Debat

Danske Regioner: Ny kvalitetsplan må ikke ende som en engangsforestilling

Sundhedsvæsenet udvikler sig hele tiden, og derfor skal en ny kvalitetsplan for de nære sundhedsydelser være et dynamisk redskab, der løbende skal revideres, skriver formand Stephanie Lose og næstformand Ulla Astman fra Danske Regioner.

Regioner og kommuner er allerede i gang med at spille hinanden gode. Folketinget skal hjælp det sidste stykke, så vi kan få fremtidssikret vores nære og sammenhængende sundhedsvæsen, skriver Stephanie Lose og Ulla Astman.
Regioner og kommuner er allerede i gang med at spille hinanden gode. Folketinget skal hjælp det sidste stykke, så vi kan få fremtidssikret vores nære og sammenhængende sundhedsvæsen, skriver Stephanie Lose og Ulla Astman.Foto: Emil Helms/Philip Davali/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Når man rammes af sygdom eller har mistanke om sygdom, skal man opleve et veltilrettelagt forløb af høj kvalitet. Det er en af de absolut vigtigste opgaver for sundhedsvæsenet at sikre. Det skal gælde, uanset hvor i landet man bor, og uanset hvilke dele af sundhedsvæsenet man møder undervejs.

Temadebat

Hvilke dele af de kommunale sundhedsydelser skal være omfattet af en kvalitetsplan?

Med udspillet ‘Patienten først – nærhed, sammenhæng, kvalitet og patientrettigheder’ fra 2019 slog den daværende VLAK-regering fast, at en ny national kvalitetsplan skulle løfte kvaliteten i det nære sundhedsvæsen.

Men da magten skiftede hænder efter folketingsvalget, blev udspillet aldrig forhandlet på plads – og vi mangler fortsat at høre S-regeringens visioner.

Derfor spørger Altinget Sundhed nu centrale sundhedsaktører, hvilke dele af de kommunale sundhedsopgaver, der helt konkret bør være omfattet af sådan en plan?

Samtidig er der spørgsmålet om, hvordan balancen skal være mellem faglighed og politik. Skal kommunalpolitikerne have indflydelse på prioriteringen, eller skal alt være fastlagt nationalt? Og hvordan sikrer man ensartethed trods store forskelle på virkeligheden i landets 98 kommuner?

Skal Sundhedsstyrelsen have politisk armslængde? Og hvordan skal politikerne kunne styre økonomien, så de kommunale sundhedsudgifter ikke stikker af?

De spørgsmål vil eksperter og centrale sundhedsaktører vil diskutere i en ny temadebat om, hvordan en ny kvalitetsplan bør skrues sammen. 

Panelet består blandt andet af:

  • Sidsel Vinge, sundhedsdebattør og fhv. projektchef i Vive
  • Bjarne Hastrup, adm. direktør i Ældre Sagen
  • Inge Jekes, formand for Fagligt Selskab for Sygeplejersker i Kommunerne (FSSK)
  • Camilla Noelle Rathcke, formand for Lægeforeningen
  • Jette Skive (DF), formand for KL’s sundheds- og ældreudvalg
  • Pia Kürstein Kjellberg, projektchef i Vive
  • Jakob Bigum Lundberg, formand for FSD
  • Martina Jürsformand for Danske Bioanalytikere
  • Torben Hollmann, sektorformand i FOA
  • Bolette Friderichsen, formand for Dansk Selskab for Almen Medicin
  • Claus Richter, adm. direktør i Diabetesforeningen
  • Anna Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen
  • Kjeld Møller Pedersen, professor i sundhedsøkonomi ved Syddansk Universitet
  • Mads Engholm, landsformand i Bedre Psykiatri
  • Pia Dreyer, formand for Dansk Sygepleje Selskab

Debatpanelet vil løbende blive opdateret med flere navne. Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du skrive til debatredaktør Martin Mauricio for at aftale nærmere.

Du kan sende din henvendelse til [email protected].

Vi er i Danske Regioner glade for aftalen om en stærk samarbejdsstruktur med nye sundhedsklynger, som vi aftalte med regeringen og KL i sommer. Klyngerne skal være forpligtende samarbejdsfora, der har ansvar for at koordinere forløb og bøje sektorers arbejdsgange ind mod hinanden, så de patienter, der har forløb på tværs af sektorgrænser, oplever, at indsatsen hænger sammen.

Men en klyngestruktur gør det ikke alene. Udviklingen henimod et endnu mere nært og sammenhængende sundhedsvæsen skal bakkes op af en systematisk og planlagt kvalitetsudvikling.

Vi har gennem mange år opbygget en stærk kultur omkring kvalitetsudvikling på sygehusene, hvor man med data følger udviklingen. Erfaringen fra sundhedsvæsenet er, at kvalitetsdata skaber faglig udvikling til gavn for patienterne, og sammen med faglige retningslinjer giver de et solidt fundament for den faglige behandling og udvikling.

Den samme udvikling ønsker vi udbredt til det samlede, sammenhængende sundhedsvæsen, hvor patienternes forløb går på tværs af hospital, den praktiserende læge, den kommunale sygepleje, socialpsykiatrien og rehabilitering.

