Kommentar af 
Kristian Hegaard

Kristian Hegaard: Her er læringen, skandalen og de åbne spørgsmål i minksagen

Minksagen har været en regulær og historisk skandale for den danske centraladministration. Men på længere sigt kan den vise sig at styrke vores demokrati, skriver Kristian Hegaard.

Minksagen kan give en politisk diskussion af, hvordan magten mest hensigtsmæssigt forvaltes, skriver Kristian Hegaard.
Minksagen kan give en politisk diskussion af, hvordan magten mest hensigtsmæssigt forvaltes, skriver Kristian Hegaard.Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Kristian Hegaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Sommeren er over os. Tour de France-feltet har forladt de danske landeveje, og Minkkommissionen har forladt voteringslokalet og udgivet en beretning om minksagen.

Men hvor Tour de France-feltet kørte i sidevind, konkluderede Minkkommissionen, at ti navngivne embedsmand har kørt i strid modvind og tilsidesat deres embedspligter. Og hvad med holdkaptajn Mette Frederiksen, der sad for bordenden?

Lad os starte med det positive.

Læringen af minksagen er, at undersøgelseskommissioner virker. Det tog ét år, to måneder og fem dage for den nedsatte granskningskommission at vurdere minksagen. Lige så hurtigt arbejdede Instrukskommissionen.

Der har tidligere været kritik af undersøgelseskommissioner som langsommelige syltekrukker, men det er nu gjort til skamme. Skandalesager kan undersøges grundigt og hurtigt.

Det er ikke bare én enkelt embedsmand, der har trådt ved siden af. Der er sket et kollektivt svigt. Det er en historisk skandale for den danske centraladministration

Kristian Hegaard

Undersøgelseskommissioner har også tidligere fået kritik for ikke at være effektive nok. At de kun når til kritik af mellemlederen eller fuldmægtige nederst i hierarkiet. Men denne gang er det anderledes.

Undersøgelseskommissioner er et vigtigt redskab i kontrollen med ministre og den offentlige forvaltning. Det virker. Det er godt for tilliden til undersøgelseskommissioner som effektivt kontrolorgan. Herefter er der imidlertid ikke meget positivt at skrive.

Minksagen er en regulær skandale. Den ulovlige nedslagtning af alle mink skete, mens dygtige embedsmænd slagtede de principper, de er forpligtet til at arbejde efter. Principperne punkterede, da de var allervigtigst.

Landets øverste embedsmand. Justitsministeriets øverste embedsmand. Politiets øverste embedsmand. Og syv andre topembedsmænd. Ti af landets øverste embedsmænd, der udøver magten. Minkkommissionen har vurderet, at de alle har tilsidesat deres embedspligter og kan drages til ansvar.

Det er ikke bare én enkelt embedsmand, der har trådt ved siden af. Der er sket et kollektivt svigt. Det er en historisk skandale for den danske centraladministration.

Konklusionen fra Minkkommissionen er klar. Når magten samles, følger ansvaret med. Derfor er læren af minksagen, at magt og ansvar følges ad. Man kan ikke centralisere magten og stikke af, når ansvaret skal placeres.

Læs også

Læren er også, at embedsmænd skal sige meget tydeligt fra. Det var eksempelvis ikke nok, at en afdelingschef fra Justitsministeriet ringede til sin departementschef og fortalte om manglende lovhjemmel. Hun skulle have gjort mere og været mere insisterende, lyder det fra Minkkommissionen.

Det står endnu uklart, hvilke konsekvenser det får. Sagerne foregår nu hos Medarbejder- og Kompetencestyrelsen under Skatteministeriet.

Konsekvensen kan være alt mellem advarsel og afskedigelse. Minkkommissionens vurdering er alene en indstilling, som myndigheden ikke er forpligtet til at følge. Og bliver de hjemsendt, indtil tjenestesagerne er afsluttet? Indtil videre kan de gå på arbejde, som intet var hændt.

Danmark er kendt for en dygtig og ikke-politisk centraladministration. Den tillid lider utvivlsomt et knæk med minksagen. Derfor kan sagen også være anledning til at overveje mere klare regler for, hvornår embedsmænd skal sige fra i et politisk system. Det kan øge beskyttelsen af embedsmænd og i sidste ende tilliden. En historisk skandalesag i den danske centraladministration må føre til fremtidig læring.

Så er der det åbne spørgsmål. Hvad med statsminister Mette Frederiksens (S) ansvar? Lad os starte i helikopteren. Ministeransvaret kan opdeles i to dele: Det juridiske ansvar og det politiske ansvar.

Mens mange har stirret blindt på det juridiske spor, er det politiske spor i virkeligheden mere interessant

Kristian Hegaard

Det juridiske ansvar går på, at en minister kan dømmes ved Rigsretten for at overtræde Ministeransvarlighedsloven. Det kan ske, hvis en minister tilsidesætter sine pligter som minister eller ikke overholder sandhedspligten for Folketinget. Dette kaldes den objektive del. Derudover skal ministeren have handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Dette kaldes den subjektive del.

Både den objektive del og subjektive del skal være opfyldt, hvis en minister skal ifalde juridisk ansvar. Minkkommissionen skriver, at Mette Frederiksens udmeldinger på pressemødet "objektivt set var groft vildledende, men at Mette Frederiksen subjektivt ikke havde viden herom eller hensigt hertil".

