Debat

Ældre Sagen før topmøde: Regnearksledelse skal bandlyses fra fremtidens ældrepleje

New Public Management-systemet har spillet fallit. Fremtidens ældrepleje skal i stedet bygge på omsorg og medmenneskelighed, skriver administrerende direktør Bjarne Hastrup forud for Ældretopmødet 2.0.

Ældreplejen har i alt for mange år været præget af en systemtankegang, hvor plejen er blevet omsat til opgaver i et regneark, skriver Bjarne Hastrup.
Ældreplejen har i alt for mange år været præget af en systemtankegang, hvor plejen er blevet omsat til opgaver i et regneark, skriver Bjarne Hastrup.Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix
Bjarne Hastrup
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er behov for grundlæggende forandringer i den danske ældrepleje. Med denne klare dagsorden er Ældre Sagen gået ind i partnerskabet med Social- og Ældreministeriet, FOA og Kommunernes Landsforening. Med ønsket om at præge ældreplejen fremover har vi været med til at tage initiativ til Ældretopmøderne, og 16. september holdes dette for anden gang.

Temadebat

Som optakt til Ældretopmødet 2.0 kaster Altinget Ældre bolden op til centrale aktører, eksperter og politikere, der i en ny temadebat vil give deres bud på hvilke udfordringer og løsninger, der bør prioriteres på topmødets dagsorden.

Panelet består af:

  • Astrid Krag (S), social- og ældreminister
  • Bjarne Hastrup, administrerende direktør i Ældre Sagen
  • Torben K. Hollmann, sektorformand i FOA
  • Jette Skive (DF), formand for KL's Sundheds- og Ældreudvalg
  • Inge Kristensen, formand for Dansk Selskab for Patientsikkerhed
  • Jakob Bigum Lundberg, landsformand for Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD)
  • Inger Møller Nielsen, formand for Danske Ældreråd
  • Gunhild Waldemar, leder af Nationalt Videnscenter for Demens
  • René Nord Hansen, politisk chefkonsulent i KA Pleje

Hvis du ønsker at bidrage til debatten, skal du kontakte debatredaktør Martin Mauricio på [email protected].

Ældreplejen har i alt for mange år været præget af en systemtankegang. Plejen er blevet omsat til opgaver i et regneark, hvor hjælpen ikke handler om det enkelte menneske, men om tal i et Excel-ark.

Det personlige og ofte intime forhold som eksempelvis hjælpen til at komme på toilettet, ses som en kold registrering af et antal minutter. For eksempel har nogle medarbejdere en tidsfrist på syv minutter til at hjælpe med et toiletbesøg, og det er inklusive tiden til at komme derud og få tøj af og på.

Det er tidstyranni og regnearksledelse uden blik for den enkeltes behov for at blive mødt som et helt menneske. Og det er til trods for, at vi ved, at gode relationer er afgørende for, om hjælpen opleves som tryg og værdig for både modtager og hjælper. Derfor er det tydeligt, at der er behov for omfattende forandringer i dagens ældrepleje.

New Public Management har spillet fallit
Systemet har fejlet, når registrering og ensidig opgavefokusering er blevet det vigtigste i stedet for forståelsen af den medmenneskelige omsorg, som ældrepleje grundlæggende handler om.

Når vi spørger hjemmehjælpsmodtagere, plejehjemsbeboere og deres pårørende om, hvad der er vigtigt, er svaret at blive mødt med forståelse for ens behov samt at have en god og tryg relation til hjælperen og at blive set som det menneske, man er.

New Public Management-systemet har helt grundlæggende fejlet, fordi der ikke tages højde for, at det er mennesker og ikke produkter, som plejen handler om.

Bjarne Hastrup
Adm. direktør, Ældre Sagen

Når vi spørger personalet, er svarene nogenlunde de samme. Hjemmepleje handler om at hjælpe et medmenneske, og det kræver gode relationer. Om at sætte mennesket først og at forstå, at hjælpen er afgørende for livskvalitet for dem, som har behov for en ekstra hånd i hverdagen.

Opbygningen af ældreplejen efter New Public Management-systemet har altså helt grundlæggende fejlet, fordi der ikke tages højde for, at det er mennesker og ikke produkter, som plejen handler om.

Der er heldigvis gode tegn på, at der er forandringer i gang. Mange kommuner har forstået, at de skal organisere hjælpen, så den fremmer gode relationer i dagligdagen. Der skal være langt færre hjælpere omkring den enkelte hjemmehjælpsmodtager eller plejehjemsbeboer. Der skal være mindre teams, som i højere grad kan tilrettelægge hjælpen efter den enkeltes behov.

Vi skal med andre ord undgå, at den svækkede ældres hjem bliver en banegård med et rend af forskellige hjælpere ind og ud ad døren.

LÆS OGSÅ: Dansk Selskab for Patientsikkerhed: Topmøde skal tænke sundhedsområdet ind i ældrestrategien

Organisering og rekruttering skal i fokus
Og så skal der ”drikkes kaffe først”. Sådan lyder lyder i kommuner som Haderslev og Ikast-Brande. Al hjælp starter nemlig med, at man lærer hinanden at kende. Den enkelte medarbejder skal give sig tid til at drikke en kop kaffe med den borger, vedkommende skal hjælpe for at finde ud af, hvad der lige præcis er dette menneskes behov. Så kan hjælpen tilrettelægges med den fleksibilitet, vi alle har brug for.

Et af topmødernes centrale temaer er netop at ændre på organiseringen. Den måde, vi organiserer hjælpen, skal nemlig i langt højere grad medvirke til at skabe de gode relationer i hverdagen. Det er derfor en glæde at se, hvordan der tænkes i nye løsninger rundt omkring i landet. Vi skal igen finde frem til kernen i, hvad ældrepleje handler om både for at sikre en god hjælp til svækkede ældre og for at gøre faget attraktivt.

Jeg er sikker på, at hvis medarbejderne får tid og plads til at kunne gøre en forskel, vil langt flere ønske at fortsætte i ældreplejen - og langt flere vil søge ind til faget.

Bjarne Hastrup
Adm. direktør, Ældre Sagen

Jeg er sikker på, at hvis medarbejderne får tid og plads til at kunne gøre en forskel, vil langt flere ønske at fortsætte i ældreplejen - og langt flere vil søge ind til faget.

Derved får vi samtidig skabt et meget bedre grundlag for at løse de massive rekrutteringsproblemer, som jo er et andet af hovedtemaerne på det kommende Ældretopmøde.

Ældrepleje handler om muligheden for at opretholde det liv, man ønsker. Det handler om forståelse for det liv, man har levet. Derfor skal der lyttes til både plejehjemsbeboeren eller hjemmehjælpsmodtageren og alle dem, som han eller hun har delt livet med. Både pårørende og venner. Ældrepleje er at give tid og plads til medmenneskelighed.

Lad det blive udgangspunktet for det kommende Ældretopmøde og for ældreplejen i fremtiden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00