Jarl Cordua: Løkke skal vinde fortællingen om sundhedsreformen

KOMMENTAR: Skal sundhedsreformen blive en politisk succeshistorie for Løkke, skal han vinde kampen om reformens fortælling. Det er helt oplagt, at regeringen sammen med DF går til valg på sundhedsreformen, umiddelbart efter en aftale er forhandlet færdig, skriver Jarl Cordua.

Fra før jul og frem har dele af Venstres bagland været i oprør mod Løkke-regeringens længe ventede planer om at nedlægge regionerne. Borgmestre, folketingsmedlemmer, regionsrådsmedlemmer, stærke V-organisationsfolk har talt imod planerne.

Enkelte, fordi de synes, at planerne ikke var vidtgående nok, mens hovedparten – især det jysk-fynske Venstre – har været bekymret for, at man nu aflivede folkestyret i sygehus- og sundhedsadministrationen. 

Et møde i sidste uge i Venstres folketingsgruppe hidsede gemytterne endnu mere op, da forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen mindede modstanderne om, at ”Historien vil dømme os hårdt, hvis planerne ikke bliver gennemført”. Det fik den tidligere forsvarsminister Søren Gade til at fare i flint, hvilket blotlagde uenigheden om planerne i en grad, som ikke set før.

Der var derfor lagt i kakkelovnen til et rabaldermøde i Venstres hovedbestyrelse fredag aften i København, hvor man fornemmede, at det var knald eller fald for Løkkes planer: Enten overbeviste statsministeren den meget kritiske V-hovedbestyrelse, eller også gik reformplanerne – og underhåndsaftalen herom med DF's formand Kristian Thulesen Dahl – i vasken.

Talelysten hos kritikerne var betydelig, men Løkke fik – igen – talt sit bagland ned. De rebelske fik at vide, at Venstres troværdighed som regeringsparti stod og faldt med, at disse planer blev gennemført, og hvis ikke baglandet accepterede en nedlæggelse af regionerne, så kunne man på forhånd kysse selv de mindste udsigter til en valgsejr helt farvel.

Tirsdag var der igen gruppemøde i Venstre med deltagelse af folkevalgte fra kommuner og regioner, hvor de nu offentliggjorte planer blev drøftet. Og her var modstanden pludselig skrumpet ind til noget nær ingenting.

Den rebelske Søren Gade deltog ikke. Og andre kritikere som Hans Christian Schmidt, Anni Matthiesen og Louise Schack Elholm var mest optaget af, at man nu fik forklaret reformen for det kritiske bagland.

De tilbageblevne uforsonlige modstandere var Herning-borgmester Lars Krarup, der ikke ser frem til at overlade sundhedspolitikken til DF på Christiansborg, og naturligvis Danske Regioners formand, Stephanie Lose. Ellers var der på mødet en stemning af, at kritikerne nu havde raset ud, og nu må der ske samling om det, man – i mangel på et bedre ord – kunne kalde for nødvendighedens politik.

Desuden sætter man i Venstre sin lid til formandens indimellem højt besungne kommunikationsevner. Hvis nu bare Løkke får forklaret reformen til Venstres vælgere, så skal det hele nok gå, er håbet. Under alle omstændigheder er bundlinjen, at Løkke (igen igen) har fået snakket alle tegn på oprør godt og grundigt ned og dermed fået helt styr på sit parti.

Alligevel findes der stadigvæk kritikere, også i Venstre, som hæfter sig ved, at sundhedsvæsenet nu med reformen går fra at have ét administrativt led til hele tre: en national sundhedsbestyrelse, ”Sundhedsvæsen Danmark” (der skal ligge i Aarhus), fem regionale sundhedsbestyrelser og 21 sundhedsfællesskaber.

Godt nok afskaffer forslaget mere end 200 regionsrådspolitikere, men regionsrådsformændene tilbydes at lede de fem bestyrelser, der skal erstatte regionsrådene, det første års tid. Løkke selv rejser rundt med en fortælling om, at de eneste, der bliver kede af reformen, er de cirka 500-800 mennesker, der i dag er en del af regionernes administration, hvoraf de 205 er politikere. Hvis det er rigtigt, så står det endnu mere tydeligt, at der er tale om en mindre sundhedsreform.

