DEBAT: Når forhandlingerne om folkeskolen er blevet så svære, at nogle forligspartier ikke engang kan sidde i samme mødelokale længere, er der en helt enkelt løsning: Lav en lille aftale om brugen af paragraf 16 b, skriver ny formand for Skole og Forældre Rasmus Edelberg.
REPLIK: Professor Lars Qvortrup tror, at skolens væsentligste virke kan gøres op i data fra nationale test og trivselsmålinger. Han ser ikke på skolen, men på et tørt, databaseret fatamorgana, skriver Niels Jakob Pasgaard og Brian Degn Mårtensson.
DEBAT: Lærerne skal have større selvbestemmelse og selvtillid, og det ensidige fokus på kvantitet og antal timer skal droppes. Det er opskriften på en succesfuld justering af skolereformen, skriver lærerformand Anders Bondo Christensen.
DEBAT: Regeringen har foreslået et forsøg med selvstyrende skoler, hvor flere skoler i realiteten skal kunne løbe fra deres sociale ansvar. Heldigvis er der ikke opbakning til forslaget, så nu må ministeren tilbage til tegnebrættet, skriver Annette Lind (S).
Toggle ads