Jens Henrik Thulesen Dahl
 svarer 
Pernille Rosenkrantz-Theil

Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) spørger børne- og undervisningsministeren, Pernille Rosenkrantz-Theil, at den gruppe flygtninge, som L 115 retter sig imod, er i Danmark på midlertidigt ophold

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 115, Spørgsmål 1
Kan ministeren bekræfte, at den gruppe flygtninge, som L 115 retter sig imod, er i Danmark på midlertidigt ophold, og at de i henhold til aftalen om paradigmeskifte (L 140, 2018-19, 1. saml.) skal rejse hjem så hurtigt det er muligt?

Svar fra fredag den 8. januar 2021
Børne- og Undervisningsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, som har oplyst følgende:

”Med lovforslaget lægges der for det første op til, at gruppen af flygtninge med tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt med henblik på midlertidigt ophold efter udlændingelovens § 7, stk. 3, og familiesammenførte til sådanne flygtninge ud fra en ligestillingsbetragtning skal have samme gratis adgang til erhvervsuddannelser som flygtninge med tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt med henblik på midlertidigt ophold efter udlændingelovens § 7, stk. 1 og 2.

En opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, herunder stk. 3, meddeles med henblik på midlertidigt ophold, og skal som hidtil inddrages eller nægtes forlænget, når forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, ikke længere er til stede, medmindre inddragelse eller nægtelse af forlængelse vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.

Inddragelse eller nægtelse af forlængelse kan bl.a. være i strid med retten til privatliv og familieliv, jf. Den Europæiske Menneskerettighedskonventions art. 8, såfremt indgrebet ikke er proportionalt i lyset af udlændin7. januar 2021 Sags nr.: 20/25507 gens tilknytning til Danmark. Om uddannelsens betydning i denne vurdering fremgår det af forarbejderne til lov nr. 174 af 27. februar 2019, punkt 2.3.2.1.1.3:

”En udlændings igangværende eller færdiggjorte uddannelsesforløb i Danmark er et element, der kan indgå i vurderingen af, om en udlænding har skabt tilknytning til opholdslandet i form af personlig, social og økonomisk tilknytning.

En udlændings igangværende eller færdiggjorte uddannelsesforløb i opholdslandet, herunder videregående uddannelsesforløb eller integrationsuddannelsen (IGU), kan ikke i sig selv føre til, at nægtelse af forlængelse eller inddragelse af en opholdstilladelse skal undlades, når grundlaget for opholdstilladelsen ikke længere er til stede på grund af ændrede forhold.

Inddragelse eller nægtelse af forlængelse må i almindelighed alene antages at skulle undlades, hvor udlændingen i tillæg til igangværende eller færdiggjorte uddannelsesforløb også har andre tilknytningsmomenter i form af f.eks. langvarigt ophold og langvarig beskæftigelse. I den vurdering indgår dog også udlændingens tilknytning til oprindelseslandet, herunder eventuel opvækst dér, sprogkundskaber, familie mv.” Med lovforslaget lægges der for det andet op til også at fritage uledsagede mindreårige udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 3, nr. 1 og 2, for betalingskravet på erhvervsuddannelser.

Der meddeles alene opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 3, nr. 1, til uledsagede mindreårige udlændinge, der har indgivet en ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl), men er vurderet for umoden til at forstå og gennemgå en asylsagsbehandling. Udlændingemyndighederne har således ikke foretaget en vurdering af, hvorvidt udlændingen opfylder betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl). Opholdstilladelsen kan ikke forlænges ud over udlændingens fyldte 18. år. Når udlændingen vurderes at være tilstrækkeligt moden og senest ved det fyldte 18. år, foretager udlændingemyndighederne en vurdering af, hvorvidt udlændingen opfylder betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl).

Efter udlændingelovens § 9 c, stk. 3, nr. 2, meddeles der alene opholdstilladelse til uledsagede mindreårige udlændinge, der er blevet meddelt afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl), og hvis der er grund til at antage, at udlændingen ved en tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland vil være uden familiemæssigt netværk eller uden mulighed for ophold på et modtage- og omsorgscenter og dermed vil blive stillet i en reel nødsituation. Opholdstilladelsen kan ikke forlænges ud over udlændingens fyldte 18. år.

2 Med lovforslaget foreslås der ikke nogen materielle ændringer af betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl) og § 9 c, stk. 3, nr. 1 og 2.”
0:000:00