Velpolstrede V-borgmestre tøver med skattelettelser
NYE TAL: Kommuner har nu over 40 milliarder kroner stående på bankbogen. Trods solide opsparinger tøver en række V-borgmestre med at følge regeringens opfordring til at sænke skatten.
Kim Rosenkilde
RedaktørFinansminister Kristian Jensen (V) var lige frisk nok, da han tidligere på året opfordrede velpolstrede kommuner til at sænke skatten.
Trods solide opsparinger er det i hvert fald en vej, som en række af Venstres egne borgmestre er tilbageholdende med at begive sig ned ad.
”Vi vil hellere bruge vores kassebeholdning end vores medarbejdere som buffer, så vi ikke skal afskedige og ansætte, som konjunkturerne svinger,” siger Jens Ejner Christensen (V), der er borgmester i Vejle Kommune.
Hans kommune havde i hele 2016 i gennemsnit over 1,2 milliard kroner stående på bankbogen, svarende til godt 10.500 kroner per indbygger.
Det er lidt kækt sagt af finansministeren.
Niels Hörup (V)
Borgmester i Solrød Kommune
Også i Billund Kommune peger borgmester Ib Kristensen (V) på, at kommunens kassebeholdning på omkring 9.000 kroner per indbygger er udtryk for rettidig omhu.
”Vores indtægter er i høj grad påvirket af selskabsskatten fra en enkelt virksomhed. Derfor er vi nødt til at have en god buffer, så vi ikke skal ud og spare, hvis de penge ikke kommer et år,” siger Ib Kristensen.
Lidt for kæk minister
Opfordringen fra Kristian Jensen kom til KL’s kommunaløkonomiske forum i januar med henvisning til kommunernes støt voksende milliardopsparing.
Ifølge de allerseneste tal fra Økonomi- og Indenrigsministeriet rundede kommunernes samlede opsparing i 2016 40 milliarder kroner.
Men selv om venstreborgmestrene mener, at skattelettelser er en god ide, når der er råd, så er situationen ofte mere kompliceret i virkeligheden.
I Solrød lød sidste års niveau også på over 10.000 kroner per indbygger. Men heller ikke her er borgmester Niels Hörup (V) uden videre parat til at sænke skatten.
”Det er lidt kækt sagt af finansministeren,” siger Niels Hörup.
Ikke mindst fordi regeringens skatteloft forhindrer, at kommuner uden videre kan sætte skatten op igen.
Valgbudgetter skal på plads
En af årsagerne til kommunernes akkumulerede overskud er budgetloven, som sætter klare grænser for kommunernes udgifter til velfærd og anlægsinvesteringer.
De kommuner, som bruger alle de penge, de må på drift og investeringer har derfor begrænsede muligheder for at få afløb for pengene.
Tilbage står næsten kun at gemme pengene til senere, afbetale på gælden eller at sænke skatten.
I Vejle og Billund vil man ikke afvise, at skattelettelser kan komme på tale. Og her findes der også andre skurer end personskat og grundskyld.
”Nu går vi ind i et valgår, og det er da klart at det med at skære nogle skatter væk, tror jeg bestemt, bliver et tema i et valgår. Vi har jo sådan noget som dækningsafgiften, der kan komme i spil,” siger Jens Ejner Christensen fra Vejle.
Læs hele artiklen på Altinget: kommunal (kræver abonnement). Tegn gratis prøveabonnement her.
Kristian Jensen (V) om kommuners opsparing
"Kommunerne har valgt at holde indtægterne i kassen i stedet for at sænke grundskylden eller kommuneskatten. Vi har en meget, meget stor likviditet i øjeblikket, og der er ikke udsigt til, at kommunerne får større frihedsgrader til at øge deres forbrug, for det er den måde, vi styrer den offentlige sektor på."
"Derfor er det gode spørgsmål til en række af landets kommuner: Skal vi blive ved med at opkræve lige så meget fra erhvervslivet, grundejerne og lønmodtagerne, som vi har gjort hidtil? Jeg ser gerne, at kommunerne sætter deres skatter eller afgifter ned."
Kilde Berlingske