Jens Henrik Thulesen Dahl
 svarer 
Pernille Rosenkrantz-Theil

Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) spørger børne- og undervisningsministeren, Pernille Rosenkrantz-Theil, hvordan det sikres, at hjemsendelse ikke forsinkes med begrundelse i, at flygtningen er midt i en uddannelse

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 115, Spørgsmål 2
Kan ministeren redegøre for, hvordan det sikres, at hjemsendelse ikke forsinkes med begrundelse i, at flygtningen er midt i en uddannelse?

Svar fra fredag den 8. januar 2021
Lovforslaget indebærer, at flygtninge med tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt med henblik på midlertidigt ophold efter udlændingelovens § 7, stk. 3, og familiesammenførte til sådanne flygtninge samt uledsagede mindreårige udlændinge med en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 3, nr. 1 og 2, ikke skal vælge at påbegynde en uddannelse ud fra, om vedkommende skal betale for uddannelsen eller ej. Hvis den enkelte vurderer, at en erhvervsuddannelse er mest egnet og formålstjenlig for vedkommende, herunder i forhold til at kunne anvende denne uddannelse i sit hjemland eller tidligere opholdsland, vil vedkommende således med lovforslaget kunne indgå i tilskudsberegningen til institutionerne.

Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere oplyst følgende:

”Det bemærkes, at der med lovforslaget ikke foreslås nogen materielle ændringer af betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3 (midlertidig beskyttelsesstatus), og § 9 c, stk. 3, nr. 1 og 2. Det betyder bl.a., at en opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, som hidtil kan inddrages, eller nægtes forlænget, når forholdene, der har begrundet denne opholdstilladelse, ikke længere er til stede, medmindre inddragelse eller nægtelse af forlængelse vil være i strid med Danmarks international forpligtelser. Der henvises herved til besvarelsen af BUU spm. nr. 1 til L 155.

7. januar 2021 Sags nr.: 20/25507 Det er således ikke tilsigtet med lovforslaget, at de omfattede persongrupper skal have forlænget deres opholdstid i Danmark, selvom de ikke længere har behov for beskyttelse. Der er endvidere ikke tilsigtet nogen materielle ændringer af de gældende betingelser for meddelelse af en studieopholdstilladelse efter udlændingeloven.

Det følger af udlændingelovens § 9 i, stk. 1, at der efter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en udlænding med henblik på uddannelse, hvis den pågældende er optaget på en uddannelse eller et kursus ved en uddannelsesinstitution her i landet.

Af bekendtgørelse nr. 588 af 7. maj 2019 om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til studerende fremgår det endvidere af § 4, stk. 1, at opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 i, stk. 1, med henblik på at deltage i en ungdomsuddannelse eller grundskoleuddannelse kan gives, hvis uddannelsen er godkendt af en statslig myndighed. Derudover fremgår det af studiebekendtgørelsens § 14, stk. 1, at opholdstilladelse efter § 4 højst kan gives for højst 1 år. Endvidere fremgår det, at opholdstilladelse efter § 4, stk. 1 kan ikke gives med henblik på at deltage i en ungdomsuddannelse, der består af et grundforløb af en erhvervsuddannelse, medmindre deltagelsen sker som led i en international samarbejds- eller udvekslingsaftale m.v.”
0:000:00