Regeringen vil ikke definere fattigdom før reform af ydelser: "Det bliver at famle lidt i blinde"

Regeringen vil først beslutte sig for en fattigdomsgrænse, når man har landet en aftale om en ydelsesreform, der skal bekæmpe børnefattigdom. Støttepartier undrer sig over rækkefølgen. Mandag præsenterer Ydelseskommissionen sine anbefalinger.

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Kristine Korsgaard

Det er en mærkesag for samtlige regeringens støttepartier, at en kommende ydelsesreform skal bekæmpe børnefattigdom.

Det står i forståelsespapiret som et hovedformål med reformen.

Og Enhedslistens leder, Mai Villadsen, har for nylig truet med at trække tæppet under regeringen, hvis den ikke lander en aftale med støttepartierne om en ydelsesreform, der bekæmper fattigdom blandt børn, hvis forældre er på kontanthjælp eller integrationsydelse.

Men når regeringen og Folketingets partier meget snart sætter sig til at forhandle om fremtidens ydelser, kommer der ikke til at være en fælles definition af, hvad fattigdom egentlig er.

Regeringens plan er nemlig først at lande en aftale om reformen og bagefter gå i gang med at udarbejde en officiel, dansk fattigdomsgrænse.

Det oplyser Beskæftigelsesministeriet, som skal lede forhandlingerne om ydelsesreformen, og Social- og Ældreministeriet, der skal lave et bud på en fattigdomsgrænse.

Hun forsøger at narre os, men vi hopper ikke på den limpind

Karsten Hønge (SF)
Beskæftigelsesordfører, om Mette Frederiksens udtalelser om fattigdom

Skal have styr på indkomstgrænsen først
I SF kan beskæftigelsesordfører Karsten Hønge slet ikke se logikken i dén rækkefølge.

"Det eneste logiske vil da være, at vi starter med at blive enige om, hvad det er for et problem, vi skal løse, og så går vi i gang med at løse det. Ellers bliver resten af diskussion at famle lidt i blinde. Det virker som et ualmindeligt dårligt forsøg på at padle rundt," siger han.

SF vil møde op til forhandlingerne "med det indlysende argument, at man er nødt til at analysere problemet først":

"Hvem skal vi hjælpe og hvor? Er det et decideret ydelsesproblem, er det et gældsproblem, er det et bosætningsproblem? Og hvor går indkomstgrænsen, hvor vi siger: De klarer sig fint nok. Det skal vi have styr på, før vi kan komme videre," siger Karsten Hønge.

Fakta

Det står i forståelsespapiret

I det forståelsespapir mellem regeringen og støttepartierne, der danner grundlag for S-regeringen, står der om børnefattigdom, at regeringen vil:

"Bekæmpe børnefattigdom. Uanset børns baggrund og deres forældres situation skal det sikres, at alle børn i Danmark vokser op under ordentlige forhold og med mulighed for at være en aktiv del af fællesskabet.

En ny regering vil bekæmpe fattigdom, og vil derfor indføre en fattigdomsgrænse, så udviklingen kan følges.

Blandt andet med henblik på at bekæmpe fattigdom nedsættes endvidere en
ydelseskommission, som efter senest 12 måneder skal foreslå anbefalinger på ydelsesområdet.

Anbefalingerne skal afhjælpe problemerne med børnefattigdom og understøtte, at flere kommer i beskæftigelse og at ydelsessystemet indrettes mere enkelt.

Anbefalingerne skal også anvise en erstatning for kontanthjælpsloftet, således at det afskaffes, uden at det omvendt bliver muligt at modtage offentlige ydelser i ubegrænset omfang."

Find hele forståelsespapiret her.

Svært at lukke en aftale
Radikales beskæftigelsesordfører, Samira Nawa, mener også, det vil være naturligt at kæde spørgsmålene om ydelser og fattigdomsgrænse sammen.

"Man kan sagtens tage det i samme ombæring. I forhandlingerne om ydelserne er børnefattigdom det helt centrale for os, så jeg kan ikke se, hvorfor man skal skille diskussionerne ad," siger hun.

