Preben Bang Henriksen
 svarer 
Mattias Tesfaye

Preben Bang Henriksen (V) spørger justitsministeren, Mattias Tesfaye, om teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at forslaget om at ændre færdselslovens regler om adgang til at pålægge juridiske personer strafansvar for hastighedsovertrædelser udgår

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 182, Spørgsmål 10
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at forslaget om at ændre færdselslovens regler om adgang til at pålægge juridiske personer strafansvar for hastighedsovertrædelser udgår, og er ministeren indstillet på at støtte et sådan ændrings­

forslag?

Svar fra onsdag den 25. maj 2022
1.

Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at der med lovforslaget ikke ændres på, hvornår der gælder et betinget objektivt ejeransvar i sager om mindre hastighedsovertrædelser, der konstateres ved ATK (automatisk trafikkontrol). Det er altså allerede i dag sådan, at ejeren af et køretøj som udgangspunkt ifalder bøden for sådanne overtrædelser, uanset om den pågældende har ført køretøjet, og det gælder også, hvis ejeren af køretøjet er en enkeltmandsvirksomhed.

Det, der sikres med ændringen, er, at bøden fremover vil kunne pålægges enkeltmandsvirksomheder uanset deres størrelse. I dag er reglerne indrettet sådan, at bøden skal pålægges virksomhedsejeren personligt, hvis der er tale om en lille enkeltmandsvirksomhed, og virksomheden som sådan, hvis der er tale om en større enkeltmandsvirksomhed. Denne sondring kan ikke håndteres i det automatiske trafikkontrolsystem.

Hvis lovforslagets § 3 om ændring af reglerne om mindre enkeltmandsvirksomheders strafansvar for hastighedsovertrædelser konstateret ved ATK udgår, vil det således betyde, at politiet også fremover vil skulle behandle alle ATK-sager om enkeltmandsvirksomheder manuelt.

Det synes jeg ikke er en hensigtsmæssig udnyttelse af politiets ressourcer, og jeg kan derfor ikke støtte ændringsforslaget.

2.

Et ændringsforslag vil kunne formuleres på følgende måde:

Side 2/3 Ændringsforslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Effektivisering af straffesagskæden og nævnsprocessen m.v. i Ungdomskriminalitetsnævnet, øget adgang til videregivelse og optagelse af fotos, forbedring af politiets muligheder for efterforskning m.v.) (L 182) ndringsforslag Af (…), tiltrådt af (…):

Til § 3 1) aragraffen udgår.

[Den foreslåede ændring i færdselsloven udgår]

Bemærkninger Til nr. 1 Det foreslås, at den foreslåede ændring i færdselslovens § 118 c, stk. 6, udgår. Det betyder, at gældende ret fastholdes, og at størrelsen på enkeltmandsvirksomheder således fortsat vil være afgørende for, om det er enkeltmandsvirksomheden som sådan, eller enkeltmandsvirksomhedsejeren personligt, der vil kunne pålægges strafansvar i medfør af færdselslovens § 118 c, stk. 6.

Side 3/
0:000:00