Debat

Diabetesforeningen: Nationens sundhed trumfer det kommunale selvstyre

Folketinget skal i højere grad sætte nationale standarder for kommunernes sundhedstilbud. Her står nationens sundhed over det kommunale selvstyre, skriver administerende direktør Claus Richter. 

Det var et godt tiltag, da den daværende SR-regering i 2014 søsatte et projekt om forløbsplaner, som skulle give mennesker med kroniske sygdomme sammenhæng og overblik, skriver Claus Richter.
Det var et godt tiltag, da den daværende SR-regering i 2014 søsatte et projekt om forløbsplaner, som skulle give mennesker med kroniske sygdomme sammenhæng og overblik, skriver Claus Richter.Foto: Hannah Beier/Reuters/Ritzau Scanpix
Claus Richter
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvilke kommunale sundhedsopgaver bør være omfattet af en kvalitetsplan, og hvor begynder man?

I Diabetesforeningen ved vi, at mennesker med kroniske sygdomme selv står for størstedelen af deres behandling, derfor skal de sikres rettigheder til en ordentlig patientuddannelse, så de kan klare sig selv. Og de skal have en forløbsplan, som sikrer, at de mødes af et veloplyst og sammenhængende sundhedsvæsen.

Temadebat

Hvilke dele af de kommunale sundhedsydelser skal være omfattet af en kvalitetsplan?

Med udspillet ‘Patienten først – nærhed, sammenhæng, kvalitet og patientrettigheder’ fra 2019 slog den daværende VLAK-regering fast, at en ny national kvalitetsplan skulle løfte kvaliteten i det nære sundhedsvæsen.

Men da magten skiftede hænder efter folketingsvalget, blev udspillet aldrig forhandlet på plads – og vi mangler fortsat at høre S-regeringens visioner.

Derfor spørger Altinget Sundhed nu centrale sundhedsaktører, hvilke dele af de kommunale sundhedsopgaver, der helt konkret bør være omfattet af sådan en plan?

Samtidig er der spørgsmålet om, hvordan balancen skal være mellem faglighed og politik. Skal kommunalpolitikerne have indflydelse på prioriteringen, eller skal alt være fastlagt nationalt? Og hvordan sikrer man ensartethed trods store forskelle på virkeligheden i landets 98 kommuner?

Skal Sundhedsstyrelsen have politisk armslængde? Og hvordan skal politikerne kunne styre økonomien, så de kommunale sundhedsudgifter ikke stikker af?

De spørgsmål vil eksperter og centrale sundhedsaktører vil diskutere i en ny temadebat om, hvordan en ny kvalitetsplan bør skrues sammen. 

Panelet består blandt andet af:

  • Sidsel Vinge, sundhedsdebattør og fhv. projektchef i Vive
  • Bjarne Hastrup, adm. direktør i Ældre Sagen
  • Inge Jekes, formand for Fagligt Selskab for Sygeplejersker i Kommunerne (FSSK)
  • Camilla Noelle Rathcke, formand for Lægeforeningen
  • Jette Skive (DF), formand for KL’s sundheds- og ældreudvalg
  • Pia Kürstein Kjellberg, projektchef i Vive
  • Jakob Bigum Lundberg, formand for FSD
  • Martina Jürsformand for Danske Bioanalytikere
  • Torben Hollmann, sektorformand i FOA
  • Bolette Friderichsen, formand for Dansk Selskab for Almen Medicin
  • Claus Richter, adm. direktør i Diabetesforeningen
  • Anna Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen
  • Pia Dreyer, formand for Dansk Sygepleje Selskab

Debatpanelet vil løbende blive opdateret med flere navne. Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du skrive til debatredaktør Martin Mauricio for at aftale nærmere.

Du kan sende din henvendelse til [email protected].

Ifølge Diabetesforeningen skal en kvalitetsplan have som mål, at personer med kronisk sygdom og særligt personer med type 2-diabetes sikres et sammenhængende sundhedsvæsen, der tilbyder skræddersyede forløb på tværs af de forskellige sektorer.

Tidlig opsporing er afgørende

For det første skal der være bedre og tidligere opsporing af kroniske sygdomme, hvilket er essentielt, når vi taler type 2-diabetes. I dag ved vi nemlig, at 35 procent af de nydiagnosticerede med type 2-diabetes allerede har udviklet alvorlige følgesygdomme på diagnosetidspunktet.

