Dokumenter afslører: Regeringen vil gøre det dyrere end planlagt at køre lastbil i storbyerne

Det skal være dyrere at køre lastbil, mener regeringen, der fra 2025 vil indføre en kilometerbaseret vejafgift, som vil blive særligt høj i byernes miljøzoner. Afgiften er populær hos eksperterne, mens vognmænd anklager afgiften for at være ineffektiv skatteopkrævning. 

Regeringen vil indføre en kilometerbaseret vejafgift på lastbiltrafik fra 2025.
Regeringen vil indføre en kilometerbaseret vejafgift på lastbiltrafik fra 2025.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det skal ifølge SVM-regeringen være endnu dyrere end ventet at køre lastbil i storbyernes miljøzoner, når den nye kilometerbaserede vejafgift bliver indført fra 2025.

Det viser dokumenter fra Skatteministeriet, som Altinget er kommet i besiddelse af.

“Regeringen har besluttet, at satserne i miljøzonerne skal hæves yderligere end, hvad der blev aftalt,” skriver ministeriet.

Den kilometerbaserede vejafgift blev aftalt sidste juni af det daværende røde flertal som opfølgning på 2020-aftalen om grøn omstilling af vejtransporten.

Den skal differentieres efter lastbilernes klimaeffektivitet, så det bliver dyrest at køre i en gammel dieselmodel og billigst at køre i en lastbil med batteri.

Samtidig vil det blive cirka 50 procent dyrere at køre en kilometer i en miljøzone end på det øvrige vejnet.

Det betyder, at det i 2030 vil koste 1,95 kroner at køre en kilometer i en traditionel diesellastbil i den dårligste CO2-klasse inden for en miljøzone og 1,3 kroner på resten af landets veje.



Til sammenligning vil det samme år blot koste henholdsvis 21 og 32 øre at køre en kilometer inden- og udenfor miljøzonerne i en nulemissionsmodel.

{{toplink}}
Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her

0:000:00