Debat

EL: EU-Domstolen kan sikre ordentlige arbejdsforhold i flybranchen

DEBAT: EU-Domstolen kan slå fast, at arbejdsforholdene for piloter og kabinepersonale skal fastlægges efter reglerne i det land, hvor flyselskabet har hjemme. Det vil være et vigtigt skridt mod ordentlige løn- og arbejdsforhold, skriver Henning Hyllested (EL).

Foto: David Leth Williams / Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henning Hyllested (EL)
Transportordfører 

I mit sidste indlæg til Altinget om en dansk og international luftfartsstrategi nævnte jeg nogle af de problemer med social dumping, som er opstået i kølvandet på lavprisselskabernes indtog i luftfartsbranchen.

Problemer, som kun er delvist adresseret i det indspark til EU, kaldet Lex Luftfart, som den danske transportminister er kommet med oven på en række konferencer og møder om en dansk luftfartsstrategi. Som nødvendigvis må være en del af en international strategi, branchens for det meste grænseoverskridende virksomhed taget i betragtning.

Hjemlige tilstande
Et væsentligt element i bekæmpelsen af social dumping i luftfarten har været kravet om en klarere definition af hjemmebasebegrebet med henblik på at fastslå, dels hvor de ansatte i et flyselskab er sikret socialt, dels hvilket lands arbejds- og lønforhold, der er gældende – enten det land, hvor hjemmebasen er etableret eller det land, hvor flyet er indregistreret.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Det var faktisk det, som den danske fagbevægelses slagsmål med Ryan Air tilbage i 2015 handlede om. Kravet var, at der på baserne i Billund og København skulle herske ”danske tilstande” - og ikke irske. Det vil sige indgås overenskomster med danske fagforeninger.

Nu har en generaladvokat ved EU-domstolen så indstillet til Domstolen – i en sag mellem Ryan Air og en belgisk fagforening – at arbejdsforholdene for piloter og kabinepersonale skal fastlægges efter reglerne i det land, hvor flyselskabet har etableret hjemmebase, i dette tilfælde altså Belgien.

Hvis generaladvokatens indstilling bliver fulgt af EU-Domstolen, er det et alvorligt slag mod Ryan Airs praksis med at ansatte folk efter irske forhold.

Henning Hyllested (EL)
Transportordfører

Dermed er det slået fast, at hjemmebasebegrebet kan bruges til at afgøre, hvor folk arbejder. Og dermed også, hvem der har ret til at forhandle løn- og arbejdsforhold på deres vegne.

Alvorligt slag mod Ryanair
Hvis generaladvokatens indstilling bliver fulgt af EU-Domstolen, er det et alvorligt slag mod Ryan Airs praksis med at ansatte folk efter irske forhold – herunder den udstrakte skattefrihed eller meget lave skattebetaling for lavtlønnede, som har muliggjort en meget lav lønudbetaling, som ikke slår til i lande som Danmark, Belgien, Holland og andre vesteuropæiske lande.

Men det vil samtidig være et kæmpeskridt på vejen til at få defineret hjemmebasebegrebet mere præcist. Det må nødvendigvis betyde, at også social sikring skal finde sted efter reglerne i det land, hvor hjemmebasen er lokaliseret. For Danmarks vedkommende en kombination af rettigheder, som findes i overenskomsterne (ret til barselsorlov og løn under sygdom f.eks.), hvis en sådan indgås, og rettigheder som stilles til rådighed af det offentlige (ret til gratis lægehjælp og hospitalsbehandling f.eks.)

Skat til Danmark
Samtidig kan vi i Danmark kræve, at de ansatte på en base i Danmark betaler skat til Danmark. I hvert fald, hvis de er ansat af et irsk luftfartsselskab. Det skyldes ikke mindst Enhedslistens ihærdige indsats for at få ændret dobbeltbeskatningsaftalen med Irland.

I forhold til Lex Luftfart vil en dom fra EU-Domstolen, der følger generaladvokatens indstilling, betyde, at slagsmålet om hjemmebasebegrebet i højere grad bliver et nationalt anliggende. Det bliver nu op til fagforeninger og myndigheder i de enkelte medlemslande i EU at sikre ordentlige løn- og arbejdsforhold for kabinepersonale og piloter i de lavprisselskaber, der indtil nu har ”shoppet” rundt efter forgodtbefindende.

Herefter må næste store opgave være at komme de mange kreative ansættelsesformer til livs. Det kunne ske ved at kræve, at f.eks. 75 procent af de ansatte piloter og kabinepersonale skal være fastansat i flyselskabet. Gad vide om ikke dette krav nemmere kan rejses nationalt efter den (sandsynlige) dom fra EU-Domstolen? - Som et led i den nationale luftfartsstrategi!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

0:000:00