Debat

Niko Grünfeld: Træls trængsel går ikke væk af sig selv

DEBAT: Hvis regeringen virkelig er den grønneste nogensinde, så burde det være en smal sag for dem at godkende Alternativets forslag om roadpricing i København, skriver Niko Grünfled (ALT).

I årevis er trængslen i København steget og steget, uden at politikerne har handlet. Men Christiansborg kan ikke længere lukke øjnene for problemerne, skriver Niko Grünfeld (AL). 
I årevis er trængslen i København steget og steget, uden at politikerne har handlet. Men Christiansborg kan ikke længere lukke øjnene for problemerne, skriver Niko Grünfeld (AL). Foto: Toke Kristiansen/Altinget.dk
Anders Brønd Christensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Niko Grünfeld (ALT)
Kultur- og fritidsborgmester i København

Det er mandag morgen. Selvom man er kørt hjemmefra tidligt og i god tid, sander vejene hurtigt til med biler, som snegler sig afsted.

Og jo tættere trafikken bliver, desto mere stiger pulsen, fordi man tænker på, om man når personalemødet eller opgaven hos kunden til tiden. Lyder det bekendt?

Politikere har ignoreret problemet
Rigtig mange danskere pendler hver dag til og fra arbejde og spilder en masse dyrebar tid på de tilproppede veje.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Helt præcist 26 minutter. Så mange minutter sidder københavnske bilister i gennemsnit i kø hver dag, hvis de pendler 30 minutter til og fra arbejde i myldretiden. Det svarer til 100 timer spildt på vejene om året per person.

Ikke alene ødelægger trængslen trivslen – det er også dyrt for samfundet. De samfundsøkonomiske omkostninger for trængsel på vejene i hovedstadsområdet løb i 2010 op i 8,5 mia. kroner.

Det handler blot om Christiansborgs vilje til at ville det bedste for bilisterne, miljøet og københavnerne.

Niko Grünfeld (ALT)
Kultur- og fritidsborgmester i København

Trængsel er et velkendt problem, men alligevel har politikere i årevis ladet stå til, mens antallet af biler bare vokser og vokser. Med 16.000 flere biler på de københavnske veje siden 2010 er trængslen forværret markant, og den ventes at vokse yderligere frem mod 2030.

Ifølge Trængselskommissionen vil bilisterne spilde ikke mindre end 18 millioner timer på Hovedstadens veje i 2025.

Derfor har jeg og Alternativet stillet et forslag om intelligent roadpricing i Borgerrepræsentationen forleden, hvor et stort flertal stemte ja til, at kommunen skal udarbejde konkrete modeller for intelligent roadpricing og rette henvendelse til staten med henblik på at indføre roadpricing i København.

Regeringen skal stå ved sine ord
Det er jeg naturligvis meget tilfreds med, men i Borgerrepræsentationen kan vi ikke egenhændigt indføre roadpricing. Desværre.

Nu er det op til regeringen at bevise, at den er ”den grønneste regering nogensinde”. Statsminister Lars Løkke Rasmussen var for et par uger ude og sige, at regeringen nu vil have ”et stærkere fokus på bæredygtighed og på at bekæmpe støj og møg i de store byer.”

Det glæder mig, men jeg glæder mig også til at se ambitionerne ført ud i livet – regeringen kunne jo meget passende begynde med at give København lov til at indføre roadpricing. Det ligger lige til højrebenet.

For trængsel er træls, for at sige det ligeud på jysk. Hverken borgere eller virksomheder er tjent med at sidde mange timer i kø.

Trængslens slagside
Roadpricing er den bedste måde at reducere trængsel, øge mobiliteten og forbedre luftkvaliteten og dermed øge københavneres trivsel og sundhed. 500-600 københavnere dør hvert år af luftforurening, som de mange osende biler er en kilde til.

Det tal skal vi have ned, blandt andet ved at indføre roadpricing. Luften på H.C. Andersens Boulevard har i en årrække overskredet grænsen for kvælstofilte, som EU-lande skal overholde, og det er bare ikke godt nok.

Vores norske naboer har indført roadpricing i Oslo. Så selvfølgelig kan det også lade sig gøre i København. Det handler blot om Christiansborgs vilje til at ville det bedste for bilisterne, miljøet og københavnerne.

Og ja, det kommer til at koste lidt mere at køre bil, hvilket borgerlige røster klager over med argumenter som social slagside. Min holdning er, at den sociale slagside er endnu større, hvis vi ikke gør noget i tide for at nedbringe trængslen, luftforureningen og miljøproblemerne.

Det er og bliver en bunden opgave.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niko Grünfeld

Direktør, Blossom
HD i organisation og ledelse (Handelshøjskolen i Aarhus 2004)









0:000:00