Overblik: Sådan bliver taxi-loven ændret

FAKTA: Transportminister Ole Birk Olesen har landet en bred aftale om en ny taxilov. Se hovedpunkterne her.

Placeholder image
Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix

Regeringen med transportminister Ole Birk Olesen (LA) i front har torsdag landet en aftale om en ny taxilov. 

Bag aftalen står udover VLAK-regeringen også Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale og SF, og den nye lov liberaliserer taxierhvervet.

Se hovedpunkterne i den nye aftale herunder:

- De nuværende fire tilladelser (taxi, limousine, offentlig servicetrafik og sygetransport) erstattes af én tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, en såkaldt universaltilladelse. 

- Antalsbegrænsningen på taxitilladelser ophæves, så alle, der opfylder kravene til at kunne køre taxi, også har ret til at få en tilladelse.

- De nu gældende kommunegrænser for taxikørsel fjernes, så taxiselskaber kan operere på tværs af kommunegrænser over hele landet.

- Fremadrettet kan man drive taxi i selskabsform, så erhvervet sidestilles med andre erhverv.

- Kapitalkravet for universaltilladelsen til den første bil er 40.000 kr. og 20.000 kr. for tilladelsen til hver af de yderligere biler.

- De, der kører andre former for erhvervsmæssig personbefordring som fx offentlig servicetrafik og handicapkørsel, får nu mulighed for at køre taxi på de tidspunkter, de ikke varetager anden erhvervsmæssig personbefordring.

- Kommunerne kan udbyde taxibetjening i yderområder, så kommunerne betaler et beløb for, at taxiselskaberne til gengæld betjener yderområderne.

- Krav om erhvervskørekort afskaffes. Krav om førerkort opretholdes med en styrket chaufføruddannelse.

- Fastholdelse af krav om sædefølere, videoovervågning og taxameter.

- Det vil fortsat kræve en særlig indretning af køretøjerne, ligesom man som vognmand skal have tilladelse til at drive taxikørsel, og taxichauffører skal have et særligt førerkort

- Ændringerne i lovgivningen indføres gradvist, således at antalsbegrænsningen indføres over tre år, mens vognmændene får fem år til at tilpasse bilerne til de nye udstyrskrav.

- Den nye lov vil blive evalueret efter ét, tre og seks år for at følge, hvordan markedet og nye teknologiske muligheder udvikler sig.

- Der gennemføres flere evalueringer af loven: en evaluering af loven efter et år, efter tre år og efter seks år, så udviklingen på markedet følges.

Læs hele aftalen her.


Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser