Kommentar af 
Malene Møller Hall

Instagram-mødrene har fået stor indflydelse ved at mestre en disciplin, mange politikere ikke gør

Henrik Dahl kalder influencers for tomhjernede. Men ude i den virkelige verden formår influencers at påvirke grupper af danskeres holdninger på et niveau, som de fleste almindelige folketingsmedlemmer kun tør drømme om, skriver Malene Møller Hall.

Henrik Dahl lavede forleden et Facebookopslag, hvori han lavede sjov med influencers. Men man skal man være varsom med at undervurdere den rolle, de kan spille i samfundsdebatten.
Henrik Dahl lavede forleden et Facebookopslag, hvori han lavede sjov med influencers. Men man skal man være varsom med at undervurdere den rolle, de kan spille i samfundsdebatten.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Arthur Cammelbeeck/Ritzau Scanpix
Malene Møller Hall
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

"Hvornår helt præcist var det, man begyndte at kalde afsendere af hjernetomt ævl for 'influencer'"? skrev Henrik Dahl på sin Facebookprofil forleden.

"Da titlen 'jeg kan egentlig ikke rigtig noget' blev umoderne" gjorde en anden sig sjov i kommentarfeltet.

Og det ér da også nemt at gøre grin med fænomenet, som mest af alt kan fremstå som selviscenesættelsens kunst og jagten på æstetisk materialisme.

Men selvom det kan være fristende at lave sjov med folk, der tilsyneladende ikke laver meget andet end at opslå polerede billeder på Instagram, skal man være varsom med at undervurdere influenceres indflydelse og den rolle, de kan spille i samfundsdebatten.

For ude i den virkelige verden formår de nemlig at påvirke grupper af danskeres holdninger på et niveau, som de fleste almindelige folketingsmedlemmer kun tør drømme om.

Læs også

Man kan læse Dahls opslag, som man vil. Nogle vil kalde det et studie i boomer-lingo, andre vil mene, at han rammer lige præcis sin målgruppe med sine skarpe provokationer.

Uagtet holdning, så udstiller opslaget forskellen mellem selvopfattelsen hos meningsparnasset, og noget så eksotisk som, hvad der foregår ude hos helt almindelige danskere. Politikernes foretrukne målgruppe. Folkeligheden.

Det vil være en fejlkalkulation at undervurdere meningsdanneres indflydelse ved at kategorisere branchen som ævl.

For de såkaldte influencere er ikke ubetydelige. Tværtimod. De har ganske meget magt. Erhvervet som for alvor fik sin opblomstring i 10'erne og begyndte som en nicheindustri, hvor enkeltpersoner delte deres interesser og hverdag gennem billeder eller videoer online, har i dag enorme rækkevidder.

De har indflydelse på forbrugeradfærd, samfundsforandringer og måske endda også den folkelige opinion, som politikerne er tvunget til at navigere efter. Magtbalancen forskydes, fordi indholdet på influenceres profiler i stadig højere grad er politisk.

Det vil være en fejlkalkulation at undervurdere meningsdanneres indflydelse ved at kategorisere branchen som ævl

Malene Møller Hall

Især på Instagram er tendensen udbredt. Platformen som alle elsker at hade. Tidsfordriv kaldes det i de hellige haller. Tomme kalorier og overfladisk snak. Og tid er som bekendt vores nye valuta.

Til trods er Instagram stedet hvor mange – med stor succes – har gjort det til deres levevej at snakke om jonglering af familieliv med børn, træningstips, madopskrifter, modeinspiration og man kunne blive ved. Vi sluger det i os. Algoritmernes fængsel.

Men midt imellem tips til at istandsætte dit køkken og guides til sunde madpakker, kan man nu opleve, at profiler kommer med bemærkninger til ligestillings- og familiepolitik. Ikke kommunikation som er af rundet af den politiske lærebog, man får udleveret på Christiansborg, men derimod umiddelbare tanker og holdninger. Hurtige 'stories' og små ironiske videoer.

Kommentarer til oplevelser, de har haft. Når ventelisten til institutionspladser er umenneskelig lang. Når de oplever skævhed i vilkår mellem deres mand og dem selv. Fertilitetsbehandling. Egne forældre på plejehjem. Sexisme og børneopdragelse.

Læs også

Når det handler om menneske-ting, som berører dem i hverdagen, men som kodes op på kritik af velfærdsstaten, den manglende ligestilling eller andre emner, der berører dem og deres familie, og som de har dårlige erfaringer med.

Ting der foregår udenfor Christiansborg mure og den brede elites befordringer, hvor ens børn går i privatskole, og ens forældre på private plejehjem med tilkøbsordninger.

