DEBAT: Vi kan få mange flere mænd og kvinder til at søge ind på det pædagogiske område og dermed nå i mål med minimumsnormeringerne. Den eneste forhindring er begrænsningen af pladser på uddannelsen som pædagogisk assistent, skriver Per B. Christensen og Lisbeth Nørgaard.
DEBAT: Pædagoger arbejder ud fra et ideal om, at alle børn og unge dannes til at blive frie og lige mennesker. Derfor er det vigtigt, at børn også møder mandlige pædagoger i daginstitutionen, skriver Elisa Rimpler.
DEBAT: Det er vanskeligt at underbygge entydigt, at mandlige pædagoger kan noget særligt sammen med børnene. Alligevel er ønsket om flere mænd i de danske dagtilbud velvalgt ud fra et værdibaseret perspektiv, skriver Andreas Rasch-Christensen.
TEMADEBAT: Adskillige politikere har gennem årene forsøgt at ændre den skæve kønsbalance blandt pædagoger i dagtilbuddene. Senest har uddannelses- og forskningsministeren gjort det til et mål at ændre tallene. Altinget Børn spørger derfor en række aktører, hvordan ambitionen kan indfries.
Toggle ads