For Enhedslisten er rækkefølgen "ikke afgørende", men partiet mener alligevel, det kan blive svært at slå søm i en aftale uden at kende definitionen på fattigdom.

"Det er klart, at hvis man ikke har fået fastsat en ny fattigdomsgrænse FØR ydelsesforhandlingerne, så kan der blive behov for at genbesøge aftalen. Vi skal ikke have ydelser for mennesker i sygdom eller arbejdsløshed, som betyder, at de eller deres børn lever i fattigdom," skriver beskæftigelsesordfører Victoria Velasquez i en sms.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard vil ikke kommentere meldingerne fra støttepartierne. Han henviser i stedet til dette debatindlæg, som dog ikke besvarer Altingets spørgsmål om, hvorfor regeringen ikke vil sige, hvad den forstår ved fattigdom, før forhandlingerne er afsluttet.

Læs også

Frederiksen: Er det fattigdom?
Der står i forståelsespapiret, at regeringen skal indføre en fattigdomsgrænse. Men statsminister Mette Frederiksen (S) har ved flere lejligheder gjort klart, at hun ikke har fidus til den definition af fattigdom, som Danmarks Statistik og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i dag bruger.

Ifølge den definition er man kort fortalt fattig, hvis man i løbet af ét år har en indkomst, der ligger under halvdelen af medianindkomsten og samtidig højst har en formue på det samme beløb. Altså en såkaldt relativ fattigdomsgrænse, der definerer fattigdom i forhold til resten af befolkningens indkomst og ikke som et absolut beløb, man skal have for at kunne leve en rimelig tilværelse.

Statsministeren har peget på, at man med den regnemetode definerer en familie med to forældre og to teenagere som fattig, selv om den har en indkomst på 300.000 kroner om året eller mere end 25.000 kroner om måneden efter skat.

"Er det fattigdom? Det mener jeg faktisk ikke, det er," sagde Mette Frederiksen i åbningsdebatten i 2019 og tilføjede:

"Og jeg mener, at dem, der bruger tallene som en indikator på fattigdom, gør skade på diskussionen".

Karsten Hønge mener, statsministeren taler et stort problem ned.

"Når hun kommer med den sang fra de varme lande, virker det som et forsøg på at gøre problemet mindre ved at tale det mindre. Men der er jo ikke én, der får det bedre af det. Hun forsøger at narre os, men vi hopper ikke på den limpind," siger han.

Ny fattigdomsgrænse skal bygge på ny viden
Regeringen har også lagt afstand til den fattigdomsdefinition, som S selv var med til at indføre under S-R-SF-regeringen. Det var også en relativ fattigdomsgrænse, men her talte man kun med som fattig, hvis man havde ligget under grænsen i tre år i træk.

SF ser gerne, at man kører videre med den definition, men er åbne for andre forslag. Heller ikke Radikale møder op til forhandlinger med en skarp holdning til, hvordan fattigdom skal defineres.

For Enhedslisten er det vigtigt, at grænsen bliver målt i forhold til resten af befolkningen og ikke alene som et absolut tal eller minimumsbudget.

"Det skal være en fattigdomsgrænse, som tager hensyn til, at forskellene mellem top og bund ikke bliver for store. Det betyder nemlig noget for vores muligheder i livet. Derfor er medianindkomsten i vores samfund relevant, og der skal være en relativ grænse. Samtidig bør vi også samtidig kunne tage højde for konkret afsavn, som for eksempel at man har råd til receptpligtig medicin, husleje og forsikringer," skriver Victoria Velasquez i en sms.

Ingen ministre har sagt noget om, hvordan de vil kreere en bedre fattigdomsgrænse. Men socialminister Astrid Krag (S) og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) skriver i et indlæg på Altinget i dag:

"Vi skal bygge på den nye viden om fattigdom, der er kommet, siden den tidligere fattigdomsgrænse, blev indført. Det gælder eksempelvis VIVE’s afsavnsundersøgelse og to fattigdomsredegørelser".

