Debat

Venstre: Regeringens nedprioritering af det digitale område er bekymrende

Algoritmer kan give offentlige myndigheder og private virksomheder adgang til enorme mængder data om borgerne, som potentielt kan misbruges til at krænke borgernes rettigheder, skriver Christoffer Aagaard Melson (V).

Der er brug for klare og gennemsigtige regler på det digitale område, skriver&nbsp;Christoffer Aagaard Melson.<br>
Der er brug for klare og gennemsigtige regler på det digitale område, skriver Christoffer Aagaard Melson.
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Christoffer Aagaard Melson
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vores hverdag udspiller sig i stigende grad online, og hver dag mødes vi af en lang række algoritmer, som næsten kender os og vores vaner bedre, end vores nærmeste venner gør.

Ny temadebat: Giver algoritmer i det offentlige bedre velfærd eller dårligere retssikkerhed?

Den offentlige forvaltning har introduceret brugen af algoritmer i sagsbehandlingen. Disse kan blandt andet bruges til at identificere udsatte børn eller forudsige, hvor stor risikoen er for, at en specifik borger bliver langtidsledig.

Men kritiske røster peger på, at når kunstig intelligens indgår i sagsbehandlingen, kan det have store konsekvenser for borgernes retssikkerhed og rettigheder.

Derfor sætter Altinget Digital i en ny temadebat fokus på det offentliges brug af algoritmer med spørgsmålene:

  • I hvilke tilfælde er det ok, at den offentlige forvaltning bruger algoritmer i sagsbehandlingen, og i hvilke tilfælde bør man holde sig fra det? 
  • Hvordan sikrer vi borgernes retssikkerhed i processen? 
  • Hvor går grænsen egentlig mellem velfærd og overvågning?

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter sættes spot på et aktuelt emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning.

Vil du være med i debatten om algoritmer? Indlæg kan sendes til [email protected].

Det kan være skræmmende, og vi er nødt til at lære at navigere i et helt nyt digitalt landskab, som kun i fremtiden vil blive mere komplekst.

Behov for klare og gennemsigtige regler
Vi har brug for klare og gennemsigtige regler på det digitale område samt en større bevidsthed om, at selvom digitale værktøjer som udgangspunkt er en hjælp, kan de også være en udfordring.

På den positive side giver digitaliseringen for eksempel en enorm mulighed for at samkøre store mængder data via machine learning-modeller, som kan understøtte og effektivisere den offentlige myndighedsudøvelse. Det kan medvirke til en enorm effektivisering af vores samfund og lette de administrative byrder for en lang række ansatte i den offentlige sektor.

På den anden side kan de nye digitale algoritmer resultere i, at både offentlige myndigheder og private virksomheder får adgang til enorme mængder data om borgerne, som potentielt kan misbruges til at krænke borgernes rettigheder. Derfor er det helt afgørende, at vi har styr på, at udviklingen foregår med borgernes retssikkerhed i centrum.

Borgerens retsikkerhed skal være i centrum i ny lov om skattekontrol 
Netop budskabet om retssikkerhed udtrykte Venstre klart og tydeligt under behandlingen af det nyligt fremsatte lovforslag om ændring af skattekontrollen.

Vi er bekymrede for, at skatteforvaltningen ikke alene får hjemmel til at indsamle egne og andre myndigheders data, men også alle offentlige, tilgængelige data, eksempelvis fra de sociale medier.

Christoffer Aagaard Melson (V)
MF, byrådsmedlem, Vejle Kommune

Venstre har forståelse for, at det kan være fornuftigt at anvende danskernes data til at skabe bedre kontrol og vejledning. Men vi er bekymrede for, at skatteforvaltningen ikke alene får hjemmel til at indsamle egne og andre myndigheders data, men også alle offentlige, tilgængelige data, eksempelvis fra de sociale medier. Det er derfor helt centralt for Venstre, at den nye lovgivning sker med borgernes retssikkerhed i centrum.

Generelt behov for oprustning af det digitale område
I lyset af den utroligt hurtige udvikling der giver mange nye muligheder, men som også rejser en række etiske dilemmaer, er vi meget kritiske over for regeringens nedprioritering af det digitale område.

For mere end et år siden måtte finansminister, Nicolai Wammen, indrømme, at en ny offentlig digitaliseringsstrategi først vil ligge klar i 2022, selvom den tidligere strategi udløb 1. januar 2020. Vores offentlige sektor må altså navigere i de mange muligheder og faldgruber, som den digitale udvikling åbner op for, uden en digitaliseringsstrategi at læne sig op af.

For mere end et år siden måtte finansminister, Nicolai Wammen, indrømme, at en ny offentlig digitaliseringsstrategi først vil ligge klar i 2022, selvom den tidligere strategi udløb 1. januar 2020

Christoffer Aagaard Melson (V)
MF, byrådsmedlem, Vejle Kommune

Et andet initiativ, der presser sig på, er en datareform. Reformen skal sikre, at det bliver nemmere at anvende data. Samtidig skal det sikres, at anvendelsen af data altid sker med udgangspunkt i borgernes sikkerhed og deres ejerskab samt kontrol over egne data.

Endeligt er det nødvendigt, at Datatilsynet bliver tilført de midler, som er nødvendige, hvis tilsynet skal kunne rådgive og vejlede både den offentlige og private sektor i forhold til de mange dilemmaer, digitaliseringen åbner for.

For Venstre er det helt centralt at borgernes tryghed og sikkerhed er i top, også på nettet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00