En anden akilleshæl for Løkke er den del, der handler om, at sundhedspolitikken og prioriteringerne fremover er noget, der foregår ved hjælp af nogle kolde bureaukrathjerner og et regneark, som styres fra København. Det er i al fald sådan, idéen om nedlæggelsen af regionerne hidtil er blevet præsenteret, ikke bare af socialdemokraterne, men også af kritiske, jysk-fynske Venstre-politikere.

En trøst er, at Løkke i valgkampen ikke behøver at se sig tilbage, for DF kan ikke føre sig frem som udkantsområdernes allerbedste ven. For det er i høj grad DF, der har krævet en nedlæggelse af regionerne. Desuden kan Løkke glæde sig over, at en aftale med DF om sundhedsreformen vil binde det ellers ikke altid loyale støtteparti til blå blok i den valgkamp, som allerede er i gang.

For de vælgere, der går op i bedre sundhedstilbud, har regeringen i øvrigt overtaget Socialdemokraternes valgløfte om at give mødre, der lige har født, ret til at blive 48 timer på hospitalet, før de bliver sendt hjem. Regeringen vil også skaffe nogle flere privatpraktiserende læger, som der er akut mangel på. Det kræver i al fald en stor rekrutteringsindsats. Det samme gælder manglen på sygeplejersker, som også skal findes et sted. Endelig er der også udsigt til mere konkrete tiltag såsom flere akut-ambulancer.

Sundhedsreformen skulle i øvrigt gerne give effektivitetsgevinster, men her står både sundhedsøkonomer, men også regionsrådspolitikere i kø for at afvise, at det nogensinde bliver en realitet. Man ser det som helt urealistisk hokuspokus-politik fra Løkkes side.

Tag for eksempel Løkkes håb om at få nedbragt antallet af indlæggelser med 40.000 i 2025.

Kjeld Møller Pedersen, der er professor i sundhedsøkonomi og sundhedspolitik ved Syddansk Universitet, kan i al fald ifølge Ritzau ikke gennemskue, hvordan det skulle ske. Der skal også være 500.000 færre sygehusbesøg, og spørger man nogle regionsrådspolitikere, så betegner de målet som ”totalt urealistisk” og tallene som ”fantasital”.

Ikke alle er overbeviste om, at Løkkes store viden om sundhedsvæsenet er helt opdateret, og at hans syn på tingene stadig er tidssvarende. Heldigvis for Løkke, så er tallene næppe noget, som ret mange kan gennemskue.

Det, Løkke nok vil satse på i valgkampen, er, at et flertal af danskerne tror på, at han er bedre end Mette Frederiksen til at levere bedre sundhed og få et mere ”sammenhængende sundhedsvæsen”. Og her skal der naturligvis gøres meget ud af de nye 21 lokale sundhedsfællesskaber, der skal ”forankre opgaverne lokalt”, som Løkke sagde på pressemødet onsdag.

Men hvis sundhedsreformen ender med at blive en diskussion om mindre lokal indflydelse og mere ”teknokrati til København”, så ender det som en ren tabersag for Løkke. Her må man forvente, at de lokale Venstrefolk holder sig i ro under valgkampen (udkantsfolket kan varme sig ved, at ingen af de to øverste administrative led bliver lagt i selve København).

Derfor må man formode, at Løkke vil bruge ganske megen tid og kræfter på at vinde kampen om, hvordan sundhedsreformen skal forstås.

Det har han bestemt også gode muligheder for. Vælgerne går formentlig mere op i kvalitet i behandlingen end politiske strukturer. Regeringen er smart nok til at lade de penge, man sparer på politikeres vederlag, partistøtte ved regionsrådsvalgene og mindre administration, blive tilbage i sundhedsvæsenet. Disse besparelser bliver frem til 2025 til halvanden milliard kroner – alt sammen til gavn for patienterne, siger regeringen.

Faktisk hævder regeringen, at de bruger hele seks milliarder kroner til et ”ekstraordinært løft” i ”det nære sundhedsvæsen”. (Bemærk, at kodesproget i dansk politik p.t. skal være noget med ”nær” eller ”lokalt”. Alt, hvad der begynder med ”central”, er omvendt politisk giftigt).

