Debat

Bryggerier: Vi satser på mindre sukker i læskedrikke for at forebygge overvægt

DEBAT: Producenter af læskedrikke vil reducere sukkerindholdet i produkterne mere. Men en reduktion af borgernes sukkerindtag kan kun ske i samarbejde med andre brancher og myndigheder, mener Bryggeriforeningen.

Bryggeriforeningen, som Coca Cola er medlem af, vil tage ansvar for danskernes sundhed. Vi vil tilbyde opskrifter med mindre sukker, skriver foreningens formand, Niels Hald.
Bryggeriforeningen, som Coca Cola er medlem af, vil tage ansvar for danskernes sundhed. Vi vil tilbyde opskrifter med mindre sukker, skriver foreningens formand, Niels Hald.Foto: Kevin Lamarque/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Niels Hald
Direktør, Bryggeriforeningen

Til næste år forventer de europæiske producenter af læskedrikke at have reduceret indholdet af sukker i deres produkter med 10 procent siden 2015.

Det kommer oven i en reduktion på 12 procent fra 2000 til 2015. Men det er ikke nok. Vi skal videre.

I de kommende år vil vores medlemmer fortsætte indsatsen for at tage ansvar for danskernes sundhed og velbefindende.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg og kronikker kan sendes til [email protected].

I værktøjskassen vil være: opskrifter med mindre sukker, tilbyde forbrugerne sukkerfri alternativer, sørge for, at forbrugerne kan vælge mindre emballage og anvende flere penge på markedsføring af drikkevarer med reduceret eller intet sukkerindhold.

Samtidig vil Bryggeriforeningen som sekretariat for Læskedrikreklamenævnet hjælpe med at håndhæve, at læskedrikke ikke markedsføres på en måde, der opfordrer til overdrevet forbrug eller er uforenelig med en sund og varieret kost eller sund og aktiv livsstil.

Drikkevarer bidrager trods alt kun med en meget begrænset del af danskernes sukkerindtag.

Niels Hald
Direktør, Bryggeriforeningen

Vi vil også holde øje med, at producenterne overholder de ekstra begrænsninger, som de har pålagt sig selv ved markedsføring til børn.

Forbrugere tror på myte om aspartam
Men skal det for alvor lykkes os at nedbringe andelen af overvægtige danskere, der er steget til foruroligende 51 procent, så skal producenter af andre fødevarer naturligvis også bidrage.

Drikkevarer bidrager trods alt kun med en meget begrænset del af danskernes sukkerindtag.

Samtidig bør myndigheder samt forbruger- og sundhedsorganisationer ikke mindst bidrage med oplysninger baseret på fakta.

For eksempel hersker der desværre blandt mange forbrugere en myte om, at sødemidler som aspartam er skadelige.

Denne myte bidrager formentlig til at afholde overvægtige fra at drikke læskedrikke med ingen eller færre kalorier.

Men aspartam er særdeles grundigt undersøgt og sikkerhedsgodkendt af forskerne i både EU og Danmark.

Så forbrugerne skal ikke være det mindste bekymrede for at indtage aspartam i de tilladte mængder.

Vi opfordrer til, at myndighederne og forbruger- og sundhedsorganisationerne hjælper med at punktere denne myte.

Læs også

Bredt samarbejde skal tackle overvægt
En løsning kunne være at overveje at tillade brugen af nøglehulsmærket på sukkerreducerede læskedrikke med aspartam eller andre sødemidler.

Med henblik på at accelerere den positive udvikling har Bryggeriforeningen takket ja til at være formand for drikkevaregruppen i Fødevarestyrelsens innovationspartnerskab samt til at blive medlem af partnerskabets bestyrelse.

For skal det lykkes os at tackle danskernes udfordringer med overvægt effektivt, kræver det en koordineret indsats mellem især producenter, detailhandel, myndigheder, forbrugerorganisationer og sundhedsorganisationer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Hald

Fhv. direktør, Bryggeriforeningen (1996-2022)
cand.polit. (Københavns Uni. 1979)

0:000:00