Karina Lorentzen Dehnhardt
 svarer 
Mattias Tesfaye

Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) spørger justitsministeren, Mattias Tesfaye, om teknisk bistand til et ændringsforslag, som ændrer ungdomskriminalitetsloven, så de 10-14-årige alene indstilles til Ungdomskriminalitetsnævnet efter en konkret vurdering

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 182, Spørgsmål 2
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, som ændrer ungdomskriminalitetsloven, så de 10-14-årige alene indstilles til Ungdomskriminalitetsnævnet efter en konkret vurdering?

Svar fra onsdag den 25. maj 2022
1.

Det følger af ungdomskriminalitetslovens § 2, stk. 2, at loven finder anvendelse for børn og unge i alderen 10 til 14 år, som har opholdstilladelse eller i øvrigt fast, lovligt ophold i Danmark, og som er 1) mistænkt for personfarlig kriminalitet eller 2) mistænkt for anden alvorlig kriminalitet ved overtrædelse af straffeloven, lov om euforiserende stoffer, våbenloven eller knivloven, og som samtidig vurderes at være i særlig risiko for at begå yderligere kriminalitet.

Et barn eller en ung anses for ”mistænkt” efter denne lov på det tidspunkt, hvor politiet, hvis den pågældende var fyldt 15 år, ville have sendt tiltalespørgsmålet i sagen til vurdering i anklagemyndigheden, jf. bemærkningerne til § 2 i bemærkningerne til lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, jf. Folketingstidende 2018-19, Tillæg A, L 84.

Det følger af ungdomskriminalitetslovens § 11, at politiet snarest muligt henviser en sag vedrørende et barn eller en ung i alderen 10 til 14 år, der opfylder betingelserne i § 2, stk. 2, til behandling i Ungdomskriminalitetsnævnet. Det fremgår af bemærkningerne til § 2 i bemærkningerne til lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, jf. Folketingstidende 2018-19, Tillæg A, L 84, at vurderingen efter § 2, stk. 2, nr. 2, vil skulle foretages konkret for hvert enkelt barn eller ung.

Finder Ungdomskriminalitetsnævnet, at sagen ikke burde have været henvist til nævnet, da barnet eller den unge ikke er omfattet af nævnets Side 2/5 kompetence, skal nævnet afvise at behandle sagen, jf. ungdomskriminalitetslovens § 42.

2.

Som anført i lovarbejdet i forbindelse med den oprindelige lov, forslag til lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, jf. Folketingstidende 2018-19, Tillæg A, L 84, fremgår det af formålsbestemmelsen i ungdomskriminalitetslovens § 1, at formålet med loven er at forebygge ungdomskriminalitet ved et Ungdomskriminalitetsnævn, der skal fastlægge målrettede individuelle forebyggende indsatser for børn og unge i alderen 10 til 17 år, og en ungekriminalforsorg, der skal føre tilsyn med, at indsatserne gennemføres.

Indsatserne skal fastlægges og gennemføres for barnets eller den unges bedste, være helhedsorienterede, bygge på barnets eller den unges egne ressourcer og tilrettelægges på baggrund af en konkret vurdering af barnets eller den unges og familiens forhold. Barnets eller den unges synspunkter skal altid inddrages med passende vægt i overensstemmelse med alder og modenhed.

Formålet er ikke at straffe børn under 15 år. Formålet er derimod at styrke den forebyggende indsats, så børn og unge bringes ud af kriminalitet og tilbage i fællesskabet gennem en tidligere og mere mærkbar indsats.

3.

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at børn i alderen 10-14 år alene indstilles til Ungdomskriminalitetsnævnet, hvis de vurderes at være i særlig risiko for at begå yderligere kriminalitet. Som det fremgår ovenfor, gælder der allerede i dag en sådan betingelse for så vidt angår et barn, der er mistænkt for anden alvorlig kriminalitet, mens dette krav ikke gælder ved mistanke om personfarlig kriminalitet, jf. ungdomskriminalitetslovens § 2, stk.