Nu venter en høringsperiode med patientorganisationer og de meget kritiske personaleorganisationer. Så kommer der en forhandling med Dansk Folkeparti, der naturligvis munder ud i en aftale.

Ingen forventer, at reformen bliver vedtaget af Folketinget før valget. Derfor er det oplagt, at regeringen sammen med DF går til valg på sundhedsreformen, umiddelbart efter at en aftale er forhandlet færdig, og hvor delene er blevet kommunikeret til vælgerne.

Løkke får næppe noget bedre grundlag at udskrive et valg på. Derfor er det stadig min forventning, at valget afholdes engang sidst i marts.

Taber regeringen folketingsvalget, så ender det hele med, at reformen løber ud i sandet.

----------

Jarl Cordua er liberal-borgerlig politisk kommentator og vært på radioprogrammet Cordua & Steno på Radio24syv. Hver onsdag skriver han en politisk kommentar på Altinget. Kommentaren er udelukkende udtryk for skribentens egne holdninger.

Tema: Sundhedsreformen

Forrige artikel Jarl Cordua: Løkkes ry som ferm politiksnedker skal stå sin prøve Jarl Cordua: Løkkes ry som ferm politiksnedker skal stå sin prøve Næste artikel Jonas Herby: Ret til to døgn i barselsseng er planøkonomi ind ad bagdøren Jonas Herby: Ret til to døgn i barselsseng er planøkonomi ind ad bagdøren
  • Anmeld

    Anthony Barrett

    Sundhedsklyngers meget forskellige størrelse

    Regeringen spiller på at "den gennemsnitlige størrelse" på de foreslåede sundhedsklynger er 4-5 kommuner.

    I mit område skal kun 2 velfungerende kommuner dele opgaven, men se på Fyn: her skal 8 småkommuner omkring store Odense håndtere den samme opgave. Hvem mon kommer til at styre dagsordenen der?

    Et andet område er sundhedsklyngen omkring sygehuset i Hobro - en lille provinsby med 11.000 indbyggere. Her skal 4 mindre kommuner, der er økonomisk mindre godt funderet løfte en opgave, som regionerne tidligere har klaret for dem. Hvordan mon det løber af stablen?

  • Anmeld

    Anthony Barrett

    Rettelse

    Min bemærkning om Hobro er forkert

  • Anmeld

    Inge Heede

    Centralisering

    Jeg tror, Jarl Cordua har fuldstændig ret i, at den sundhedspakke vil blive svær at sælge til vælgerne. Det grimme ord er "centralisering", som oppositionen garanteret vil benytte flittigt.
    Løkkes problem er, at vi kender ham for godt. Det kan være, det fra København ser ud til, at kommunalreformen har gjort, at de tvangssammenbragte kommuner ude i det ganske, danske land er smeltet homogent sammen. Det ser langt fra sådan ud ude i landet. Der er stadig problemer.
    Retsreformen med nedlæggelsen af de mange nære byretter og den lange transporttid til de store af slagsen giver faktisk også ret mange problemer også for politiet, der tilbringer en del timer med at transportere småkriminelle frem til de byretter, de ikke orker at nå.
    Bare for at nævne et par eksempler.
    De fleste af os ude i landet er dødtrætte af centraliseringer. Og det er vel ikke hensynet til, at hverken LA eller DF har været i stand til at samle særlig mange stemmer bag sig til at være nævneværdigt repræsenteret i regionerne, der skal retfærdiggøre deres nedlæggelse. Hvad bliver så det næste? Kommunerne? Der gør de sig jo heller ikke særligt bemærkede.
    Hvad der end kan være af positive tiltag i Løkkes sundhedsreform, tror jeg, den vil støde imod den mor, der hedder "centralisering".

