Transportminister kræver fælles slutdato for salg af fossile biler i EU

EU skal have en fælles slutdato for salg af fossile biler, foreslår regeringen sammen med otte andre europæiske lande. Det vil presse bilindustrien til at sætte udviklingsafdelingerne i gang, mener Benny Engelbrecht. 

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Når EU's transportministre torsdag mødes i Luxembourg, vil den danske minister Benny Engelbrecht (S) rejse sig og plædere for, at EU-landene skal have en fælles dato for, hvornår den sidste fossile bil skal sælges i Unionen.

Det er et af budskaberne i et såkaldt non-paper, som Engelbrecht har skrevet sammen med sine kolleger fra otte andre EU-lande.

Her opfordrer de ni ministre til, at der hurtigst muligt tages en beslutning om en slutdato for salget af konventionelle biler i EU.

"Alt peger på, at det først er i det øjeblik, at der bliver stillet konkrete krav til bilindustrien, at de kaster deres udviklingsafdelinger ind i indsatsen for at lave grønne løsninger. Ved at fastsætte en slutdato for salg af fossile biler presser vi den grønne omstilling i den rigtige retning," siger transportministeren til Altinget.

Åben for loft efter 2030

Med bilaftalen fra december blev regeringen og støttepartierne enige om, at Danmark skal arbejde for at stoppe for salget af fossile biler i 2030. 

Det vil også være den danske regerings indstilling til et fælles EU-stop, fortæller Benny Engelbrecht. 

Når én producent siger, at 2030 er realistisk, så er det et ekstremt godt argument for at sige til alle de andre producenter, at de også kan være med

Benny Engelbrecht (S)
Transportminister

Han er dog åben for at loftet indføres senere. 

"Vi siger selvfølgelig 2030 fra dansk side, fordi vi mener, at det er realistisk. Jeg kan godt forestille mig, at der kan være lande, der har et behov for, at den dato ligger lidt senere. Men det må være op til en drøftelse," siger Benny Engelbrecht.

2030 er også det år, hvor bilproducenten Volvo har erklæret, at den ikke længere vil producere fossildrevne biler. Amerikanske Ford har også meldt ud, at selskabet på det tidspunkt udelukkende vil sælge elbiler i Europa.

Benny Engelbrecht, hvordan presser man på, hvis ikke man sætter en tidligere dato, end markedsaktørerne selv når frem til? 

"Der er ikke specielt mange andre bilproducenter, der har samme mål som Volvo om ikke at producere andet end emissionsfri køretøjer efter den dato. Der er ikke markedskonsensus om helt at holde op med at producere biler med forbrændingsmotorer. Men vi er nødt til at skele til, hvad de mest ambitiøse producenter siger. Der er ikke nogen tvivl om, at når én producent siger, at 2030 er realistisk, så er det et ekstremt godt argument for at sige til alle de andre producenter, at de også kan være med." 

Skal være muligt at gå foran

I papiret, der foruden Danmark har Østrig, Belgien, Grækenland, Irland, Litauen, Luxembourg, Malta og Holland som medafsendere, skriver transportministrene, at tempoet på den grønne omstilling af vejtransporten skal i vejret.

Derfor kræver de ud over en fælles slutdato på EU-niveau, at enkeltlande skal kunne gå foran med tidligere stop for salget af de konventionelle biler. 

I dag står EU-lovgivningen nemlig i vejen for, at salget stoppes fra 2030 i Danmark. Det vil regeringen arbejde for at ændre, fortæller transportministeren. 

"Vi foreslår, at enkelte lande eller grupper af lande skal kunne gå foran. Der er andre lande, der er på linje med os og kan se fordelene ved en udfasning. Det skal ikke være sådan, at EU-reglerne står i vejen for det," siger Benny Engelbrecht. 

Skal Danmark gå foran den fælles EU-linje, hvis det bliver muligt?

"Vi har helt tilbage fra 1980'erne tradition for at have høje ambitioner for bilerne. Man kan sige, at Danmark er for det europæiske fællesskab, hvad Californien er for USA. Vi ønsker høje, grønne ambitioner og den tete, som vi har haft i rigtig mange år, den har jeg det rigtig godt med." 

Betyder det, at Danmark skal have en tidligere slutdato end den eventuelle fælles EU-dato?

"Det må vi tage i en senere proces. I første omgang arbejder jeg på det, som der er en bred konsensus om i det danske Folketing. Det er det mandat, som jeg har og arbejder ud fra. Hvis det er sådan, at der bliver muligheder for noget andet, så må vi tage det til den tid. I første omgang handler det om at overbevise flest muligt af mine europæiske kolleger om, at det her er en rigtig god idé." 

Du kan læse hele papiret fra de ni medlemslande her

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

0:000:00