Debat

Sophie Hæstorp: Regioner nedbryder barrierer og sikrer arbejdskraft til erhvervslivet

DEBAT: Regionerne evner at tænke på tværs og sikre erhvervsfremme fra uddannelse over infrastruktur til virksomheder. Det sker ofte i komplekse tværregionale konstruktioner, som kommunerne ikke kan magte alene, mener Sophie Hæstorp Andersen.

Der skal de rette kompetencer til for at matche virksomheders arbejdskraftsbehov, mener Sophie Hæstorp Andersen. Her ses hun i selskab med Grundfos-direktør Niels Due Jensen på Herlev Hospitals biobooster-renseanlæg.
Der skal de rette kompetencer til for at matche virksomheders arbejdskraftsbehov, mener Sophie Hæstorp Andersen. Her ses hun i selskab med Grundfos-direktør Niels Due Jensen på Herlev Hospitals biobooster-renseanlæg.Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix
Maria Bierbaum Oehlenschläger
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Sophie Hæstorp Andersen
Regionsrådsformand, Region Hovedstaden

Vi befinder os i en global virkelighed, og konkurrencen om at tiltrække investeringer, virksomheder og talenter er international.

Hvis vi skal vinde kampen, så er det især matchet mellem virksomhedernes behov for kompetencer og udbuddet af arbejdskraft, der skal være fokus på.

Vi skal tænke på tværs
Virksomhederne har behov for myndigheder, der ser på tværs af indsatserne. Tiltrækning af arbejdskraft handler ikke kun om regulering, men også om uddannelse, infrastruktur og livskvalitet.

En enstrenget og centraliseret tilgang til erhvervsfremme kan betyde, at vi taber i den hårde internationale konkurrence om udvikling af arbejdsmarkedet – og det vil skade virksomheders muligheder for at vækste.

Sophie Hæstorp Andersen
Regionsrådsformand, Region Hovedstaden

Her spiller de regionale partnerskaber en helt central rolle, da vi i vores indsatser netop samler myndigheder, uddannelsesinstitutioner og erhvervsorganisationer om fokuserede indsatser, der skaber vækst og udvikling i regionen.

Jeg bakker helt op om behovet for en national strategi på erhvervsfremmeområdet.

Men hvis vi for eksempel skal sikre flere medarbejdere med tekniske og naturvidenskabelige kompetencer til virksomhederne, så virksomhederne kan få den arbejdskraft, de har brug for, er der behov for de regionale partnerskaber og en strategi forankret i regionerne. Ligesom det er med de regionale vækst- og udviklingsstrategier i dag.

Sammen om fremtidens arbejdskraft
Manglen på kvalificeret arbejdskraft er en barriere for virksomhederne.

Den teknologiske udvikling betyder, at mange job forsvinder gennem automatisering, og at mange arbejdsopgaver vil blive digitaliserede og automati­serede. Det nødvendiggør efteruddannelse og op­kvalificering.

I hovedstadsregionen er det for eksempel kun 19 procent af arbejdsstyrken, der har en STEM-uddannelse (Science, Technology, Engineering, Math). Men efterspørgslen efter STEM-kompetencer er stigende og bliver kun større i fremtiden.

Med udgangspunkt i den nationale teknologipagt etablerer Vækstforum Hovedstaden en regional teknologipagt mellem regionale aktører på uddannelses-, beskæftigelses- og erhvervsområdet, som skal styrke det regionale samarbejde om fælles fremtidige indsatser, så flere får STEM-kompetencer.

Region Hovedstaden har også taget initiativ til at samle erhvervsskoler, arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer i den fælles aftale Faglært til vækst og finansieret initiativer inden for vejledning i folkeskolen, udvikling af campusmiljøer og opkvalificering, der alle peger i samme retning – nemlig at få flere faglærte med de rette kompetencer.

Et andet eksempel er praktikpladser. Her står regionen bag skabelsen af 5.000 nye praktikpladser for erhvervsskoleelever i små og mellemstore virksomheder siden 2012. Det er resultater, der kan mærkes.

Fremtidens udfordringer er komplekse
Virksomhedernes adgang til relevante kompetencer er afgørende for, hvilke job der kan etableres og fastholdes, og det har stor betydning for væksten både regionalt, men også nationalt. En enstrenget og centraliseret tilgang til erhvervsfremme kan betyde, at vi taber i den hårde internationale konkurrence om udvikling af arbejdsmarkedet – og det vil skade virksomheders muligheder for at vækste.

Derfor er det vigtigt, at vi i arbejdet med at skabe et mere enkelt system tager højde for, at god erhvervsfremme er mere end virksomhedsrådgivning.

Ikke mindst i hovedstadsområdet er erhvervsfremme en kompleks størrelse, som vi blandt andet håndterer i Greater Copenhagen-samarbejdet. Her samles regions- og kommunalpolitikere fra hele Sjælland og Skåne med det formål at skabe fælles vækst i metropolen og resten af Danmark.

79 kommuner på tværs af to lande ville aldrig have kunnet løfte en sådan konstruktion, hvis ikke de tre regioner havde stået bag.

Der bliver også i fremtiden et stort behov for stærke regionale partnerskaber og indsatser, der kan adressere regionale udfordringer i et bredere perspektiv. Det er vigtigt at huske på, inden brikkerne i det kommende erhvervsfremmesystem falder endeligt på plads.

Dokumentation

Erhvervsfremmesystemet til debat

På Altinget debatterer vi i april Danmarks erhvervsfremmeindsats.

Det sker blandt andet på baggrund af Forenklingsudvalgets 26 anbefalinger til erhvervsfremmesystemet. Udvalget lægger i deres anbefalinger op til:

  • En fælles strategi og bestyrelse for hele den decentrale indsats
  • En digital platform og nye erhvervshuse
  • Færre landsdækkende klynger og netværk
  • En klar statslig arbejdsdeling
  • Færre ressourcer til evaluering.

Udvalget anbefaler, at de seks regionale vækstfora og Danmarks Vækstråd nedlægges og erstattes af én erhvervsfremmebestyrelse.

Udvalget anbefaler også, at de eksisterende 60 offentligt støttede netværk og klynger reduceres til 10-12 nationale klynger. Dertil kan der være et mindre antal startup-klyngeorganisationer inden for nye erhvervsområder.

Kilde: Erhvervsministeriet


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sophie Hæstorp Andersen

Overborgmester (S), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00