  • Anmeld

    Martin Jørgensen

    Nok er nok

    For 12 år siden var fortællingen fra LLR at centralisering og supersygehuse var den store åbenbaring i sundhedsvæsnet.
    Nu er det åbenbart det borgernære det skal dreje sig om , hvad bliver det næste ?
    Var det ikke en ide, om han først fik styr på manglen på læger og sygeplejersker, inden han søsætter nye reformer.
    Og hvis han kan afsætte 6 milliarder til en ny nærhedsfond, er det da en nærliggende tanke om ikke de penge kunne gøre mere gavn i det eksisterende sundhedsvæsen ,der stadig lider efter at have været kørt igennem af daværende finansminister Hjort Frederiksens 'grønthøster' .
    Eller som det også hedder på djøf og politikersprog omprioteringsbidrag og på almindelig dansk besparelser.
    Den mand fortjener ikke en ny periode som statsminister.

  • Anmeld

    Peter Hansen · pensionist

    Ikke overraskende

    Det er jo ikke mange dage siden at Cordua forsøgte sig med et indlæg om at Løkke med sundhedsreformen skulle bevise sine evner som "politiksnedker".

    Denne gang er det så ændret til at han er god til at trumfe sin vilje igennem i partiet samt at han har særlig gode kommunikationsevner.

    Det sidste kan man jo ikke være i tvivl om. Alle husker jo hvordan han i sin tid fik forklaret skattereformen med "Så har vi altså valgt at lave et system, hvor man skal aflevere lidt mindre, end man gjorde før. Det er det, vi har valgt, og det fører selvfølgelig til at, dem, der tjener mere og afleverer meget og nu afleverer lidt mindre, ja, de afleverer så mere mindre end dem, der tjener lidt mindre og afleverer mindre, men altså så afleverer mindre mindre." Det var så genial en fremlæggelse, at det er de færreste danskere der ikke kan huske det - og som stadig kommer til at grine når det kobles sammen med udsagn om at denne politiker er særlig god til at kommunikere.

    Men man må da give manden at han forstår at skifte mening uden at nogen kan se på ham, at dem som han kritisere har afleveret flere af hans "grundpiller".
    Det var så måske alligevel lidt for tykt med rettighederne til førstegangsfødende da det jo trods alt kun er under en uge siden at Venstres sundhedsordfører tog afstand fra forslaget fra S.
    Men hvem husker ikke også Venstres hårdnakkede påstand om hvor umuligt det ville være at øge antallet af sygeplejersker med 1000 som foreslået af S? Nå helt umuligt er det jo så heller ikke. Men nu er det jo mere realistisk fordi det er Løkke der har fundet frem til at man skal uddanne flere.
    Og medens hele landet i forvejen er optaget af at der er mangel på læger i den private praksis så er Løkke nu optaget af at der skal flyttes flere opgaver ud til de læger som i forvejen har måtte stoppe for patienttilgang. Også det problem kan løses ved at uddanne nogle flere. Man kan så spørge om hvorfor man ikke gik i gang med det for 3 år siden da han overtog regeringsmagten, men nu skal det så ske så der er flere læger flere år efter at opgaverne er flyttet rundt. Det kræver mange varme ord at skulle forklare fornuften heri.

    Og så bemærker Cordua at alt jo skal være så nært hvorfor vi skal have sundhedshuse. 26 styk fordelt over landet. Det er sandeligt nært. Som beboer på Amager - en ø med over 200.000 borgere og flere kommer til - skal betjenes via akutsygehuset i Hvidovre. En placering med adskillige timers transport med kollektiv trafik. Det kræver noget af de lokale Venstrefolk at forklare det geniale i den form for nærhed.

    At Løkke så har været nødsaget til at sælge sin reform ved at pulje "merforbruget" sammen for 6 år det viser dog en vis form for evne til at puste et forslag op. At han prøver at forklare at den store del af besparelsen sker via nedlæggelse af regionsposterne og partistøtte viser at man har bukket sig langt ned for at finde selv den dårligste og ringeste forklaring.

    Resultatet af dagens fremlæggelse er at Løkke var blevet fanget af sin fantasi om at han ville kunne levere en ny reform som kunne sikre ham en valgsejr at han trods gentagne udsættelser alligevel følte sig nødsaget til at fremlægge endnu en gang varm luft for trods alt at redde lidt af sin ære inden han skal forlade dansk politik.

