V-borgmester til Christiansborg: Gør undervisning i Muhammed-krisen obligatorisk

Københavns Kommune har rådet en underviser til at drosle ned for Muhammed-tegningerne. Og det får Venstre-borgmester at foreslå, at man på landsplan skal gøre det obligatorisk at undervise i Muhammedkrisen. 

Jens-Kristian Lütken, beskæftigelses- og integrationsborgmester og Venstres leder på rådhuset, mener, at Muhammedtegningerne skal gøres obligatoriske i folkeskolens undervisning. 
Jens-Kristian Lütken, beskæftigelses- og integrationsborgmester og Venstres leder på rådhuset, mener, at Muhammedtegningerne skal gøres obligatoriske i folkeskolens undervisning. Foto: Asger Ladefoged / Scanpix
Søren Dahl

En række medlemmer af Borgerrepræsentationen rynker nu brynene over, at kommunens Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning har rådet en underviser til ændre et undervisningsforløb, så det handlede mindre om Muhammedtegningerne. 

Som Altinget kan fortælle på baggrund af en aktindsigt, vurderede forvaltningen, at det "meget direkte fokus på Muhammedtegningerne" i det undervisningsmateriale, som den selvstændige underviser Uzma Ahmed forsøgte at sælge til kommunen, afskrækkede kommunens lærere fra at bruge forløbet. 

"Hvis det er sandt, så er det jo et oplagt argument for at gøre tegningerne obligatoriske i folkeskolen," mener Jens Kristian Lütken, beskæftigelses- og integrationsborgmester og leder af Venstres gruppe på Københavns Rådhus.

"Hvis der rent faktisk er berøringsangst fra lærernes side omkring det her emne, så er der brug for, at man fra statens side slår fast, at det er et emne, som alle elever skal stifte bekendtskab med," tilføjer han. 

Læs også

Undervisningsforløbet bar titlen 'Ytringsfrihed og Muhammedtegninger, hvad mener jeg?' og skulle give eleverne "redskaber til at bygge bro og danne mening i et svært tabuiseret emnefelt", som det er beskrevet i den ansøgning, kommunen senere godkendte.

"Udtryk for misforstået hensyn"

I et mailsvar til Altinget skriver Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, at deres råd til Uzma Ahmed bundede i, at ingen skoler havde booket forløbet i 2021, hvor kommunen og underviseren havde indgået kontrakt om det samme forløb. 

"Vi vurderede, at det eventuelt ville få flere skoler til at booke hendes forløb, hvilket jo er i alles interesse. Ikke mindst hendes egen, da hun kun modtager betaling, hvis skolerne booker forløbet," lyder det videre.

Aftalen mellem kommunen og underviseren kom i stand gennem ordningen Åben Skole, der fungerer som et slags katalog over eksterne undervisningsforløb, som kommunens lærere kan booke. 

"Vi skal passe på, at vi ikke går ind og regulerer i pensum, ud fra ideen om, at der skal være et politisk slutmål,Vi er nødt til at vise tillid til fagaktørerne og underviserne, så vi ikke får et pensum, der ændrer sig hver gang, de politiske vinde blæser anderledes,"

Emil Sloth Andersen, medlem af Borgerrepræsentationen (R)

Den pågældende underviser bliver så lønnet af kommunen for det antal gange, vedkommende underviser på en folkeskole. 

På trods af, at ingen havde booket Uzma Ahmeds forløb, kontaktede kommunens Børne- og Ungdomsforvaltning underviseren i starten af 2022 for at opfordre hende til at søge puljen på ny med det samme undervisningsmateriale, da den oprindelige kontrakt mellem de to løb ud 31. december 2021.

Alligevel opfordrede kommunen Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning i februar Uzma Ahmed til at drosle ned for Muhammedtegningerne.

Venstre-borgmester Jens Kristian Lütken vil ikke kommentere på, om forvaltningen har truffet den rigtige beslutning.

Han mener dog ikke, at kommunen skal lægge skjul på, at den tilbyder undervisningsforløb om Muhammedkrisen. 

"Tværtimod. Jeg vil nærmere sige, at det jo netop er, fordi det handler om Muhammedtegningerne, at vi skal støtte det. Som politiker oplever jeg rigtigt mange, der gerne vil sælge noget til kommunen, og her har vi så rent faktisk at gøre med et forløb, der er yderst relevant," siger borgmesteren. 

Hvorfor? 

"Fordi Muhammedtegningerne har haft en central placering i nyere Danmarkshistorie, og det er udtryk for et misforstået hensyn, hvis man vil skærme nogle grupper fra at blive undervist i det." 

Ifølge forvaltningen er det, fordi lærerne bliver afskrækket fra at booke forløbet, at de råder Uzma Ahmed til at have et mindre fokus på Muhammedtegninger. Er det ikke fornuftigt, at de beder underviseren om at drosle ned, hvis det er rigtigt? 

