F-16 fly skal holdes på vingerne frem til 2027

Den tilspidsede situation mellem Vesten og Rusland, betyder at de danske F-16 fly skal være i operativ tjeneste tre år længere end tidligere planlagt. Det har forsvarsforligskredsen besluttet. 

Foto: Forsvaret
Andreas Krog

Det danske flyvevåben kommer fra oktober næste år til at råde over to forskellige typer af kampfly på dansk jord frem til 2027. Det er ikke sket siden pensioneringen af SAAB F-35 Draken-kampflyene i 1993.

Partierne bag det nuværende forsvarsforlig har nemlig på et møde mandag eftermiddag indgået en aftale om, at Flyvevåbnet beholder sine nuværende op til 40 år gamle F-16 kampfly i operativ tjeneste og tidligst pensionerer de sidste F-16 fly i 2027.

Oprindeligt var sidste flyvning planlagt til 2024.

Flyvevåbnet vil frem til 2027 operere F-16 side om side med de nye F-35 Lightning II-kampfly, som forventes at lande på Flyvestation Skrydstrup i oktober næste år. 

Den udskudte pensionering medfører ekstraudgifter i perioden 2022 til 2027 på 1,1 mia. kroner til brændstof og reservedele samt fastholdelse og rekruttering af personel. Tidligere og pensionerede piloter og teknikere vil blive tilbudt genansættelse i Flyvevåbnet.

Oprindeligt var det planen, at det danske flyvevåben i en periode på tre år under indfasningen af F-35 og udfasningen af F-16 ikke skulle kunne udsende fly på internationale missioner i fra 2023 til 2025. Det nikkede politikerne ja til, da man i 2016 vedtog at anskaffe de nye F-35 kampfly.

Læs også

Der ville kun være mulighed for at opretholde det nationale afvisningsberedskab. Danske kampfly ville til gengæld eksempelvis ikke kunne patruljere i litauisk luftrum, sådan som fire danske F-16-fly gjorde i marts i år. 

Men med den anspændte situation mellem Nato-landene og Rusland efter Ruslands invasion af Ukraine den 24. februar i år, er det ikke længere forsvarligt, mener forligskredsen, der består af partierne Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne.

"Putins overgreb på Ukraine har forandret Europa og de trusler, som vi står overfor. Danmark tager et stort ansvar for fred og sikkerhed i kampen mod Putins trusler. Derfor øger vi Forsvarets mulighed for at bidrage til afskrækkelsen af Putin. Den sikkerhedspolitiske situation i Europa er fundamentalt anderledes end i 2016, da Kampflyaftalen blev indgået. Det kræver handling nu. Forsvaret af Natos territorium mod øst er mere centralt end på noget andet tidspunkt i nyere tid. Derfor forlænger vi den operative kapacitet for F-16, mens de nye F-35 fly bliver indfaset," sagde forsvarsminister Morten Bødskov (S), da han sammen med ordfører fra en række af forligskredspartierne præsenterede aftalen mandag eftermiddag.

Operativt forældet

Forligskredsens beslutning sker på anbefaling fra Forsvarskommandoen. Anbefalingen herfra var dog en lidt anden for bare knap fem måneder siden - inden Ruslands angreb på Ukraine.

Læs også

”Forsvarskommandoen har oplyst, at ud fra en rent teknisk betragtning vil et antal F-16 fly kunne holdes flyvende i nogle år endnu. Det er dog Forsvarskommandoens vurdering, at en sådan forlængelse, ud fra et operativt perspektiv, ikke er mulig eller hensigtsmæssig. Dette skyldes blandt andet, at det nuværende personel i F-16 strukturen overføres til F-35 strukturen for, at denne kan opbygges.

Dertil kommer, at F-16 flyet vil være operativt forældet inden for en kort årrække, særligt set i forhold til en trussel fra en ligeværdig modstander. Samlet set er det Forsvarskommandoens anbefaling ikke at forlænge anvendelsen af F-16-flyene,” fremgik det således af en besvarelse fra daværende forsvarsminister Trine Bramsen (S) til Folketingets forsvarsudvalg den 1. februar i år.

To danske F-16-fly på Grazzanise-basen i Italien i 1998.
To danske F-16-fly på Grazzanise-basen i Italien i 1998. Foto: Forsvarsgalleriet

I dag har piben fået en anden lyd.

"Det er vores klare opfattelse, at flyene er fuldt kapable i den periode, som vi taler om her," siger forsvarschef Flemming Lentfer.

 

Da Forsvaret i 2005 formelt startede processen med at indkøbe nye kampfly var det planen, at F-16 flyene skulle flyve deres sidste tur i de danske farver i 2012. Det bliver nu så sandsynligvis mindst 15 år senere.

De bedste på markedet 

Den politiske opbakning til at beholde F-16-flyene nogle år længere, går ud over de bestræbelser på at sælge F-16 flyene videre, som Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse gennem længere tid har arbejdet intenst på at realisere.

Styrelsen regnede oprindeligt med at kunne sælge mellem 16 og 24 af de nuværende 44 danske fly. Omkring 10 lande har i større eller mindre grad vist interesse for de danske fly, der af producenten Lockheed Martin betegnes som de bedste på markedet for brugte F-16 fly. Landene må nu se sig om efter andre sælgere eller væbne sig med tålmodighed.

Læs også

Danmark købte i 1975 48 F-16-fly med option på at købe yderligere ti fly. Købet var en del af det fællesindkøb på 348 F-16-fly, som Danmark, Norge, Belgien og Holland foretog sammen. Et indkøb, der dengang blev kaldt "århundredets våbenhandel".

I alt har Flyvevåbnet siden 1980 modtaget 77 F-16-stel og har i dag altså 44 fly tilbage. 30 af flyene er operative og klar til at gå på vingerne. Det ældste af de danske F-16-fly, som i dag er i aktiv tjeneste, er knap 40 år gammelt. De yngste danske F-16-fly er fra starten af 1990'erne.

Seks fly i USA
De første F-35-fly skal efter planen lande på Flyvestation Skrydstrup i oktober 2023, og flyene forventes at være fuldt indfaset i 2027.

Ifølge Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, så skal seks af de 27 F-35-fly, som Danmark har købt, holde til på Luke Air Force Base i Arizona i USA, hvor de skal bruges til at uddanne og træne de danske piloter og teknikere. Kun 21 fly skal efter planen hjem til Danmark og Flyvestation Skrydstrup.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Bødskov

Erhvervsminister, MF (S)
BA i samfundsfag (Aalborg Uni. 1994)

0:000:00