Alternativet: Klimaplanen bliver den vigtigste politik i regeringens levetid

DEBAT: I mange af de lande, vi sammenligner os med, har man allerede sat årstal på, hvornår det bliver forbudt at sælge nye fossilbiler. I Alternativet håber man derfor, at regeringen vil gøre det samme i den kommende klimaplan, skriver Rasmus Nordqvist.

Af Rasmus Nordqvist (ALT)
Klimaordfører

Snart præsenterer regeringen sit bud på en ny klimaplan. Og så går forhandlingerne i gang. Det bliver de vigtigste forhandlinger og den vigtigste politik i denne regerings levetid.

Klimaplanen skal især få gang i omstillingen af transport og landbrug og sikre, at Danmark bliver det mest klimavenlige land i verden. I hvert fald hvis det skal være en rigtig klimaplan og ikke blot småjusteringer i retningen mod den bundne opgave, vi står overfor. Det mener vi i Alternativet.

Vi befinder os på et altafgørende tidspunkt i historien. Hvis ikke vi ændrer kurs nu, risikerer vi at gå glip af muligheden for at undgå de fatale konsekvenser af ekstreme klimaforandringer. Tiden for ambitiøs klimahandling er lige nu.

Omstilling af transporten
En ambitiøs klimapakke bør fokusere på omstilling af transporten. I Danmark blev der i 2017 solgt 698 elbiler, mens der i Norge blev solgt 33.000. Dertil kommer et næsten tilsvarende antal plug-in-hybrider. Elbiler udgør i dag 0,36 procent af den danske bilpark - langt under EU-niveau.

Alligevel har regeringen indtil nu ikke sænket afgiften på elbiler, der faktisk står til at stige ved årsskiftet. Jeg mener, man bør afgiftsfritage elbilerne, men når nu vi er så uenige om dette, hvad kan vi så blive enige om?

Hvad kan vi så gøre herhjemme for at få flere elbiler på vejene? Jeg har indtryk af, at klimaministeren vil fremlægge planer for at få en bedre infrastruktur for elbiler i regeringens klimaplan. Det er et meget væsentligt element, og det glæder jeg mig til at se.

Jeg håber, det indebærer, at vi udbreder ladestandere til elbiler. At vi laver flere ladestandere til elbusser; giver elbilerne fordele som at kunne køre i busbanerne, og at vi laver en ny grøn firmabilskat. Disse ting skal der være styr på, hvis vi skal få gang i salget af grønne biler. Og de koster ikke alverden.

Et andet sted vi kan sætte ind er på vejene. Der er fremtiden her allerede. Slut med at holde ind for at hælde benzin eller diesel på. Du oplader simpelthen, mens du kører. Smart, ikke?

Lige nu laver de forsøg med det i Sverige omkring lufthavnen i Stockholm, og det skal vi naturligvis også gøre i Danmark. Det vil være oplagt, hvis man tænker det ind i projektet om det tredje spor på den fynske motorvej. Desuden bør vi overveje, om ikke tiden er inde til et landsdækkende forsøg med roadpricing for benzin- og dieselbiler for at begrænse den forurenende bilisme mest muligt.  

Alle disse forslag er i for sig politiske no-brainers. Ting, vi som minimum skal gøre. Men det er ikke nok.

Forbyd fossilbiler
Adspurgt til om den ene milliard, som regeringen har afsat til blandt andet klimaplanen over de næste fire år, er nok, svarede klimaministeren (i Information 31.08): “Men det her handler også om mange andre ting end penge. Jeg synes, det er kedeligt, hvis det begynder at blive en konkurrence om, hvem der vil lægge flest penge på bordet.”

Hvad kan det mon betyde? Kan det måske betyde, at vi i regeringens kommende klimaplan vil se nogle seriøse tiltag i form af regulering af forurening, som kan få gang i den grønne omstilling af særligt landbrug og transport – men som ikke koster statskassen noget? Betyder det, at vi kan forvente, at regeringen vil foreslå en afgift på de mest forurenende ting i vores samfund, eksempelvis kød og flyrejser? Betyder det et stop for salg af nye fossilbiler?

Det tror jeg faktisk – det sidste altså. En klimaafgift på forurenende fødevarer har nok lange udsigter, men jeg mener, det faktisk ville være tosset ikke at sætte et årstal på, hvornår salget af nye fossilbiler skal forbydes. Det har man allerede gjort i mange andre lande, vi normalt sammenligner os med, og det ville være en direkte konsekvens af regeringens egen politik.

Regeringen har et mål om, at Danmark skal have netto nuludledning senest i 2050. Da en fossilbil kører på vejene i måske gennemsnitligt 15-20 år, så skal de sidste fossilbiler jo sælges i 2030, hvis vi skal nå regeringens eget mål. Derfor er det jo nærmest helt “gratis” at sige, at vi fra 2030 - eller hvis det står til Alternativet helst 2025 - ikke skal sælge nye fossilbiler. Så det ville jo være rigtig smart at sende et klart signal til både producenter, forhandlere og forbrugere om, at de roligt kan begynde at investere i elbilerne - fordi det simpelthen er fremtiden.

Spørgsmålet er blot, om regeringen er enige i regnestykket om, at den sidste fossilbil skal sælges senest omkring år 2030, hvis vi skal nå regeringens egne mål om netto-nul i 2050? Det håber jeg, og det glæder jeg mig til at høre om i den kommende klimaplan. Alt andet end et stop for salg af nye fossilbiler går – som elbilbranchen har udtalt - “kontra på sund fornuft”.

Forrige artikel Søren Hove: Prisen på Brexit  – hvad er egentlig op og ned? Søren Hove: Prisen på Brexit – hvad er egentlig op og ned? Næste artikel Jernbaneforbund: Derfor er sagen om DSB’s indmeldelse i DI principiel Jernbaneforbund: Derfor er sagen om DSB’s indmeldelse i DI principiel
Agnete Gersing stopper som departementschef

Agnete Gersing stopper som departementschef

ROKADE: Den nu tidligere departementschef i Uddannelses- og forskningsministeriet Agnete Gersing skal fremover arbejde med "organisation, ledelse og kompetencer" i Finansministeriet.