Danske Bank, McDonald's og Microsoft er aktive i den kommunale valgkamp

OMDØMME: Store private virksomheder arrangerer valgdebatter og opfordrer folk til at stemme. Virksomhederne har fået en ny, politisk rolle, og det kan give gode point hos forbrugerne, siger ekspert.

Private virksomheder er en del af lokalsamfundet og vil gerne bidrage til den demokratiske debat. Det er forklaringen fra blandt andre Danske Bank og McDonald's på, hvorfor de hhv. arrangerer valgdebatter og opfordrer folk til at stemme ved valget. Billedet er fra en 1. maj-demonstration i København i år.
Private virksomheder er en del af lokalsamfundet og vil gerne bidrage til den demokratiske debat. Det er forklaringen fra blandt andre Danske Bank og McDonald's på, hvorfor de hhv. arrangerer valgdebatter og opfordrer folk til at stemme ved valget. Billedet er fra en 1. maj-demonstration i København i år.Foto: /ritzau/Mogens Flindt/arkiv
Kristine Korsgaard

Hvis du køber en burger hos McDonald's i ugen op til kommunal- og regionsrådsvalget, får du en flyer med, som husker dig på at gå hen og stemme 21. november.

Hvis du vil til valgdebat og møde dine lokalpolitikere, kan du gå til Danske Banks store valgdebatter rundt om i landet.

Og hvis du har spørgsmål om valget, kan du skrive til den chatbot (en slags robotdrevet brevkasse) som Microsoft har udviklet og doneret til kommuners og regioners hjemmesider.

En række store private virksomheder har nemlig valgt at stille tid, kræfter og fysiske faciliteter til rådighed i valgkampen uden at kræve en krone for det. Og det kan der være både samfundssind og god forretning i, vurderer eksperter.

Fakta

Private virksomheders aktiviteter i valgkampen

Danske Bank afholder debatter 20 steder i landet i perioden 31. oktober til 16. november. Alle partier, som er repræsenteret i byråd og Folketinget, er inviteret. Banken blander sig ikke i emnerne ved debatten. 1.600 mennesker forventes at deltage.

KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet har opfordret virksomheder til at opfordre unge til at stemme ved kommunal- og regionsrådsvalget.

Blandt de virksomheder, som gratis bidrager til arbejdet, er:

  • McDonald's (flyers)
  • Microsoft (chatbot)
  • Metroselskabet (reklameplads)
  • MOVIA (reklameplads)
  • Sydtrafik (reklameplads)
  • Fyntrafik (reklameplads)
  • Nordjyllands Trafikselskab (reklameplads)
  • BAT - Din bus på Bornholm (reklameplads)

"Det er ikke sådan, at folk pludselig strømmer ind efter flere burgere eller bliver kunder hos Danske Bank, fordi virksomhederne gør det her, men på længere sigt kan den slags deltagelse i samfundslivet give et godt omdømme," siger lektor ved Copenhagen Business School og ekspert i CSR (corporate social responsibility) Esben Rahbek Gjerdrum Pedersen.

Hvor virksomheders sociale ansvar for 10-20 år siden primært handlede om miljø og arbejdernes rettigheder, kan det i dag også omfatte det at støtte op om de demokratiske institutioner.

Hvis det går godt for Danmark, går det også godt for Danske Bank. Derfor vil vi gerne være med til at holde gang i den demokratiske samtale: Hvad skal der til for at det bliver ved med at gå godt?

Kim Larsen
Chef for afdelingen for kommunikation og relationer, Danske Bank

"Selve ordet demokrati giver positive associationer. Der er helt overordnet meget, der peger på, at virksomhederne har fået en ny, politisk rolle i vore dages globaliserede samfund, og hvis de forvalter rollen til offentlighedens tilfredshed, giver det gode point," siger professor ved Aarhus Universitets Institut for Virksomhedsledelse Christa Thomsen, som har speciale i CSR og branding.

Går det godt for Danmark, går det godt for banken
Ifølge virksomhederne selv er formålet primært at bakke op om den demokratiske debat.

"Som bank er vi et spejlbillede af den økonomi, vi er en del af. Så hvis det går godt for Danmark, går det også godt for Danske Bank. Derfor vil vi gerne være med til at holde gang i den demokratiske samtale: Hvad skal der til for at det bliver ved med at gå godt? Vi blander os ikke i, hvilke konkrete spørgsmål der skal diskuteres, men vi kan bidrage med nogle bygninger og noget organisatorisk kraft, som får det til at ske," siger chef for Danske Banks afdeling for kommunikation og relationer Kim Larsen.

Hvad får I selv ud af det?

"Forhåbentlig kan vi være med til at give vores kunder og andre en god oplevelse. Det handler ikke om at sælge kommercielle produkter, men hvis deltagerne synes godt om Danske Bank bagefter, gør det da ikke noget."

Danske Bank har heller ikke haft problemer med at finde hverken publikum eller kandidater til byrådene og regionsrådene, som vil deltage i deres debatter. De første af debatarrangementerne er allerede udsolgt, og 180 kandidater har meldt sig til at stille op i panelerne, herunder 18 borgmestre.

Borgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune Sofia Osmani (K) er en af dem. Hun har ingen kvababbelser ved de private virksomheders aktiviteter i valgkampen.

"Jeg er egentlig ligeglad med, hvad deres motiver er. Så længe de ikke blander sig i, hvad folk skal stemme eller hvad vi må tale om, og så længe arrangementerne er åbne for alle, synes jeg, det er positivt, at vi får nogle gode muligheder for at diskutere lokalpolitik," siger hun.

Ekspert: Hav en god forklaring parat
McDonald's plan om at give valgflyers til kunderne er en del af et samarbejde med KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet om at få unge til at stemme.

"Det er ikke noget, vi sælger flere burgere af, men vi synes, det giver mening at udnytte vores position og unikke kontakt til danskere i alle aldre og med forskellige baggrunde på den her måde," siger pressechef i McDonald's Danmark Pia Tobberup.

Så det er alene for samfundets skyld?

"Der kan selvfølgelig også være noget strategi i at nå ud til mange danskere med et positivt budskab. Vi er selvfølgelig interesserede i at vise vores gæster, at vi gerne vil bidrage positivt til demokratiet," siger hun.

Virksomhederne skal dog være forsigtige i deres forsøg på at brande sig som demokratiets støtter, påpeger ekspert i virksomheders sociale ansvar Christa Thomsen:

"De skal være meget opmærksomme på, hvordan de arbejder med public affairs, så hensigten ikke bliver misforstået til skade for virksomhedens gode omdømme. Det vil være klogt af dem at være klar med en forklaring til offentligheden på, hvorfor den er aktiv i en valgkamp. For mange vil nok tænke over, hvorfor lige præcis Nordjyllands Trafikselskab eller Microsoft går ind i valgkampen," siger hun.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Larsen

Global kommunikationschef, ING
journalist (DJH 2001), hd(o) (Handelshøjskolen i København 2007)

Sofia Osmani

Borgmester (K), Lyngby-Taarbæk Kommune 2014-, formand for DBC, i bestyrelsen for KL
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)









0:000:00