Pia Kjærsgaard
 svarer 
Mattias Tesfaye

Pia Kjærsgaard (DF) spørger udlændinge- og integrationsministeren, Mattias Tesfaye, om at det foreslåede § 29, stk. 2, ikke klart fastsætter, hvilke undtagelser der skal være for overførslen til et modtagecenter

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 226, Spørgsmål 19
Kan ministeren bekræfte, at det foreslåede § 29, stk. 2, ikke klart fastsætter, hvilke undtagelser der skal være for overførslen til et modtagecenter? Det fremgår af »Retfærdig og realistisk«, at det alene er de internationale konventioner, der skal kunne føre til undtagelser. Lovforslaget derimod giver ministeren beføjelser til at fastsætte undtagelser.

Er ministeren parat til at afgrænse undtagelsesmulighederne yderligere?

Svar fra mandag den 17. maj 2021
Kan ministeren bekræfte, at det foreslåede § 29, stk. 2, ikke klart fastsætter, hvilke undtagelser der skal være for overførslen til et modtagecenter? Det fremgår af »Retfærdig og realistisk«, at det alene er de internationale konventioner, der skal kunne føre til undtagelser. Lovforslaget derimod giver ministeren beføjelser til at fastsætte undtagelser. Er ministeren parat til at afgrænse undtagelsesmulighederne yderligere?

Svar:

So ialde okratiets udlæ di gepolitiske udspil ”Retfærdig og realistisk” fra fe ruar 2018 tager sigte på at skabe en ordning, hvor spontane asylansøgere, der ansøger om international beskyttelse (asyl) i Danmark, overføres til et tredjeland med henblik på realitetsbehandling af asylansøgningen og eventuel efterfølgende beskyttelse i det pågældende tredjeland eller udsendelse derfra. Det følger endvidere, at ordningen skal tilrettelægges på en måde, der overholder dansk ret og Danmarks internationale forpligtelser.

I medfør af den foreslåede 29, stk. 2, fastsætter Udlændinge- og integrationsministeren nærmere regler om, at visse udlændinge omfattet af den foreslåede 29, stk.

1, skal undtages herfra.

Det følger af lovforslagets pkt. 2.1.2 og 2.1.3 samt bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, at det forudsættes, at den foreslåede ordning ikke vil kunne omfatte udlændinge, der har et lovligt opholdsgrundlag efter EU-reglerne om fri bevægelighed, eller på andet grundlag har lovligt ophold her i landet, herunder f.eks. udlændinge, der har en gyldig opholdstilladelse her i landet, i den periode, hvor de pågældende har ret til at opholde sig i Danmark.

Det er derfor en forudsætning, at udlændinge- og integrationsministeren i medfør af den foreslåede § 29, stk. 2, fastsætter nærmere regler om, at udlændinge, der 17. maj 2021 Udlændinge- og Integrationsministeriet Akt-id 6198 4000 [email protected] www.uim.dk 36977191 2021 - 8368 1626473 har et lovligt opholdsgrundlag efter EU-reglerne, og udlændinge, der i øvrigt har lovligt ophold her i landet, undtages fra ordningen.

Herefter vil udgangspunktet efter den foreslåede § 29, stk. 1, være, at alle asylansøgere skal overføres til et tredjeland - medmindre det i den enkelte sag vurderes, at dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.

Ud over de tilfælde, hvor Danmarks internationale forpligtelser er til hinder for overførsel efter den foreslåede § 29, stk. 1, vurderes det, at der vil kunne være yderligere behov for generelt at undtage udlændinge efter den foreslåede ordning, f.eks. af ressourcemæssige hensyn eller på baggrund af andre saglige hensyn. Lovforslagets § 29, stk. 2, gør det derfor muligt for udlændinge- og integrationsministeren generelt at kunne undtage visse grupper af udlændinge efter den foreslåede ordning. Af lovforslagets pkt. 2.1.3 fremgår det, at der f.eks. kan være tale om udlændinge, hvis sag forventes at kunne udtages til behandling efter åbenbart grundløs-proceduren, idet der kan være en formodning for, at det vil være mere effektivt og ressourcebesparende end at overføre disse til et tredjeland efter den foreslåede ordning.

Jeg mener derfor, at der er rationale i at fastholde den fleksibilitet, som den til enhver tid siddende udlændinge- og integrationsminister får med § 29, stk. 2, hvorefter der generelt vil kunne undtages visse grupper af udlændinge efter den foreslåede ordning, f.eks. af ressourcemæssige hensyn eller på baggrund af andre saglige hensyn.

Mattias Tesfaye / Grith Nørgaard Side
0:000:00