"På ingen måde. Det fortæller mig kun, at der er brug for, at man fra centralt hold gør Muhammedtegningerne obligatoriske i undervisningen."

Radikal: Forvaltningen har ment det godt 

Hos Socialdemokratiet på Københavns Rådhus "undrer" børne- og ungeordfører Sofie Seidenfaden sig over Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens råd til Uzma Ahmed om at skrue ned for Muhammedtegningerne i hendes forløb. 

Ordføreren vil dog "ikke gætte på", hvad der har fået forvaltningen til at komme med anbefalingen. 

"Men jeg kan konstatere, at debatten om Muhammedtegningerne i folkeskolen har fyldt meget det seneste års tid. Jeg kan forestille mig, at det også har givet anledning til ekstra opmærksomhed i forvaltningerne," siger Sofie Seidenfaden.

"Jeg vil dog også understrege, at jeg generelt har stor tiltro til de københavnske læreres faglige dømmekraft. Hvis lærerne efterspørger redskaber til at håndtere undervisningen i Muhammedkrisen, er jeg lydhør, men det har jeg ikke hørt," tilføjer hun. 

Emil Sloth Andersen fra Radikale mener dog, at forvaltningen har handlet "med en rigtig god hensigt". 

"Medmindre der kommer nogle mere vidtgående eller foruroligende oplysninger, så har jeg ikke som politiker behov for at detailbehandle i forhold til den her sag," siger Emil Sloth Andersen.

Børne og ungdomsforvaltningen køber det her forløb i 2021 og opfordrer underviseren til at genansøge med det samme forløb i 2022. Så får hun en besked fra en anden forvaltning om at tone ned for Muhammedtegningerne. Der virker jo til at være uenighed i kommunen om, hvordan man skal behandle det her. Hvordan ser du på det? 

"Sådan ser jeg ikke nødvendigvis på det. Forvaltningen kunne jo bare lade forløbet køre videre, og så ville der højst sandsynligt ikke komme nogen penge i kassen, fordi ingen ville booke det." 

"Forvaltningen har strakt sig langt for at få det her undervisningstilbud op og flyve, og man har haft tillid til den pågældende underviser. Det kan se opsigtsvækkende ud, når man ser på forvaltningens mail til underviseren. Men jeg ser en forvaltning, der har bestræbt sig på at få det her forløb ud i virkeligheden."

Der har været drøftelser på Christiansborg om, hvorvidt der skal udarbejdes læringsplaner for Muhammed-krisen. Mener du, at kommuner og folkeskoler har brug for yderligere redskaber for at kunne undervise i Muhammed-krisen? 

"Det er vigtigt, at vi holder fast i, at det er en beslutning, der skal træffes på skolerne, hvad der skal undervises i. Vi ser en bevægelse, der kommer fra USA og England, hvor man meget gerne vil detailstyre, hvordan undervisningsmateriale skal sammenstykkes."

"Vi skal passe på, at vi ikke går ind og regulerer i pensum, ud fra ideen om at der skal være et politisk slutmål. Vi er nødt til at vise tillid til fagaktørerne og underviserne, så vi ikke får et pensum, der ændrer sig hver gang, de politiske vinde blæser anderledes," siger Emil Sloth Andersen. 

Forvaltningen fortæller underviseren, at det store fokus på Muhammedtegningerne ville afskrække lærerne fra at booke forløbet. Kommunen siger til os, at man ikke har spurgt lærerne eller undersøgt sagen nærmere, før man giver det råd. Kan du forstå, at man som underviser kan blive i tvivl om, hvor kommunen står på spørgsmålet om undervisning i Muhammedkrisen?

"Det gør jeg. Det er et svært emne, hvor der er mange følelser og værdipolitik på spil. Men her er en uenighed, hvor der er forskellige opfattelser af sagen. Jeg kan ikke se, at forvaltningen for alvor har sat benene forkert," mener Emil Sloth Andersen. 

"Det er ekstraordinært, at der ikke er en eneste skole, der har booket forløbet. Det er jo ikke den mest vilde tese forvaltningen har om, at det er Muhammedtegningerne, der afskrækker lærerne fra at booke det. Jeg synes, at man må lade tvivlen komme forvaltningen til gode, selvom der da er skønhedsfejl i deres kommunikation," tilføjer han. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sofie Seidenfaden

Medlem af Borgerrepræsentationen (S), Københavns Kommune
Cand.scient.soc.

Emil Sloth Andersen

Medlem af Borgerrepræsentationen (ALT), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Universitet, 2019)

Jens-Kristian Lütken

Beskæftigelses- og integrationsborgmester (V), Københavns Kommune, landsformand, Europabevægelsen
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2015)

0:000:00