Finans Danmark: Nej, Mogens Jensen. Det er politikernes regler, der kvæler foreningerne
I bankerne deler vi Mogens Jensens ønske om at lette byrderne for foreningerne. Men det er ikke muligt, så længe lovgivningen tvinger bankerne til at gennemføre administrativt tunge kontrolprocedurer, skriver Ulrik Nødgaard, administrerende direktør i Finans Danmark.
Ulrik Nødgaard
Direktør, Danmarks NationalbankUnder overskriften ”Bankernes bureaukrati kvæler engagementet i foreningslivet”, skriver Mogens Jensen (S) her på Altinget.dk, at han glæder sig over Finanstilsynets nye vejledning fra oktober sidste år, der efter Mogens Jensens overbevisning kan ”få bankerne til at indskrænke uproportionelle og omfattende krav til foreninger med lille risiko for hvidvask eller terror.”
Men det er altså ikke ”bankernes bureaukrati”, der kvæler foreningerne, Mogens Jensen – det er politikernes regler. I bankerne deler vi i den grad Mogens Jensens ønske om at lette byrderne for foreningerne. Det har vi arbejdet på i snart to år. Det vil i den grad også lette byrderne for bankerne.
Falsk modsætning
Vi har en fælles interesse her. Finanstilsynets nye vejledning er god, men Mogens Jensen glemmer, at Finanstilsynets vejledning kun er ét skridt i retningen af at nå målet. Og han og de øvrige politikere sidder med nøglen til at nå helt derhen.
Det er altså ikke "bankernes bureaukrati”, der kvæler foreningerne, Mogens Jensen – det er politikernes regler
Ulrik Nødgaard
Adm. direktør, Finans Danmark
For det er politikernes opgave at få ryddet op i unødige regler og krav. Regler som foreningerne møder, når de ønsker at åbne en konto i banken. Derfor opfordrede Finans Danmarks formand på vores årsmøde for to måneder siden den nye regering til at nedsætte et ekspertudvalg, der skal vurdere, om det er muligt at lempe eller justere i nogle af de regler, som besværliggør kundeoprettelsen.
For der er intet modsætningsforhold her. Bankerne ønsker – præcis som kunderne efterspørger – at kunne levere en nem og smidig etablering af et kundeforhold og en konto. Men det er ikke så lige til.
Lovgivningen kræver, at bankerne kender deres kunder. Bankerne er derfor forpligtet til løbende at indhente oplysninger hos kunderne. Det har afsæt i europæiske hvidvaskregler, og de kræver, at bankerne gennemfører administrativt tunge kontrolprocedurer. Disse procedurer kan kun ændres markant, hvis reglerne ændres.
Så kære Mogens Jensen. Vi har en opgave, der skal løses. Men vi kan kun løse den i fællesskab. Og vi har brug for politikernes hjælp.