2.

Det fremgår af den kommenterede høringsoversigt og bemærkningerne til forslag til lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, jf. Folketingstidende 2018-19, Tillæg A, L 84, s. 25, at der er børn, som fra 10-årsalderen har så negativ og kriminel adfærd, at de begår personfarlig eller anden alvorlig kriminalitet, f.eks. voldelige overfald, seksuelle overgreb mv., og at unge, der ender i den hårde kerne, netop er kendetegnet ved, at de ofte har deres kriminelle debut tidligere end andre kriminelle unge.

Side 3/5 Lovens anvendelsesområde er på denne baggrund udformet således, at børn og unge, der er mistænkt for personfarlig kriminalitet, skal henvises til Ungdomskriminalitetsnævnet, uanset om de konkret vurderes at være i særlig risiko for at begå yderligere kriminalitet.

Et ændringsforslag, som det, der er anført nedenfor, vil kunne medføre, at færre børn og unge i alderen 10 til 14 år, som har begået personfarlig kriminalitet, vil blive henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet, og dermed at færre kriminalitetstruede børn og unge i alderen 10 til 14 år, som har begået personfarlig kriminalitet, vil blive mødt med den nødvendige forebyggende indsats, så de bringes ud af kriminalitet og tilbage i fællesskabet gennem en tidlig og mærkbar indsats.

På baggrund af ovenstående kan regeringen ikke støtte ændringsforslaget.

4.

Et ændringslovforslag, som anført i spørgsmålet, kan dog udformes på følgende måde:

Ændringsforslag til Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love.

(Effektivisering af straffesagskæden og nævnsprocessen m.v. i Ungdomskriminalitetsnævnet, øget adgang til videregivelse og optagelse af fotografier, forbedring af politiets muligheder for efterforskning m.v.) (L 182) …) il § 6 1) 2, stk. 2, affattes således:

»Stk.

2.

Loven finder tillige anvendelse for børn og unge i alderen 10 til 14 år, som har opholdstilladelse eller i øvrigt fast, lovligt ophold i Danmark, som vurderes at være i særlig risiko for at begå yderligere kriminalitet, og som er:

Side 4/5 1) mistænkt for overtrædelse af bestemmelser omfattet af straffelovens kapitel 25 og 26 samt straffelovens §§ 119, 119 b, 123, 180, 216225, 266, 281 og 288 eller 2) mistænkt for anden alvorlig kriminalitet ved overtrædelse af straffeloven, lov om euforiserende stoffer, våbenloven eller knivloven.«

[Ændring af lovens anvendelsesområde for børn og unge i alderen 10 til 14 år]

Bemærkninger Til nr. 1 Med ændringsforslaget foreslås det at ændre lovens anvendelsesområde for børn og unge i alderen 10 til 14 år, således at det tillige kræves, at barnet eller den unge vurderes at være i særlig risiko for at begå yderligere kriminalitet ved overtrædelser af bestemmelser omfattet af straffelovens kapitel 25 og 26 samt straffelovens §§ 119, 119 b, 123, 180, 216-225, 266, 281 og 288, jf. ungdomskriminalitetslovens § 2, stk. 2, nr. 1.

Denne vurdering skal foretages konkret for hvert barn eller ung, og vurderingen skal baseres på de samme faktorer, som indgår ved vurderingen af, om et barn eller en ung i alderen 10 til 14 år er i særlig risiko for at begå yderligere kriminalitet efter den eksisterende § 2, stk. 2, nr. 2, jf. bemærkningerne til § 2 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, jf. Folketingstidende 2018-19, Tillæg A, L 84.

Ved ændringsforslaget tilsigtes ingen øvrige ændringer i forhold til de faktorer, der indgår i vurderingen af, hvorvidt et barn eller en ung i alderen 10 til 14 år er omfattet af ungdomskriminalitetslovens § 2, stk. 2.

Side 5/5
0:000:00