Følgesygdomme, der kunne være undgået, hvis man tidligere havde opdaget sygdommen og sat gang i nødvendige tiltag for at sikre en velreguleret diabetes.

For det andet skal personer med type 2-diabetes have undervisning i at mestre deres sygdom, ligesom de skal lære om vigtigheden af den rette kost og motion.

Kvaliteten i behandling af personer med diabetes i kommunerne har betydning for, hvor stort et pres, der kommer på hospitalerne de kommende år.

Claus Richter
Adm. direktør, Diabetesforeningen

For det tredje bør der laves en startpakke til de 200.000 mennesker, som får type 2-diabetes de næste otte år. Den skal indeholde konkrete krav og tidsfrister, som giver borgerne rettighed til uddannelse, behandling og forebyggende indsatser.

Det omfatter eksempelvis, hvor hurtigt de forskellige grupper med type 2-diabetes skal have adgang til uddannelse i diabetes og sygdomsmestring, hvilke typer af tilbud omkring livsstil og træning, der bør være tilgængelige, samt hvor hyppigt de skal til kontrol og modtage forebyggende behandling af komplikationer.

Forløbsplaner skal være en ret

For det fjerde skal det være en rettighed at få en forløbsplan. Det var et godt tiltag, da den daværende SR-regering i 2014 søsatte et projekt om forløbsplaner, som skulle give mennesker med kroniske sygdomme sammenhæng og overblik i deres sundhedsindsats. Desværre viser tal fra sundhedsorganisationen Medcom, at kun 15 procent med type 2-diabetes har fået lavet en forløbsplan sammen med deres praktiserende læge.

Forløbsplanerne bør gøres til en rettighed i sundhedsreformen, så mennesker med kroniske sygdomme som type 2-diabetes har adgang til en opdateret plan over deres behandling, ligesom de skal have adgang til at deltage i arbejdet med at udvikle og anvende forløbsplanen.

For personer med diabetes er det underordnet, om det er kommunen, nærhospitalet eller regionen, der eksempelvis tilbyder adgangen til teknologi. Fra Diabetesforeningens undersøgelse ’Det store postnummerlotteri’ ved vi, at der er store forskelle i, hvilke tilbud kommunerne tilbyder mennesker med diabetes.

Hvordan sikrer vi ensartet adgang til teknologi i sundheden fra Gedser til Frederikshavn? Svaret er nationale kvalitetsplaner, som for det femte også skal sikre, at der følger penge med til at sikre adgangen til nyeste teknologi.

Læs også

Kommunale forskelle skal udlignes

Kommunerne har en central rolle i behandling og forebyggelse af personer med type 2-diabetes. I nogle områder af Danmark kan det blive relevant, at to kommuner går sammen om tilbuddene, så vi sikrer en bedre behandling.

Her er nærhospitaler et skridt på vejen til kortere transporttid, men vi må bare huske, at nærhed og bygninger ikke i sig selv er en garanti for bedre behandling. Det er derfor afgørende, at uddannelse og sparring mellem almen praksis, kommunerne og specialisterne i regioner og på Steno Diabetes Centre sker med fast frekvens for de enkelte faggrupper.

Over det kommunale selvstyre står nationens sundhed, og derfor bør Folketinget i højere grad sætte nationale standarder for kommunernes sundhedstilbud.* Kvaliteten i behandling af personer med diabetes i kommunerne har betydning for, hvor stort et pres, der kommer på hospitalerne de kommende år.

Derfor er det mindst lige så vigtigt, at diabetesbehandlingen styrkes andre steder i sundhedsvæsenet, for jo mere velbehandlede borgerne er, når de sendes ud i den kommunale behandling, jo nemmere bliver opgaven for kommunerne. Og derfor skal der udarbejdes an ambitiøs tværgående kvalitetsplan for sundheden i Danmark.

*Debatindlægget er opdateret torsdag den 18. november klokken 10.05: Diabetesforeningen har rettet en fejlformulering i indlægget, som havde betydning for indlæggets oprindelige rubrik. Rubrikken er nu rettet, så den stemmer overens med indlæggets budskab.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus Richter

Adm. direktør, Diabetesforeningen
cand.scient.adm. (Aalborg Uni. 1998)

0:000:00