Fakta

Det sagde Mette Frederiksen om fattigdom

Ved åbningsdebatten i Folketinget 2019 sagde statsministeren:

"Vi kommer til i den her valgperiode at diskutere en fattigdomsgrænse.

Jeg vil ønske, at vi kan få en fattigdomsgrænse, der faktisk afspejler reel fattigdom. Og jeg vil gerne her i dag anholde det, som flere bruger som et argument, nemlig den såkaldte fattigdomsgrænse fra AE. Der er ikke nogen, der har besluttet den fattigdomsgrænse.

Den bliver brugt som sådan et sandhedsvidne i debatten. Og det vil jeg gerne sætte spørgsmålstegn ved, fordi følger man de tal, så er en børnefamilie med to voksne og to børn fattige, når indkomsten i løbet af et år – den disponible, altså efter skat – er på omkring 250.000 kroner. Er det fattigdom? Når man efter at have betalt skat har mere end 20.000 kroner tilbage.

Hvis vi tager et andet familieeksempel, nemlig en mor og en far og to store børn, altså teenagere, så vil tallet stige til godt 300.000 kroner om året efter skat. Er det fattigdom? Det mener jeg faktisk ikke, det er.

Og jeg tror ikke på, at det her folketing, eller det her land, eller det her samfund løser problemer med reel fattigdom, før vi begynder at diskutere, hvad fattigdom er. Og at have 300.000 kroner til fire mennesker, hvoraf to er under 18 om året, det er i mine øjne ikke fattigdom.

Og jeg mener, at dem, der bruger tallene som en indikator på fattigdom, gør skade på diskussionen.

Jeg vil langt hellere have, at vi får en seriøs diskussion med hinanden om, hvad der er ret og rimeligt. For selvfølgelig er det ikke ligegyldigt, om man har penge, om man har råd, for eksempel til fritidsaktiviteter, til i det hele taget en ordentlig livsførelse.

Men de tal, der bliver brugt som en fattigdomsgrænse, dem vil jeg i dag tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved."

Kilde: Udskrift af Mette Frederiksens afsluttende bemærkninger ved åbningsdebatten 2019, dansketaler.dk

Borgerlige står på spring med kritik
Regeringen har meget på spil i de forhandlinger om et nyt ydelsessystem, der i praksis bliver skudt i gang, når Ydelseskommissionen kommer med sine anbefalinger ved et pressemøde mandag klokken 10.*

For hvor de tre støttepartier har som hovedformål at gøre op med kontanthjælpsloftets og integrationsydelsens konsekvenser for børn - og ser det som afgørende for deres støtte til regeringen - har regeringen flere andre hensyn: Den vil have et mere enkelt ydelsessystem, som får flere i arbejde, som ikke koster mere end i dag, og som ikke mindsker incitamentet til at arbejde.

De borgerlige partier har på forhånd beskyldt S-regeringen for løftebrud og for at slække på udlændingepolitikken, fordi den sammen med støttepartierne har indført et midlertidigt børnetilskud til familier ramt af kontanthjælpsloft eller på lav  integrationsydelse.

Og de borgerlige vil stå på spring for at kaste sig over regeringen, hvis den ender med en reform, der fører til højere ydelser for indvandrerfamilier.

Peter Hummelgaard har på forhånd sagt, at regeringen rigtig gerne vil lande en aftale med de borgerlige. Men går regeringen den vej og smider støttepartierne af undervejs, har Enhedslisten erklæret sig klar til valg.

Derfor er der lagt op til et sprængfarligt forløb, når regeringen skal forhandle et nyt ydelsessystem på plads.

*Artiklen er opdateret med tidspunkt for præsentationen af Ydelseskommissionens anbefalinger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Hummelgaard

Justitsminister, MF (S)
cand.jur. (Københavns Uni. 2012)

Astrid Krag

MF (S), fhv. social- og ældreminister
student (Tørring Amtsgymnasium. 2001)

Karsten Hønge

MF (SF), medlem, SF’s landsledelse og daglige ledelse, 3. næstformand, Folketingets Præsidium
tømrer (Aarhus. 1983), journalist (DMJX 2013)

0:000:00