  • Anmeld

    Helle

    Løkke er en spiller og god retoriker

    Men hans store armbevægelser,store ord osv. Vælgerne må da snart have lært, at man ikke kan stole på den mand. Folk der er i sektoren, økonomer, eksperter osv siger, det hænger ikke sammen økonomisk. Og når Df ser det ikke er en vindersag, så vender de 180 gr. og fiser ud. Vent blot og se.

  • Anmeld

    Peter Hansen · pensionist

    Det er da synd for Venstre

    hvis det bedste man kan sige om Løkke er at han er en spiller. For så må man jo sige, at han jo har spillet partiets omdømme op.

    Venter spændt på at se Corduas næste vurdering af hvordan det går hans parti. Dette oplæg er jo skrevet FØR Løkkes stort anlagte lancering af "vindersagen". Og her var det jo helt centralt at "Løkke skal vinde fortællingen om sundhedsreformen".

    Nu dagen efter kan vi konstaterer,
    at det IKKE lykkedes at berolige især det jydske bagland - tværtom må man nok sige
    at forklaringen om nedlæggelse af regionsrådet som en forenkling er blevet afløst af virkeligheden af at man går fra 3 lag til 4 lag og at man i stedet for færre regionsrådsmedlemmer får flere bestyrelsesmedlemmer
    at forklaringen om at man kan få meget mere sundhed ved at ofre partistøtten er erstattet af en bekymring for hvor meget sundhed man kan få for 30 millioner hver 4. år
    at modstanden mod en garanti til førstegangsfødende på 2 døgn er blevet erstattet af et forslag om en garanti til førstegangsfødende på 48 time
    at modstanden mod at ansætte 1000 flere sygeplejerske - som følge af at de ikke findes - er blevet erstattet af et løfte om 2000 flere sygeplejerske
    at indsatsen mod privatpraktiserende læger er at give 100 nye "licenser" samtidig med at man flytter væsentlig flere opgaver ud til disse læger
    at økonomien ikke hænger sammen men forudsætter "effektiviseringer"en hvorved alle vælger husker historierne fra Skat, DSB og Posten

    Og nu er det så også gået op for vælgerne især i de tyndtbefolkede egne, at det også vil gå ud over den kollektive trafik at man nu vil nedlægge regionerne. Heller ikke på det område har det haft nogen betydning for Løkke/Venstre at man vil gøre vilkårene "udkantsbyerne" at få en rimelig betjening.

    At få ændret i den historie op til næste valg vil kræve en indsats fra Løkke/Venstre som han/de IKKE formår. Så hvis Cordua fremover opgiver kampen for at bevare Løkke/Venstre som en magtfaktor i dansk politik så forstår man ham godt.

  • Anmeld

    Anthony Barrett

    Min egen læge, tak

    Et meget væsentligt udspil i en hvilken som helst reform af sektoren til forebyggelse og afhjælpning af sygdomme =? sundhedsvæsenet må være:

    at garantier for dit og dat

    og alle mulige andre garantier, indledningsvis må være under forudsætning af, at alle danskere, uanset hvilket postnummer de bor på i dag og uanset hvilket postnummer de flytter hen til i næste måned

    har garanti for at de kan få deres EGEN PRAKTISERENDE LÆGE.

    Den garanti er ikke til stede i dag.

    Den nuværende "måske situation" er ULØHDIG.

  • Anmeld

    J. Jensen

    Løkke er privathospitalernes første mand

    Hvis nogen er i den mindste tvivl om hvorfor Løkke skulle sidde for bordende i tilrettelæggelsen af Venstres sundhedsudspil kan man udvide horisonten her.

    6. SEP. 2014 KL. 15.11
    Venstre vil have flere på privathospital.
    Patienter skal kunne tage direkte på privathospital og få ambulant behandling. Hvis Venstre kommer til bords i de kommende finanslovforhandlinger, vil partiet arbejde for at styrke privathospitalernes rolle i det danske sundhedsvæsen.
    Ifølge Berlingske vil blå bloks største parti foreslå, at danske patienter, som bliver henvist til ambulant sygehusbehandling af deres læge, skal kunne tage direkte på privathospital

    Selve optakten til regeringens sundhedsreformen startede i december.

