Kommentar af 
Anders Thorsen

Lærer: Jeg blev næsten kvalt i kaffen, da jeg hørte økonomkommissionens tudetossede forslag

Det skriger til himlen, at Reformkommissionen foreslår at nedlægge 10. klasse, der er et frirum i en tid, hvor vi hele tiden taler om mistrivsel. Men det er måske, hvad man kan forvente af en kommission, der stort set kun består af økonomer, skriver Anders Thorsen.

Hvor ville det have været fedt, hvis der bare havde været ét menneske, der vidste noget om børn, unge og uddannelse i kommissionen, skriver Anders Thorsen.
Hvor ville det have været fedt, hvis der bare havde været ét menneske, der vidste noget om børn, unge og uddannelse i kommissionen, skriver Anders Thorsen.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Anders Thorsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Indrømmet. Jeg fik lærerværelseskaffen godt og grundigt galt i halsen, da Reformkommissionen onsdag fremlagde sit forslag om at nedlægge 10. klasse og dermed bekræftede flere dages rygter.

Det er nemlig, for at sige det på moderne politiker og meningsdanner lingo; tudetosset!

Det skriger nemlig til himlen, at kommissionen kommer med dette forslag i en tid, hvor vi hele tiden taler om en presset ungdom i mistrivsel. I sådan en tid er det altså helt udenfor skiven at komme med et forslag, der tager pausen og frirummet fra de unge.

Jeg forstår såmænd godt kommissionens analyse: For få vælger erhvervsuddannelser, og for mange spilder et år på en efterskole, som får dem senere ud på arbejdsmarkedet som gode skatteborgere.

Læs også

Men det er en analyse, der kun fungerer for dem, der har deres daglige gang med regneark bag hæve-sænkeborde. Den giver nemlig absolut ikke mening for os, der har vores dagligdag i klasselokaler mellem hormonfyldte teenagere.

Det er nemlig sådan, at danske unge har fattet budskabet om, at de skal ud og være gode og produktive soldater i konkurrencestatens hær. Tillad mig at give et eksempel: For nogen tid siden kom en 8-klasses elev til mig.

I klassen havde der været udskiftning på tysklærerposten, hvilket gjorde hende nervøs. For når hun nu havde skiftet tysklærer flere gange, hvordan ville det ikke påvirke hendes gennemsnit i gymnasiet.

Der er en masse fagligt i 10. klasse, men der er også plads til det mere dannende

Anders Thorsen

Vildt nok at tænke på sit snit i 3.G, når man går i midten af 8.klasse, ikke? Men historien er ikke enestående, og den viser, at mange unge i dag godt ved, at de skal være effektive, klare sig godt og være nyttige for samfundet.

Derfor hører jeg også igen og igen fra uddannelsesparate teenagere, at de er nervøse for, om de ”spilder” et år, hvis de overvejer 10.klasse.

Og så er vi tilbage ved Reformkommissionen, for det er åbenbart spild af tid med det ekstra år, når man kigger dybt i regnearkene. Men i den virkelige virkelighed kan det være rigtig godt for mange unge.

For dem er 10. klasse nemlig et frirum, hvor man kan modnes fagligt og socialt, og hvor man ofte kommer til at indgå i fællesskaber, som ikke handler om præstation, selvoptimering og det næste fix på TikTok – men om dannelse og mening. Det er helt aldeles unyttigt i en regnearkslogik.

Læs også

Dronningen sagde engang i en nytårstale: "Prøv at gøre noget, der ikke er nødvendigt, noget der ikke er behov for, noget unyttigt!" Det er præcist derfor mange, der ikke på papiret har brug for det, har gavn af et 10. klassesår (for eksempel på en efterskole).

De har nemlig gennem hele deres skoletid blevet tæsket igennem nytte, nytte og atter nytte, så jeg forstår virkelig godt trangen til et skoleår, hvor alt ikke skal måles på en hvad-skal-jeg-bruge-det-til-skala.

Økonomisk logik overtrumfer ganske enkelt pædagogisk og didaktisk viden og erfaring

Anders Thorsen

Naturligvis er der en masse fagligt i 10. klasse, men der er også plads til det mere dannende og fællesskabsdannende. Tro mig, jeg har selv undervist i 10. klasse i flere omgange.

Reformkommissionens forslag om at nedlægge 10. klasse er også et udtryk for en instrumentalisering af de unge og skolen, som også gennemsyrede tænkningen af den katastrofale skolereform i 2013.

Dengang handlede det blandt andet om en rigid målstyring, mens kommissionens forslag handler om, at flere skal tage en erhvervsuddannelse. Skolen og dens elever skal således være instrumenter i at opnå et økonomisk mål: Ved at fjerne 10. klasse og lave noget nyt på erhvervsskoler, skal vi få flere til at tage erhvervsuddannelser, og arbejdsudbuddet skal udvides.

Jeg bebrejder sådan set ikke kommissionens medlemmer, for de har sådan set bare brugt deres faglighed. Men det er da tankevækkende, at vi har et hierarki, der definerer reformer på skole- og uddannelsesområdet.

Det er lidt bedre set fra Slotsholmen, at økonomer kloger sig på unge og uddannelse, mens skole- og ungefolket ikke er inviteret med. Det så vi med skolereformen i 2013, og det er samme logik her med reformkommissionen, hvor kun Per B. Christensen har en skolefaglig baggrund som læreruddannet. Han har dog ikke stået bag katederet i årtier.

Læs også

Økonomisk logik overtrumfer ganske enkelt pædagogisk og didaktisk viden og erfaring. Men hvor ville det have været fedt, hvis der bare havde været ét menneske, der havde en opdateret viden om og nylig erfaring med børn, unge og uddannelse i kommissionen. Ja, måske endda en ung!

Jeg ved, at det lyder kættersk, men der har simpelthen været brug for nogen i den her kommission til at sige, at det slet ikke giver mening at nedlægge 10. klasserne.

Jeg er sikker på, at mennesker fra uddannelsesverdenen og de unge har gode bud på, hvordan vi får flere til at tage en erhvervsuddannelse uden at forringe andre skoletilbud.

Eller lad mig spørge på en anden måde: Hvorfor skulle økonomer vide det bedre? Får de brug for hjælp, er de meget velkomne til at ringe til mig. Så skal jeg nok lave en lang liste af dygtige folk, som kan komme med en masse fede forslag!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Thorsen

Skolelærer, Bagsværd Kostskole & Gymnasium og debatvært på Fagbladet Folkeskolen
​Lærer (læreruddannelsen i Aarhus) og fagjournalist (DMJX)

0:000:00