svarer 
Morten Bødskov

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget i tre dele

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 69, Spørgsmål 1
Vil ministeren stille ændringsforslag om deling af lovforslaget i tre dele, hvorved de dele af lovforslaget, som omhandler tidsbegrænset mulighed for at udtage unoterede kapitalandele og andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en registreret forvalter, fra aldersopsparinger, herunder bl.a. lovforslagets § 11, udskilles i et selvstændigt lovforslag, og at den del af lovforslaget, som omhandler tilbagetrækning af to forbehold efter den multilaterale konvention til gennemførelse af tiltag i dobbeltbeskatningsoverenskomster til forhindring af skatteudhuling og overskudsflytning, også udskilles i et selvstændigt lovforslag? I benægtende fald bedes ministeren yde teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag herom.

Svar fra torsdag den 3. december 2020
Som jeg tilkendegav ved 1. behandlingen af lovforslaget, vil jeg imødekomme ønsket om opdeling af lovforslaget. Jeg agter derfor at fremsætte ændringsforslag herom til 2. behandlingen.

Jeg vil dog gerne knytte en kommentar til opsplitningen af den del af lovforslaget, der omhandler den tidsbegrænsede mulighed for at udtage unoterede aktier mv. fra aldersopsparinger, herunder den foreslåede udvidelse af hjemlen i § 50 i lov om finansiel virksomhed. Udvidelsen vil betyde, at Finanstilsynet i puljepensionsbekendtgørelsen kan fastsætte regler om afvikling af allerede eksisterende placeringer af aldersopsparingsmidler i unoterede aktier mv.

Såfremt de foreslåede ændringer vedrørende unoterede aktier i aldersopsparinger ikke gennemføres, vil Finanstilsynet alene kunne ændre puljepensionsbekendtgørelsen med virkning for fremtidige placeringer af aldersopsparingsmidler i unoterede aktier mv.

Dermed vil pensionsopsparere, der allerede nu har placeret aldersopsparingsmidler i unoterede aktier mv. i det selskab, som pensionsopspareren selv er med til at drive eller er ansat i, fortsat kunne udnytte muligheden for skattetænkning.

Dertil kommer, at der frem til indførelsen af et forbud mod placering af aldersopsparingsmidler i unoterede aktier mv. kan foretages nye placeringer af aldersopsparingsmidler i unoterede aktier mv. i det selskab, som pensionsopspareren selv er med til at drive eller er ansat i med henblik på fremtidig udnyttelse af muligheden for skattetænkning.

For så vidt angår opsplitningen af den del af lovforslaget, der vedrører tilbagetrækning af to forbehold efter den multilaterale konvention til gennemførelse af tiltag i dobbeltbeskatningsoverenskomster til forhindring af skatteudhuling og overskudsflytning, bemærker jeg, at substansen af de to forbehold fortsat er væsentlige for regeringen. Derfor vil vilkår om, at formanden i et voldgiftspanel skal være dommer, og at Danmark skal være berettiget til at offentliggøre et resumé af et voldgiftspanels afgørelse, blive søgt gennemført ved bilateral aftale med de enkelte parter i overensstemmelse med konventionens artikel 19, stk. 10.

0:000:00