    Berlingeren   Søndag d. 23. december 2018, kl. 13.20
    Privathospitalets Hamlets direktør udtaler
    »Vi blev Løkkes akilleshæl. Uanset hvad vi gjorde, blev det historien om de gyldne vandhaner« Embedsmænd i ledende stillinger opfatter patienterne som deres ejendom og holder privathospitalerne ude, mener direktør Thomas Kiær.
    Thomas Kiær har været med hele vejen.
    Fra de gode tider i midten af nullerne over de ødelæggende beskyldninger om overbetaling i 2010-2011 og til nedturen, der fulgte efter, som har varet lige siden. Privathospitalerne er i Danmark aldrig hverken blevet et reelt alternativ til de offentlige eller et supplement af noget nævneværdigt omfang, mener han og fyrer denne bredside af mod regionerne og det offentlige sundhedssystem:

  • Anmeld

    Anthony Barrett

    En godnat historie

    De bedste fortællinger er ofte go´nat historier. Det er nok en sådan vi bliver påduttet.

    Løkke´s tro væbnere Kristian jensen og Thrane Nørby kan ikke svare faktuelt på spørgsmål til økonomien i historien.

    Fra drømmeland trækker man finansieringen ud af næsen på den evige tønde med trylledrikken "Råderummet".

    Råderummet er en del af det hulrum, der sidder mellem ørerne på de nævnte politikere. Som alle lukkede hulrum er det at sammenligne med et ekkokammer. Man skal blot nævne trylleordet én gang. Så bliver det ved med at gentage sig selv:

    Råderummet...råderummet...råderummet...råderummet

  • Anmeld

    I.R.Bertelsen · Borger, vælger og pårørende

    ?? Luftkasteller.....afdemokratisering og centralisering ??

    Nu har man brugt milliarder på at bygge flotte universitetshospitaler,...hospitalsslotte,... som man pt ikke har kunnet finde finansiering til at fuldføre og til at få til at fungere, da man har nedsparet på de faglige personaleressourcer (motoren), der skal få de flotte, specialiserede hospitaler til at fungere efter hensigten. (Orker i denne forbindelse slet ikke at drøfte Sundhedsplatformen som indtil dd ikke har fungerer hensigtsmæssigt).
    I stedet for at se i øjnene, at en grundig evaluering i samarbejde med såvel politikere, fagfolkene, embedsmændene og brugerne i regioner og kommuner for at finde ud af, hvad der pt fungerer, hvad der ikke fungerer, hvilke ændringer, der skal til,.... og ikke mindst HVAD det vil koste at få tingene i funktion,...
    I stedet sidder man bag mure og voldgrave på Slotsholmen og opfinder nye "Reformer".
    I udspillet til Sundhedsreformen vil man minimere brugernes,..borgernes,... indflydelse ved at afskaffe det politiske led. Det er dybt, dybt foruroligende.
    Det handler i denne forbindelse om et dybt udemokratisk tiltag, hvor man grundet egen selvopfattelse er overbevist om, at en centralstyring fra Christisnsborg vil forenkle processerne alene fordi nærkontakten imellem politikere og borgere også skal "spares" væk,.....Sløjfes.
    Som forældre til en voksen datter med svær behandlende epilepsi har vi de senere år måttet holde hovedet klart og være til stede under indlæggelserne næsten i døgndrift for at supplere med den nødvendige pleje og overvågning. Det dygtige personale har gjort, hvad de kunne. Men de piskede afsted eller var bundet til skærmene, fordi de skulle registrere, notere og selv agere sekretærer.
    At forestille sig, at langt størstedelen af patienterne efter den nye Sundhedsreforms planer vil kunne udskrives hurtigere, er dybt, dybt uansvarligt. I kommunerne mangler der praktiserende læger, og de, der er der, har utroligt travlt. DET ved da enhver, der har været hos sin praktiserende læge for nyligt,.....HVIS de havde en sådan....
    Som almindelig borger og pårørende kan det kun udtrykker: NOK er NOK.
    Gid man dog på SLOTSholmen ville begynde at arbejde, som alle andre gør til dagligt:
    **Skal der ændres eller udvikles i organisationen, så forudsætter det grundige evalueringer sammen med ALLE vidende parter.
    ....
    **Det kommer især til at gå ud over de patienter, der på grund af svækkelser åbenbart skal klare mere og mere selv.**
    Og det er altså ikke alle, der har stærke familiemedlemmer, der kan bakke op og støtte. Familiemedlemmer, der rent faktisk skal have mulighed for også at passe deres egne jobs og familier.
    Det bliver en meget, meget dyr reform ikke blot menneskeligt, men også samfundsøkonomisk.
    PS. Det Centrale Handicapråds rådgivende funktion har man flyttet så langt væk fra Christiansborg som muligt: Til Brovst i Nord-Vestlylland. Er det også et resultat af politikernes ønske om egenrådighed samt centralisering af magten på Christiansborg?
    Det er tendenser, der er stærkt bekymrende.
    Hvorfor bruger man ikke den store vidensbank, vi har i Danmark, INDEN man søsætter omfattende reformer??