Altså at Mette Frederiksen udstedte en ulovlig instruks til minkavlerne, men at hun ikke var klar over, at det var ulovligt. At den objektive del er opfyldt, men at den subjektive ikke nødvendigvis er.

Når jeg skriver "ikke nødvendigvis", er det, fordi Minkkommissionen skriver, at de ikke har taget stilling til grov uagtsomhed. Det kan en undersøgelseskommission ikke. Det må en undersøgelseskommission ikke.

Derfor har debatten de seneste dage lydt: Skal uvildige advokater vurdere, om Mette Frederiksen har handlet groft uagtsomhed?

En advokatvurdering kan ikke indhente nye dokumenter eller oplysninger. Ej heller foretage nye afhøringer. Vurderingen vil alene ske ud fra Minkkommissionens beretning.

Hvad er så grov uagtsomhed, som alle taler om?

Grov uagtsomhed er ikke defineret tydeligt i den juridiske praksis. Som en tommelfingerregel handler det om, hvorvidt man har handlet særligt anderledes, end andre ville gøre. Om andre kan antages at ville handle anderledes, hvis de sad i Mette Frederiksens stol.

Det tankevækkende er, at så mange og højtplacerede embedsmænd begår svigt på en og samme tid. Man får fornemmelsen af en kultur, hvor embedsmænd ikke tør at sige fra

Kristian Hegaard

Advokatvurderinger har kun fundet sted ved Tamilsagen og instrukssagen. Der er ikke fortilfælde af, at der nedsættes uvildige advokater til at belyse, om en minister har handlet groft uagtsomt. Heller ikke i andre sager, hvor ministre er blevet kritiseret. Men politikere er ikke bundet af en praksis.

På den anden side er der heller ikke fortilfælde af, at så mange og så højtplacerede embedsmænd får bragende kritik. Det er derfor alene en politisk vurdering, om der skal foretages en advokatvurdering af Minkkommissionens beretning. Det er også en politisk vurdering, hvad advokater skal vurdere.

I Minkkommissionens beretning kan man både finde argumenter for og imod, at der er grov uagtsomhed. Derfor vil det sandsynligvis også dele vandene blandt advokater. Vi kan allerede se blandt professorer, som har kommenteret sagen, at der er delte meninger. Spørgsmålet er, om man overhovedet vil komme svaret nærmere med en advokatvurdering?

For grov uagtsomhed taler eksempelvis, at Minkkommissionen skriver, at ministre ikke kan forvente advarsel om manglende lovhjemmel fra embedsmænd, når den beslutning, der træffes, ikke fremgår af mødematerialet.

Det kan endvidere tale for grov uagtsomhed, at der var tid til at udskyde beslutningen og det afgørende møde, idet beslutningen først blev udmeldt klokken 16.00 dagen efter.

Jeg kan dog ikke forestille mig, at disse forhold skulle være nok til grov uagtsomhed. Når en regering har truffet en beslutning tirsdag aften og melder den ud klokken 16.00 dagen efter, er der god tid for embedsmænd til at undersøge lovhjemmel.

Mens mange har stirret blindt på det juridiske spor, er det politiske spor i virkeligheden mere interessant.

Læs også

I Danmark har vi haft negativ parlamentarisme siden 1901. Det betyder, at en minister ikke kan sidde med et flertal imod sig. Hvis et flertal udtrykker mistillid til en minister, kan ministeren ikke fortsætte.

Der er ingen kriterier for, hvad mistilliden beror på. I princippet kan et flertal vælte en minister, fordi man er uenig i dennes tilhørsforhold til en fodboldklub eller ministerens musiksmag og af den grund ikke har tillid.

Det tankevækkende ved minksagen er, at så mange og højtplacerede embedsmænd begår svigt på en og samme tid. Man får fornemmelsen af en kultur, hvor embedsmænd ikke tør at sige fra.

Det politiske ansvar handler således om, hvorvidt der er tillid til den måde, magten forvaltes på af den, der sidder for bordenden. Også selvom personen for bordenden ikke har begået regelbrud.

I sidste ende kan Mink-sagen styrke demokratiet på den lange bane

Kristian Hegaard

Lad mig komme med et eksempel: På Herlufsholm er det ikke ledelsen, der har begået de overgreb og krænkelser, som har fundet sted. Men ledelsen er blevet gjort ansvarlig for, at kulturen fandt sted.

Rektor er fyret, og bestyrelsen er gået af. Der havde formentlig været ramaskrig, hvis ledelsen som reaktion på sagerne alene havde nedsat et demokratiudvalg for trivsel og samvær.

Og hvad ville en bestyrelsesformand gøre, hvis ti af de øverste ansatte i en stor virksomhed havde brudt loven? Og hvad ville aktionærernes reaktion være?

Én ting er sikkert. Minksagen vil stå i lærebøger fremadrettet som skræmmeeksempel for den offentlige forvaltning. Det er en skandale, som fremtidige embedsmænd skal lære af.

Samtidig kan det give en politisk diskussion af, hvordan magten mest hensigtsmæssigt forvaltes. I sidste ende kan minksagen styrke demokratiet på den lange bane.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

Kristian Hegaard

Ph.d.-stipendiat, Københavns Universitet, fhv. MF (R)
cand.jur. (Københavns Uni. 2019)

0:000:00