Regeringen lander rød aftale om et grønnere afgiftssystem for biler

AFTALE: Regeringen og dens støttepartier er blevet enige om et nyt afgiftssystem, der skal sikre 775.000 grønne biler i 2030. Aftalen sætter den grønne omstilling op i et “helt nyt gear”, lyder det fra skatteminister Morten Bødskov. 

Regeringen er klar med en aftale om et nyt afgiftssystem, der skal understøtte den grønne omstilling af bilparken.

Aftalens tiltag skal sikre, at der om ti år vil køre 775.000 grønne biler på vejene og indgås mellem regeringen og støttepartierne, Enhedslisten, SF og Radikale Venstre.

Samtidig er det aftalt som politisk ambition, at der skal køre en million grønne biler på vejene i 2030. 

“Det er en aftale, som er god for klimaet, fordi vi sænker vores CO2-udledning markant,” sagde Nicolai Wammen (S) ved præsentationen.

Aftalen vil sikre en CO2-reduktion på 2,1 millioner tons i 2030.

"Det er en meget ambitiøs og vigtig aftale, vi præsenterer i dag, som gør, at den grønne omstilling kommer op i et helt andet gear," sagde skatteminister Morten Bødskov (S). 

"Ikke et punktum" 
Med aftalen slutter måneders tovtrækkeri mellem regeringen og Folketingets partier, hvoraf flere gennem forhandlingerne har krævet, at aftalen skulle sikre en million el- og hybridbiler i 2030.

Selvom det kun er blevet til en hensigtserklæring om at nå det mål, har forhandlingerne dog fået regeringen til at hæve målet for antallet af grønne biler i 2030 markant i forhold til sit oprindelige udspil på 500.000.

Men det er ikke nok, lød det under præsentationen fra Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen.

"Vi betragter ikke den her aftale som et punktum," sagde hun. 

Det er aftalt, at partierne senest i 2025 vil tage et “pitstop”, som finansminister Nicolai Wammen kaldte det under præsentationen, for at se på, hvordan man kan sikre de resterende 225.000 grønne biler, der skal indfri hele den politiske ambition i 2030. 

Højrefløjen står ude
Ingen af oppositionspartierne er med i fredagens aftale. 

Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers, kalder på Twitter forhandlingsforløbet for "mærkeligt".

"Vi var klar til at bruge råderum og lave en ambitiøs grøn aftale, hvor danskerne ikke skal betale mere i skat. Vi kunne også godt have fundet flere grønne biler," skriver han. 

Dansk Folkepartis færdselsordfører, Dennis Flydtkjær, meldte tidligere fredag ud på Twitter, at partiet ikke kunne se sig selv i aftalen.

"Højere bilafgifter på vej til danskere, der bor i landdistriker, og som har brug for en bil, så man kan komme på arbejde. Man glemmer, at mange har brug for en bil, for at hverdagen kan hænge sammen. Ikke hvad vi har brug for," skriver han. 

Forrige artikel Se detaljerne: Sådan skal ny aftale sikre 775.000 grønne biler på vejene i 2030 Se detaljerne: Sådan skal ny aftale sikre 775.000 grønne biler på vejene i 2030 Næste artikel Udenrigsministeriet har problemer med mobning og seksuel chikane Udenrigsministeriet har problemer med mobning og seksuel chikane
Holstein: Støjbergs tale lignede en afskedstale   

Holstein: Støjbergs tale lignede en afskedstale  

LANDSMØDE: Jakob Ellemann forsøgte med sin landsmødetale at favne både Tommy Ahlers-segmentet og det jyske segment. Efter Støjbergs tale peger pilen i retning af, at hun forlader partiet, vurderer Altingets politiske kommentator Erik Holstein.