  • Anmeld

    Anthony Barrett

    Der må ligge mentale handicap bag beslutningerne om at flytte

    Det centrale handicapråds rådgivende funktion til Brovst,

    Dansk sprognævn til Bogense

    Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder, NOTA, til Nakskov.

    Signalværdien af at flytte disse relativt små støtteorganisationer så langt væk fra krumtappen på Christiansborg er klar: Vi regner jer ikke for noget særligt; forstyr os ikke unødigt.

  • Anmeld

    Kim Nielsen · Cand jur Kim Nielsen

    I..R Bertelsen

    En meget relevant og kritik af sundhedsreformen fra regeringen.
    Det er korrekt hvis en patient ikke har noget netværk eller personlige ressourcer kan man risikere at patienten får en dårligere behandling - det DR De manglende ressourcer og en lille bemanding af sygeplejersker gør det meget svært at yde en god pleje for alle partierne.
    Ved kommunalreformen i 2007 fik Venstre svækkede nærdemokratiet og det blev dyrere at drive kommunerne.
    Det er positivt at høre din datter - og heldigvis som mange andre, har nogle gode og omsorgsfulde forældre - men det er ikke alle forældre eller pårørende der har de menneskelige ressourcer eller overskud til at kæmpe for, at deres børn får den sundhedspleje, som de gerne skulle havet fået.
    Der er også patienter der ikke har pårørende.
    Derfor er det rosværdigt, at du også udviser omsorg og betænksomhed over for andre

  • Anmeld

    Anthony Barrett

    Rovdrift på og djøfbashing af ældre praktiserende læger

    Fra Kommunernes Landsforening skriver Ole Nikolaj Møbjerg Toft idag vedrørende sundhedsreformen:

    "så skal de alment praktiserende læger være glade og tilfredse. Målet er, at de ældre læger venter længst muligt med pensionen"

    Det er en uvidenhedens grov djøfisering i form af forsøg på rovdrift på ældre praktiserende læger, der slæber sig på arbejde - inklusive 24 timers døgnvagter med få dages mellemrum.

    Mener man i KL, at ældre praktiserende læger ikke - i lighed med de øvrige borgere - har et berettiget krav på at kunne nyde et otium?

    Jeg gruer for den dag, min egen samvittighedsfulde, grundige, dygtige praktiserende læge forlader mit lokale lægehus her midt i Vendsyssel, for kommer der mon en efterfølger?

    I de senere år har flere ældre læger i provinsen måttet opgive at kunne afhænde en praksis som de for 30 år siden har erhvervet sig på liberalismens vilkår for mange penge, som de siden forventede at kunne få hjem igen ved hårdt arbejde for at tilgodese glade lokale patienter. Flere af dem har måttet lukke praksis uden at få en krone igen.

    Det er en hån over for disse læger, at de ikke er blevet passende kompenseret for deres indsats og at deres efterkommere ovenikøbet nu kan se frem til blot fortsat at se glade ud og udsætte pensionisttilværelsen i det uendelige, for der vil aldrig være praktiserende læger nok i yderområderne.

    Unge nyuddannede praktiserende læger kan ikke lokke, kæresten eller anden livsledsager bort fra metropolernes flimmer.

