Debat

Præster: Kirkeministeren og hendes embedsmænd har lagt an til en bekymrende ledelsesstil

Louise Schack Elholm burde som ny kirkeminister vide bedre end at lede sit ministerområde som en ulv, der skaber fremdrift ved at bide aktørerne haserne, skriver Præsteforeningens formand, Pernille Vigsø Bagge.

Gøres der ikke noget ved præstemanglen nu, vil det ramme det kirkelige arbejde for blandt andet ensomme, demente, sorgramte, familier, skoler og sygehuse, skriver Præsteforeningens formand.
Gøres der ikke noget ved præstemanglen nu, vil det ramme det kirkelige arbejde for blandt andet ensomme, demente, sorgramte, familier, skoler og sygehuse, skriver Præsteforeningens formand.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Pernille Vigsø Bagge
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En ulveflok, der kæmpede sig gennem et snefyldt landskab, florerede for nogle år siden på de sociale medier. Her gik flokkens leder bagerst og sikrede sig, at alle i flokken klarede sig gennem landskabets strabadser.

Billederne af ulveflokken afspejlede den grundlæggende organisationsteoretiske viden om, at forandring, der virker, ikke opnås ved ledelsens diktat. Den opnås tværtimod ved ledelsens indlevelse i organisationens kultur og evnen til at sætte en retning, som hele organisationen har ejerskab til.

Det kan se ud til, at embedsværket i Kirkeministeriet og den nye kirkeminister, Louise Schack Elholm (V), ikke ville klare sig godt i det snefyldte landskab med den ledelsesstil, der lægges for dagen.

Siden regeringens tiltræden i december 2022 har ministeriets ledelse udvist en særlig mangel på dømmekraft og forståelse for det historiske og teologiske tankegods, der ligger til grund for folkekirken. Forandringer af en mere end hundredårig kultur kan aldrig blive god, når en ny ledelse begrunder gennemgribende ændringer med en udenvælts fjende og stædigt står på sin ret.

I ulveflokken vil det svare til, at den ledende ulv tramper afsted uden blik for flokken bag sig, og at motivationen til fremdrift klares med et bide i haserne. Det burde Kirkeministeriet om nogen vide, ikke er den rette vej at gå.

Men jeg er oprigtigt bekymret for, at det er den ledelsesform, vi ansatte i folkekirken, nu kan forvente.

Vi har behov for, at kirkeministeren sætter sig ind i den organisations behov, som hun er blevet valgt til at administrere

Pernille Vigsø Bagge
Formand, Præsteforeningen

Snart er der ikke præster til hele landet

Regeringen har i sit regeringsgrundlag erklæret, at den vil bevare folkekirkens særstatus. Det forudsætter, at man lytter til parterne i folkekirken.

Folkekirken er i særdeleshed udfordret af præstemangel – en mangel, der snart er så stor, at man må frygte et scenarie, hvor kirken ikke kan være til stede i hele landet. Politisk er den teologiske uddannelse dimensioneret hårdt. Der laves benspænd med forringelser af SU og den tid, der er til fordybelse. En tid, der er nødvendig for at udfylde rollen som præst. De politiske tiltag, der er gjort indtil videre, kan ikke erstatte alle de præster, der står overfor pensionering.

Præsteforeningen har opfordret den nye kirkeminister til at tage initiativ til en trepartsforhandling mellem hende, Præsteforeningen og biskopperne om, hvordan vi får brudt den uheldige udvikling.

Når vi er kommet med det forslag, skyldes det, at Præsteforeningen og biskopperne har indsigten i kirken som arbejdsplads. Det har vi, som henholdsvis repræsentanter for de ansatte og arbejdsgiver, mens ministeren har den politiske indsigt i hvilke redskaber og virkemidler, der kan skabe rammer og retning for en ny udvikling.

En trepartsforhandling kunne derfor bane vej til, at flere søger embede som præst og bliver længere i ansættelsen.

Lunken ministerreaktion

Trepartsmodellen er kendt fra den øvrige del af arbejdsmarkedet. Den har leveret gode og blivende resultater. Det var et vigtigt redskab for den tidligere regering i krisehåndteringen af arbejdsmarkedet under pandemien.

Læs også

Naturligvis synes vi, at det er et godt forslag, og når vi taler med vores mange samarbejdspartnere i folkekirken, er de enige i, at en trepartsforhandling kan være et godt bud på at løse en meget vanskelig situation for folkekirken. Desværre har ministerens reaktion været noget lunken. Det vækker selvfølgelig bekymring.

Internt i folkekirken gøres et stort arbejde for, at præstemangel ikke skal påvirke gudstjenester og kirkelige handlinger. Pensionerede præster inddrages til tjeneste, og sognepræsterne løber stærkere for at løfte opgaverne, hvor der mangler præster.

Folkekirkens 4,2 millioner medlemmer har forskellige behov for støtte, omsorg og tjenester. Gøres der ikke noget ved præstemanglen nu, vil det ramme det kirkelige arbejde for blandt andet ensomme, demente, sorgramte, familier, skoler og sygehuse.

Vi har behov for, at kirkeministeren sætter sig ind i den organisations behov, som hun er blevet valgt til at administrere. Vi har behov for en minister, der leder med indsigt og ikke dekreter. Vi har brug for en minister, der ser sig selv som en del af flokken og er med til at sætte den retning, der er nødvendig for at bevare en folkekirke for alle dele af landet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Louise Schack Elholm

MF (V), fhv. kirkeminister, minister for landdistrikter og for nordisk samarbejde
cand.polit. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00