Et eksempel på den indflydelse, som Instagram-mødre især kan have på politiske dagsordener, sås tydeligt i reaktionen på udtalelser fra Kaare Dybvad og Mette Frederiksen om, at vi skal arbejde mere.

Da de berørte emner som arbejdslivets balance og afhentningstidspunkter i institutioner, for et hav af Instagram-mødrene til tasterne med opslag og korte budskabsfilm.

Eksempelvis skrev influenceren Julie Elsebeth for nylig således på hendes profil:



Hun var langtfra alene, og gennemslagskraften blev tydeligt demonstreret, da hun få dage senere var inviteret til debat i aftenshowet med selveste Kaare Dybvad. Eller måske er det mest rigtigt at sige, at han var inviteret til debat med hende.

Et andet eksempel på influencernes indflydelse så vi da Line Hoffmeyer på sin profil delte, at hun netop var blevet inviteret til møde med statsministeren – efter hun gennem flere år har været kendt som talerør for organdonation, som følge af egen hjertetransplantation.

Youtuberen Benjamin Hav har på lignende vis netop besøgt Venstres Folketingsmedlem, Linea Søgaard-Lidell. Og der er massevis af lignende eksempler og debatter. Platformene drukner i indhold hver dag med politiske undertoner.

Gennemslagskraften blev tydeligt demonstreret, da hun få dage senere var inviteret til debat i aftenshowet med selveste Kaare Dybvad

Malene Møller Hall

Det er ikke noget nyt fænomen, at kendte mennesker 'influerer' den brede befolkning. Men det er noget nyt, at især instagram-mødrene kommenterer på politiske dagsordner.

Influenceres profiler har i mange tilfælde langt flere følgere end politikere, og profilerne når tilsyneladende mange, der i bedste fald har en gennemsnitlig interesse i politik. I værste er ligeglade. Eller lider under den udbredte politikerlede.

Mange har formentligt fulgt profilerne primært for deres råd om forældreskab og livsstil, men får nu politiske budskaber med af samme vej. Det skaber en unik mulighed for at opbygge politisk bevidsthed og engagement blandt grupper, der (måske) ellers ville være uinteresserede i politik.

Læs også

En af de primære årsager til influenceres stigende indflydelse er det personlige og autentiske forhold (nogle vil protestere mod det sidste), de opbygger med deres følgere. Gennem Instagram – og andre platforme – kan det føles som, at man kender personen bag profilen.

Deres trivielle hverdagshistorier, håndholdte videoer og – i nogens øjne – simple og personlige måde at tale om tingene på, skaber en forbindelse. En anden form for kommunikation end smarte, stilistiske kampagner fra velsmurte partiorganisationer og moderne reklamebureauer. En fængende og bindende relation.

De mestrer en disciplin, som mange politikere misunder. Og som nogen beklageligvis forsøger at gøre efter. Men evnen til at kommunikere umiddelbart er kun de færreste (politikere) forundt, og muligheden for at dele holdninger, uden strategisk bagtanke, er en umulighed i det politiske landskab.

De mestrer en disciplin, som mange politikere misunder 

Malene Møller Hall

Den etablerede politiske terminologi er alt andet end autentisk. Det stik modsatte. Forceret og ofte stiv. Spørg bare Ellemann. Derfor har vi også før set, at politikere har brugt influencere som et værktøj til at opnå likeability og likes. Det er lang tid siden, Mette Frederiksen lavede første 'live' med youtuberen Anna Briand for at tale om ungdomsliv, eksempelvis.

Men nu taler influencerne ikke længere blot om hverdagsrelaterede ting, men er formidlere af subtile samfundskritiske dagsordner. På deres egen måde. Og mere og mere ser vi en Taylor-Swift effekt, hvor følgerne forstår, hvad influencerne siger, og interesserer sig for det. Måske endda bliver formet af det.

Influencerne repræsenterer en direkte linje til vælgersegmenter, der kan være svære at nå gennem traditionelle kanaler. Deres indflydelse er baseret på autenticitet og tillid.

Det er vi nødt til at forstå, tale om og forholde os til. Ikke mindst de politikere og meningsdannere, der ikke formår at nå store dele af vælgerne, som i stedet hellere vil lytte til det ’hjernetomme ævl’ fra mennesker, der forstår dem.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kaare Dybvad Bek

Udlændinge- og integrationsminister, MF (S)
cand.scient. i geografi og geoinformatik (Københavns Uni. 2012)

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

Linea Søgaard-Lidell

MF (V)
cand.public. (Aarhus Uni.)

0:000:00