    Når vi her i familien lejlighedsvis kommer til en undersøgelse - den ene af os har kroniske sygdomme - på de udmærkede lokale sygehuse, så er det i 3 ud af 10 tilfælde en dansk reservelæge, der er inde i kitlen. De øvrige har været sympatiske personer fra Litauen, Ungarn, Polen, Tyskland, Norge og Sverige, der taler mere eller mindre forståeligt dansk, hvad vi to ikke har problemer med, men som det måske ikke er let for "Maren i kæret" at kommunikere med.

  • Anmeld

    Anthony Barrett

    Regionale transportselskabers fremtid, f. eks. Nordjyske Jernbaner

    Region Nordjylland har haft stor succes med Nordjyske Jernbaner, der betjener den regionale trafik fra Skagen via Frederikshavn til Hjørring, fra Hirtshals til Hjørring og fra Hjørring via Ålborg til Skørping.

    Fra august måned 2017 er der indført moderne, naturgasdrevne lette, hurtige, enmandsbetjente skinnebusser med stor komfort, der bl.a. erstatter den hidtidige drift udført af DSB på strækningen mellem Frederikshavn og Aalborg.

    (En væsentlig grund til at DSB måtte ophøre med at køre på strækningen fra Frederikshavn til Aalborg er, at udrulningen af DSB´s godt 25 mia. kr. dyre nye signalsystem gjorde, at de nuværende IC3 og IC4 tog ikke kunne køre på strækningen uden ændringer, der måske bliver overflødige, hvis disse togtyper udfases.) (Nordjyder kan således i dag først stige på et Lyntog i Aalborg.)

    Der er i alt 11 kommuner i region Nordjylland, der i fællesskab står for den daglige drift af Nordjyske Jernbaner, der betjener borgere i Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev, Aalborg og Rebild kommune.

    Kommunerne Læsø, Jammerbugt, Thisted, Morsø, Mariager Fjord og Vest Himmerland vil ikke have nogen umiddelbar interesse i Nordjyske jernbaner såfremt regionerne nedlægges.

    Det rejser spørgsmålet:

    Vil det nuværende effektive fælles Nordjyske Trafikselskab NT kunne fortsætte i uforandret form? Hvis ikke man i de 11 kommuner i den nuværende region fortsat kan være enige herom, vil det være et stort tilbageskridt for den velfungerende kollektive trafik.

    En facilitet, som ikke mindst den nuværende Transportminister ikke har fem flade øre til overs for.

  • Anmeld

    Anthony Barrett

    Først sygehuse, dernæst regionale trafikselskaber og til slut Rejseplanen og Rejsekortet

    Vil komme til at blive ramt, hvis man nedlægger regionerne, men det har regeringen givet ikke tænkt videre over.

    Når først det regionale kollektive transportsamarbejde begynder at knirke som følge af at fjerntliggende, mindre bemidlede kommuner af sparehensyn trækker sig ud, så vil Rejseplanens nuværende effektivitet begynde at smuldre, så man ikke kan planlægge rejser på kryds og tværs af landet. Det er ærgerligt.

    Den næste naturlige negative udvikling vil være, at Rejsekortet, der i sin tid havde en dyr og besværlig fødsel - ikke mindst som følge af at man dels i Aarhus kommune og på Fyn var meget fodslæbende med hensyn til at tilslutte sig den gode ide - begynder at krakelere, hvorved der vil blive opfundet andre betalingsmåder som f. eks . Mobile Pay.

    Sammenhængskraften i Rejsekortet vil være borte, og den store investering vil være spildt, lige som i de mange andre statslige IT-systemer; på trods af statsministerens bemærkning ved introduktionen af Sundhedsreformen om investeringen i Sundhedsplatformen:

    "man kan ikke smide barnet ud med badevandet."

    næh - det kommer til at drukne af sig selv, desværre.

Peder Holk Nielsen stopper i Novozymes

Peder Holk Nielsen stopper i Novozymes

NAVNE: Topchef i Novozymes Peder Holk Nielsen har meddelt, at han fratræder sin stilling som administrerende direktør primo 2020. Det sker efter en række nedjusteringer inden for de seneste år.