Fælles standarder for kvalitet, kapacitet og kompetencer

Derfor ønsker vi i Danske Regioner en kvalitetsplan for det nære sundhedsvæsen. Hvor Sundhedsstyrelsen udarbejder forpligtende faglige standarder, der beskriver kompetencer, kvalitet og kapacitet, når det kommer til pleje, behandling og rehabilitering udenfor sygehusene.

Det vil kræve investeringer, hvis sundhedsvæsnet skal være bæredygtigt, når vi ser ind i fremtidens udfordringer - en fremtid, som på mange måder allerede er her og som er præget af begrænsninger på arbejdskraften.

Stephanie Lose og Ulla Astman
Hhv. formand og næstformand, Danske Regioner

Der er nemlig meget at vinde, hvis både hospital og kommune yder en høj kvalitet, men omvendt også meget at tabe, hvis ikke vi lykkes med det.

Vi er i den grad nødt til at tænke opgaven sammen på tværs af sundhedsvæsenet, hvis vi skal håndtere den stigende efterspørgsel. Både nu og i fremtiden. Derfor skal kvalitetsplanen både forholde sig til, hvad der for eksempel kræves af sygeplejen til svækkede ældre med kronisk sygdom. Men også hvilken backup den dygtige sosu-assistent eller sygeplejerske, der kommer i borgernes hjem eller på plejecenteret, har adgang til fra lægerne i almen praksis eller sygehuset.

Vi ved, at det ofte er svækkede ældre og personer med kronisk eller psykisk sygdom, som har mange kontakter på tværs af sektorer. Vi foreslår derfor, at en kvalitetsplan først tager fat på de kommunale akutfunktioner og sygeplejen til de svækkede ældre, indsatsen i socialpsykiatrien og forebyggelses- og rehabiliteringsindsatser til borgere med kronisk sygdom eller mentale helbredsproblemer, for eksempel hos børn og unge med angst.

I en kvalitetsplan skal der sættes standarder for kvalitet, kapacitet og kompetencer, men vi ønsker også, at en kvalitetsplan sætter fokus på mestring, egenomsorg og tidlig opsporing. Vi skal forebygge forværring af sygdom og senfølger ved at klæde patienterne bedst muligt på til at håndtere deres egen sygdom.

Samtidig er det klart for os, at data for området ikke alene styrker kvaliteten, men også sikrer at omstillingen og standarderne i en kvalitetsplan kan understøttes og efterleves. Derfor er det nødvendigt, at en kvalitetsplan også forholder sig til registrering, monitorering og deling af løbende data på tværs, så der også kommer løsninger, der udnytter ressourcerne endnu bedre end i dag.

Vi skal være parate til at understøtte omstillingen

Der er brug for en national kvalitetsplan, så der også sættes en fælles retning og sikres høj kvalitet i omstillingen af sundhedsvæsenet. Udviklingen er allerede i gang. I regioner og kommuner er der allerede taget mange nye løsninger i brug, der styrker de nære sundhedstilbud og sikrer en god kommunikation og backup fra eksempelvis hospitalet.

Noget der er yderligere forstærket under corona, men vi er klar til mere. Og vigtigst af alt: der er behov for mere. Og i regionerne er vi også parate til at understøtte omstillingen og løfte vores del af en kvalitetsplan, for eksempel gennem styrket lægefaglig backup.

Læs også

Kvalitetsplanen skal samtidig være et dynamisk redskab, der understøtter en løbende udvikling i det nære sundhedsvæsen. Det er altså ikke en engangsforestilling, hvor man en gang for alle kan definere, hvordan opgaverne skal løses og hvem, der skal løse dem.

For sundhedsvæsenet udvikler sig heldigvis hele tiden. Det er blandt andet derfor, det er muligt at give for eksempel IV-behandling i hjemmet i dag. Fremtiden vil byde på flere nye muligheder og nye teknologier, som er bedre for patienterne, end dem vi kender i dag. Og ildsjæle i sundhedsvæsenet vil også i fremtiden finde nye, gode løsninger, som kan sætte nye standarder for opgaveløsning og samarbejde.

Kvalitetsstandarderne skal derfor følge med udviklingen og løbende revideres. Vores ønske til en kommende kvalitetsplan er, at den fra start sætter en klar retning og over årene sørger for at udfolde konkrete forventninger og krav til og muligheder i det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.

Hænder og midler nok til opgaven

Det vil kræve investeringer, hvis sundhedsvæsnet skal være bæredygtigt, når vi ser ind i fremtidens udfordringer – en fremtid, som på mange måder allerede er her og som er præget af begrænsninger på arbejdskraften.

Omstillingen til et mere nært og sammenhængende sundhedsvæsen er ikke en øvelse, der kan gøres uafhængigt af de knappe ressourcer. For at det lykkes, skal der både være hænder nok til at løse opgaven og midler, som skal følge med, når nye opgaver introduceres.

Så kære Folketing – regioner og kommuner landet over er allerede i gang med at spille hinanden gode. Hjælp os nu det sidste stykke, så vi kan få fremtidssikret vores nære og sammenhængende sundhedsvæsen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00