år, da solcelleanlæg gennemsnitligt producerer mindre strøm henover året end et landvindsprojekt.

I 2020 er der sket et fald i elprisen. De primære årsager er den store elproduktion fra norsk vandkraft (som følge af meget nedbør) samt efterspørgselsnedgang som følge af COVID-19. Den varme vinter har desuden resulteret i et lavere elforbrug i hele norden. Faldet i elprisen forventes at vare ved til efter sommeren 2020. Men Energistyrelsen forventer dog på trods af de nuværende lave priser, at elprisen fortsat vil stige på længere sigt.

Elmarkedsprisen svinger generelt over tid, og har i maj måned væsentligst ligget mellem 15 og 20 øre/kWh, mens den har ligget mellem 25 og 40 øre/kWh i perioden 2017 til 2019.

Det skal understreges, at fremskrivning af elprisen er behæftet med stor usikkerhed, og at der derfor også vil være usikkerhed forbundet med størrelsen af bonussen. I fremskrivningen er der imidlertid taget hensyn til den planlagte VEudbygning, ligesom der er taget hensyn til en forventet stigning i elforbruget, som følge af øget elektrificering og etablering af fx datacentre.
0:000:00